• Anonym

Gått 2 år nu...

Och blir inte gravid. Jag börjar bli orolig på riktigt nu.
    När min gyn gjorde utredning så låg mitt Tsh på 5, och hade även för högt prolaktin.
    Sen skickades jag vidare till enkrinologen, som inte hittade några fel på mig. Då hade även mitt tsh Sjunkit till 2 och prolaktinet va normalt.

Senare valde jag att gå till min Vct för Tsh prover, då låg det på 4.5. Men ingen gör något åt det.
    Så, nu undrar jag, kan detta vara boven? Ska tillägga att jag även har kort lutealfas, om detta nu kan påverka?

Men det som stör mig mest är att ingen hjälper mig med detta. Varken gyn eller läkare! De tycker inte det är något fel på mig.

Kan något av detta vara orsaken? Eller kan det helt enkelt ta flera år att bli gravid? Någon som varit med om liknande, eller någon som det tog flera år för? Ge mig hopp! :)

• Svar på tråden Gått 2 år nu...
  • Border

För mig och sambon tog det 2,5 år innan jag blev gravid. Jag fick cellförändringar och var inne och blev skrapad. Tre månader senare var jag med barn

• Anonym

Men kan verkligen cellförändringar påverka? Jag väntar på konisering pga mina cellförändringar. Sägs ju att det inte ska påverka.

• Border
    Anonym skrev 2012-06-29 08:02:40 följande:
    Men kan verkligen cellförändringar påverka? Jag väntar på konisering pga mina cellförändringar. Sägs ju att det inte ska påverka.

Nej, jag vet inte. För min mamma tog det 19 år att bli gravid, hon blev det tre månader efter en skrapning. Men, som sagt, jag vet inte om det var det eller om det helt enkelt tog sig ändå
  • Anonym

Men oj 19 år?! Verkar ju som att cellförändringarna va boven. Jag hoppas det också blir så för mig =)

• Den lilla M

Två små frågor:

Har dem kollat ditt AMH och FSH värde?
    (AMH (AntiMüllerskt hormon) indikerar hur många ägg som finns kvar i äggstockarna och FSH mäter hur mycket hormoner som behövs för att få ett ägg att mogna.)

Vad har din partner kolla sina spermier?

Dock så borde du försöka få ner ditt TSH till närmare 1 för att fertiliteten ska vara god. De gamla gränserna (som fortfarande många svenska läkare går på, tyvärr) är på tok för höga för att fertiliteten ska vara god. Förr så satte man bara in behandling om värdet låg någonstans mellan 3,5 och 4,7. Men fetilitetsläkare idag sätter in behandling redan vid 2,0. Får du medicinering mot ditt höga TSH idag? 

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Den lilla M

Å när du skriver att din luteala fas är kort, hur kort är den?

• Anonym

Om dem kollat Amh och fsh vet jag inte. Blev en undersökning och prover. Litar på att Gun kollar det hon ska när jag är där för utredning. Ang sambons prov så väntar vi på svar. Men tror dem är normala. Jag har inte fått något för mitt höga värde av tsh. Enkrinologen tyckte inte jag ska ha något då min sköldkörtel är frisk. Min lutealfas ligger normalt runt 10 dagar. Dock hade jag 8 dagar förra månaden. Alldeles för kort. Förresten kollat inte Amh och fsh vid utredning?

• Den lilla M
    Anonym skrev 2012-06-29 08:31:25 följande:
    Om dem kollat Amh och fsh vet jag inte. Blev en undersökning och prover. Litar på att Gun kollar det hon ska när jag är där för utredning. Ang sambons prov så väntar vi på svar. Men tror dem är normala. Jag har inte fått något för mitt höga värde av tsh. Enkrinologen tyckte inte jag ska ha något då min sköldkörtel är frisk. Min lutealfas ligger normalt runt 10 dagar. Dock hade jag 8 dagar förra månaden. Alldeles för kort. Förresten kollat inte Amh och fsh vid utredning?
    Lita aldrig på att din gyn gör det som krävs . Är det något jag fått lära mig så är det att alltid ha koll själv på det som behöver kollas. Om inte den personen i fråga som du går till inte kan hjälpa dig så sök ny hjälp av nån annan.
    Tycker även att du ska söka en andra åsikt ang ditt tsh, jag vet vad många fetilitetsexperter (har haft kontakt med några av europasledande då jag själv inte fick den hjälp jag behövde här hemma) skulle säga om din enkriologs resonemang och svar till dig.  

AMH och FSH är inte standard överallt när det gäller en fertilitetsutredning, särskilt inte om du är under 30 (nu vet jag inte hur gammal du är).

Har du gjort ett vaginalt kontrastultraljud så att dem har koll på att du har fri passage i dina äggledare?

Ang din LH-fas så skulle jag säga att den är lite i kortaste laget (inte katastrof men inte optimalt) men det är lätt reglerat.

Vart i sverige bor du? 
  • Anonym

Du gav mig många bra tankeställare där. =) har ej kollat passagen i äggledarna. Men det kanske blir nästa steg i utredningen?! Kan vara så att min gyn inväntar sambons provsvar. Kanske. Ska iaf kontakta henne igen och höra hur vi ska gå till väga härnäst. Jag bor i Skåne. Sen Ang fsh m.m så är jag 26 år så kanske därför de inte kollas?!

• Den lilla M

Har inte så jättebra koll på fertilitetsläkare i skånergionen men vill du kan jag höra med nån. Om inte så önskar jag dig och din partner ett stort lycka till och du kan alltid inboxa mig om du har några frågor

Svar på tråden Gått 2 år nu...