Inlägg från: Isabellean |Visa alla inlägg
  • Isabellean

Vad brukar gå snabbast som man vill ha ett barn oberoende av härkomst?

Hejsan ,

På den här tråden verkar ni vara mycket insatta hur det går till att adoptera och därför undrar jag om ni vet;

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn i många år på olika sätt men inte lyckats. Nu är vi gamla jag 41 och han 45. Är det möjligt för oss att adoptera trots vår ålder ? Eller kan man adoptera som ensamstående ? Har hört något om en gräns vid 43 års ålder och funderade på om en av oss hade rätt älder - kan den då få adoptera?

Hur lång tid tar det om man som ni ovan föreslagit väljer ett barn med special fokus /needs ett barn som står på snabb listan för att  få föräldrar? Finns det andra "snabbare" vägar då åldern sätter krokben för att få adoptera?

Hur går det till när kommunen ger sitt tillstånd, hur pass omfattande är deras kontroller / hur lång tid tar det?

Vilka adoptionsförmedlingar är snabbare än andra?
    Vilka länder är enklast för äldre par ?
    Vilka länder är enklast för ensamstående?

Hur rigida är de regler som sätts upp av kommunen respektive adoptionsbyrån i avseende om ålder, vikt, inkomst, antal år som gifta, (går det för ogifta?), utbildning, kristen syn etc etc..

Tack på förhand !

• Isabellean

Hej Alla,

Tusen tack för alla hjälpande svar !

Dock blir jag rädd att vi på nytt inte ska klara av att få ett barn som par. Har jag större chans om jag söker som ensamstående ?
    Vilka länder möjligheter / svårigheter finns då?
    Jag blir 42 i höst. Nästa adoptionskurs att gå innan ansökan till kommunen är i september. Kommunen sa de att det tog ett år och då är jag ju 43...Om det tar 6 månader efter det till Kina har jag passerat äldersgränsen - måste då ett nytt medgivande ges?

Vilka ansökningshandlingar ska man fylla i ? Kan man förbereda detta innan adoptionsutbildningen?

Jag hade hoppats på barn från Colombia, eller Balticum vore det möjligt som ensamstående?

Svar på tråden Vad brukar gå snabbast som man vill ha ett barn oberoende av härkomst?