• Anonym

Vi alla kommer att dö!

Hej! 

Med risk för att bli avstängd så tänkte jag ta upp ett ämne som egentligen är väldigt naturligt och som det pratas om för lite........ Lidande, sjukdom och död!  Detta är något som förr eller senare drabbar alla, åtminstone lidande och död. 

Hur tänker ni kring detta? 

• Svar på tråden Vi alla kommer att dö!
  • Anonym (Kalajsan)
    mamita64 skrev 2012-06-29 19:45:32 följande:
    Jag förstår.
    Jag har också ett bra liv, men vill inte missa barnbarnens uppväxt, om jag slipper.

Jag var med när mitt äldsta barnbarn dog, inget farligt, jobbigt, men fint.
    Han fick en hjärnblödning och det tog 25 timmar för honom att dö för hans hjärta var så starkt

Om du inte ska dö innan och inte före dina barn. När ska du då dö ?

jag vill bara inte dö :) Men det måste jag. Men allt bara skrämmer mig, det var det jag menade. :)
  • Jeff

Jag är helt ok med att jag kommer dö. Är döden slutet så märker jag ju inte av det och skulle det finnas något efter döden blir ju det jävligt spännande.

Som nybliven mamma hoppas jag dock det dröjer länge innan det är min tur, vill gärna se henne växa upp och känna henne som vuxen.

Lidande är jag inte pigg på alls (duh!), om/när krämpor och sjukdomar tar över så att livskvalitet är borta tackar jag gärna för mig. Döden skrämmer mig inte men tiden alldeles innan funderar jag ibland på.

• Anonym

Jag tänker som så att eftersom alla redan har varit döda så är det väl ingenting att oroa sig för. Man har väl vart med förr så att säga I flera hundratusen år har jag varit död och inte levat på denna jord så det borde jag väl klara en gång till tänker jag. Jag minns inget från den tiden före jag föddes så det var nog inte så farligt.

Det jag är mer rädd för i så fall är om någon nära anhörig skulle dö. Sorg är betydligt värre än ens egen död tycker jag.

• violatricolor

Jag tror att man kan minska sin dödsångest genom att leva livet. Är man missnöjd med livet så verkar döden värre för att man inte hunnit leva.

• Anonym

Jag har en sjukdom som inte är livshotande utbredd just nu men som flåsar mig i nacken. Jag ok med att jag kommer att dö men inte medan mina barn är så små och inte av den där jävla sjukdomen.

• Nihilisten

Jag är sjukt rädd för döden, så rädd att det inte ens går att beskriva. Mest rädd för att mina anhöriga ska dö, men också för att jag själv ska dö. Är rädd för tanken att mina föräldrar troligtsvis kommer att dö före mig, jag vill inte det, tanken på att de en dag inte finns mer ger mig sån ångest att det inte är klokt. Även rädd att mitt barn ska dö, står inte ut med tanken men ändå tänker jag på det ofta. Jag tycker att döden är väldigt obehagligt att tänka på, men ändå oundvikligt att tänka på. Önskar att jag kunde lägga de tankarna åt sidan och leva i nuet istället, men tyvärr går det inte.

Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • Anonym (Linn)

När jag mår bra är jag inte rädd för döden.
    När jag mår dåligt är jag rädd för döden.
    Allt har med sinnesstämning att göra.

• Border
    Anonym (Kalajsan) skrev 2012-06-29 19:18:06 följande:

hur menar du?

Du är inte rädd för döden, du är rädd för hur det skall bli tiden innan du dör. Alltså att du skall bli sjuk osv
  • Border
    Agaton Sax skrev 2012-06-29 20:40:31 följande:
    Håller med ts att detpratas alldeles för lite om döden på ett naturligt sätt. I vår familj där många jobbar eller jobbat inom sjukvården eller på annat sätt med människor har det alltid varit naturligt att prata om döden och att man aldrig lever för evigt och kanske inte ens till man blir vuxen.

Tycker det är viktigt att prata med sina nära o kära hur man vill ha det innan man är död vid tex svåra skador eller sjukdomar, hur man vill ha det när man är död - begravning, kremering, borglig eller kyrklig begravning, att ordna för de efterlevande så bra jag kan med testamente etc..., organdonation - för eller emot.

Många frågor som jag så länge jag lever är skyldig att bespara mina nära o kära , så de ska slippa försöka gissa sig till hur jag ville ha det i en redan svår stund för dem.

Jag har sedan jag var 16 år förstått att döden kan komma snabbt och sedan dess inte varit rädd för att dö MEN jag är rädd för att ligga skadad med smärtor eller att kanske dö ensam eller bland främlingar - det är min rädsla men inte för själva döden i sig.

Närmin pojk var 4 år sa han : om jag dör nu mamma vill jag att du lämnar mig till " omstopparen" så kan ni ha mig hemma här och titta på mig. " Omstopparen" var mannen som stoppade upp djur som min man lämnade djur till för uppstoppning. Inget jag blev så väldigt upprörd över - förklarade bara att så gör man inte med människor men ganska naturligt kanske att tänka så som barn. ( Nu tycker inte jag man stoppar upp djur heller)

Vi borde se mer naturligt på döden - alla vet att man dör - det enda vi genom hela livet vet säkert - men pratar minst om och ändå är det bland det svåraste som händer oss - att de som står oss nära försvinner.          
    Samma här. Min mamma har alltid jobba med gamla människor och har sett döden på nära håll, och hemma hos oss har det alltid pratats om döden på ett naturligt sätt
Svar på tråden Vi alla kommer att dö!