Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Vad brukar gå snabbast som man vill ha ett barn oberoende av härkomst?

Hej
    Ja detta med adoption är inte lätt, varken vägen dit eller när man väl blivit förälder. Alla barn tar tid, hur mycket är ju väldigt individuellt men ett barn som är så pass stort som över 3 behöver MASSOR av tid till en början. Du skriver att du inte vill att barnet ska vara sjukt och kräva sjukhusvård för att hela världen vänds upp och ner men då tänker jag att det är precis det som händer både det lilla barnet, er och stora syskonen vid en adoption. Världen vänd upp och ner!

Att adoptera är ett underbart sätt att få barn på men också ett krävande sätt, många av barnen kräver otroligt mycket tid första åren. Den biologiska åldern stämmer sällan överens med den faktiska som ofta är ojämn, tex. biologiskt 4 år, känslomässigt 2 månader, självständighetsmässigt 6 år, språkligt 1 år och socialt 2 år. Av denna anledning ges inte medgivande för att adoptera ett barn äldre än 1 år yngre än det yngsta syskonet, själv skulle jag rekomendera ännu större glapp för att det verkligen  ska märkas o kännas för alla att det nya barnet är minst och därför kräver mest av föräldrarna.

Om ni önskar er en flicka skulle jag som Koalabjörn beskriver (ett väldigt klokt inlägg) adoptera ett barn som organisationerna söker föräldrar till. Detta är ju också tveklöst det SNABBASTE sättet att bli förälder genom adoption vilket du ju frågar efter i din TS.

• fabbemam

Jag vet inte men kanske kan utredarna på kommunen lättare gå med på att göra en utredning trots mannens ålder om ni berättar att ni vill adoptera ett barn med särskilda behov, ni skulle från Kina då kunna vara hemma inom 6 mån efter medgivandet och då hinner ju inte din man bli mer än 46. Kolla med en adoptinsorganisation först men jag är nästan säker på att Kina kan göra undantag från deras regel att man måste vara gift i 2 år om man väljer att adoptera ett barn som de tror att det kommer att bli svårt att hitta familj till, ett sk. Special Focusbarn.

Svar på tråden Vad brukar gå snabbast som man vill ha ett barn oberoende av härkomst?