Agaton Sax skrev 2012-06-29 20:40:31 följande:
Håller med ts att detpratas alldeles för lite om döden på ett naturligt sätt. I vår familj där många jobbar eller jobbat inom sjukvården eller på annat sätt med människor har det alltid varit naturligt att prata om döden och att man aldrig lever för evigt och kanske inte ens till man blir vuxen.
Tycker det är viktigt att prata med sina nära o kära hur man vill ha det innan man är död vid tex svåra skador eller sjukdomar, hur man vill ha det när man är död - begravning, kremering, borglig eller kyrklig begravning, att ordna för de efterlevande så bra jag kan med testamente etc..., organdonation - för eller emot.
Många frågor som jag så länge jag lever är skyldig att bespara mina nära o kära , så de ska slippa försöka gissa sig till hur jag ville ha det i en redan svår stund för dem.
Jag har sedan jag var 16 år förstått att döden kan komma snabbt och sedan dess inte varit rädd för att dö MEN jag är rädd för att ligga skadad med smärtor eller att kanske dö ensam eller bland främlingar - det är min rädsla men inte för själva döden i sig.
Närmin pojk var 4 år sa han : om jag dör nu mamma vill jag att du lämnar mig till " omstopparen" så kan ni ha mig hemma här och titta på mig. " Omstopparen" var mannen som stoppade upp djur som min man lämnade djur till för uppstoppning. Inget jag blev så väldigt upprörd över - förklarade bara att så gör man inte med människor men ganska naturligt kanske att tänka så som barn. ( Nu tycker inte jag man stoppar upp djur heller)
Vi borde se mer naturligt på döden - alla vet att man dör - det enda vi genom hela livet vet säkert - men pratar minst om och ändå är det bland det svåraste som händer oss - att de som står oss nära försvinner.
Samma här. Min mamma har alltid jobba med gamla människor och har sett döden på nära håll, och hemma hos oss har det alltid pratats om döden på ett naturligt sätt