Anonym skrev 2012-06-28 23:49:48 följande:
Det är väldigt olika faktiskt hur jag upplever den. När jag går på stan tex så stirrar folk ibland och pekar. Men jag tycker personligen inte själv att det är jobbigt för mig utan tycker mest det är jobbigt för att vänner m.m. måste stå ut med att höra och lyssna på det. Vännerna säger dock att dem inte tänker på att jag är kort i vardagen, det är så naturligt för dem att se mig att dem inte reagerar på det.
Min längd är inte jätte vanlig, men en och annan möter man. Jag måste dock erkänna att när jag väl själv möter någon så kan jag inte låta bli att titta lite extra... fult jag vet, men det är lika ovanligt för mig att se någon kort som det är för någon annan att se mig.
Jag hade en svåra tonår... men inte pga längden till stor del.
Det var nog dock först i 12års åldern jag insåg att jag inte kommer bli mycket längre. Men det var inte ens så stor sak då jag inte direkt hade så långa vänner. Men jag tror som förälder det är viktigt att inte göra för stor sak av det. Dock inte ignorera det i heller. Min mamma har samma sjukdom som jag vilket gör att vi borde kunnat prata om det, men ingen av mina föräldrar har velat prata om det.
Det finns egentligen inga direkt problem om man inte vill se det som problem.
Vissa saker är svåra att nå då allt är byggt för långa. Kläder kan vara svårt att hitta, men går att sy om. Försök se möjligheterna istället för det negativa. Utan att löjliggöra det som min pappa alltid gjort, har inga exempel nu, ska se om jag kommer på.
Acceptera henne som hon är, fokusera på insidan. Jag hade själv önskat mina föräldrar uppmuntrat mig till mer. Men dem har alltid sett hinder i allt. Tex att utrustning inom sporter inte är anpassade efter min längd. Tids nog kom jag dock kontakt med människor runt mig som tror på mig och har gjort att jag kommit väldigt långt inom det jag utövar, för inget är omöjligt.
Kanske ska skriva att jag är 23.
Stort tack för ditt svar! Du antyder att du har en bakomliggande sjukdom. Är den någon som man märker, som förälder? Frågar då vårt barn inte har samma genetiska arv som oss och vi inte vet allt om hennes genitik.