Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Jag smäller BARA getingar. För att dom är sjukt äckliga. Och kan sticka utan någon egentlig anledning.

Bin,humlor,flugor,spindlar skalbaggar(som INTE är skadedjur) eller andra insekter smäller jag INTE. Dom släpper jag ut istället. Bin är dessutom på väg till utrotning och eftersom dom är så extremt viktiga för naturen och oss så är jag rädd om alla bin som råkar komma in hos mig. 

• viseversa

Jag har väldigt svårt att ta död på något levande. Tom getingar. Om jag har möjlighet att släppa ut även getingar så gör jag helst det. Men annars smäller jag dom. 

Mina barn är alla tre väldigt empatiska mot allt levande- jag var varit noga med att påpeka att bara för att man är större så har man inte rätt att döda mindre varelser. Alla har fått sitt liv och alla har rätt att leva sitt liv den stund det varar. 

När det har regnat ute så räddar ungarna alla daggmaskar och snäckor som ligger på vägen och lyfter in dom i buskarna=). Finns nog inget djur dom är rädda för faktiskt.  

• viseversa
    Nintendo skrev 2012-06-30 09:40:00 följande:
    Vi släpper ut alla smådjur vi kan. Det har hänt någon enstaka gång att vi har smällt getingar som har varit svåra att fånga men annars så tar vi allt i burken med förstoringsglas som lock. Sen tittar vi lite på krypet och pratar om det och sen släpper vi ut det.

Barnen är mycket intresserade av att studera djur och lära sig om hur dom lever. Dom är väldigt empatiska och liksom någon annan här också skrev så brukar dom rädda både snäckor och maskar efter regn.
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?