• Anonym (Kaffedraken)

    Hur hanterar ni kryp inför barnen?

    Hej! Jag försöker alltid lära mina barn att man ska vara snäll mot alla djur. Häromdagen när det kom in en geting och en fluga i köket plockade jag fram flugsmällan ur städskåpet och smällde dem. Jag tänkte inte mer på det förrän jag såg att treåringen stirrade storögt på mig! Hur sjutton skulle jag förklara detta?  Har ni flugsmälla trots att ni är djurvänner, och smäller ni kryp inför barnen, och hur förklarar ni i så fall detta?:)

  • Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja jag smäller också insekter. För getingar kan stickas och flugor äter bajs och dom vill man inte ha inne.
    Men sniglar, myror, larver och annat brukar vi titta på. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag smäller BARA getingar. För att dom är sjukt äckliga. Och kan sticka utan någon egentlig anledning.

    Bin,humlor,flugor,spindlar skalbaggar(som INTE är skadedjur) eller andra insekter smäller jag INTE. Dom släpper jag ut istället. Bin är dessutom på väg till utrotning och eftersom dom är så extremt viktiga för naturen och oss så är jag rädd om alla bin som råkar komma in hos mig. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Getingar har inget existensberättigande hos oss så de slår jag ihjäl direkt!
    Humlor släpps ut.

    Övriga insekter brukar vi kika på.
    Svartmyrorna under stenarna är jätteintressanta.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har väldigt svårt att ta död på något levande. Tom getingar. Om jag har möjlighet att släppa ut även getingar så gör jag helst det. Men annars smäller jag dom. 

    Mina barn är alla tre väldigt empatiska mot allt levande- jag var varit noga med att påpeka att bara för att man är större så har man inte rätt att döda mindre varelser. Alla har fått sitt liv och alla har rätt att leva sitt liv den stund det varar. 

    När det har regnat ute så räddar ungarna alla daggmaskar och snäckor som ligger på vägen och lyfter in dom i buskarna=). Finns nog inget djur dom är rädda för faktiskt.  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det för jag både inför barn och om jag är ensam.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag förklarar att vissa djur kan ställa till skada inne i huset eller stickas, och dem slår jag ihjäl om de stör mig.

    Men att det klart vore snällast att släppa ut dem.

    Getingar och mygg ryker, och en och annan spindel för här är så många så man inte alltid orkar fånga och släppa ut dem.


    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Themis skrev 2012-06-30 09:01:44 följande:
    Jag förklarar att vissa djur kan ställa till skada inne i huset eller stickas, och dem slår jag ihjäl om de stör mig.

    Men att det klart vore snällast att släppa ut dem.

    Getingar och mygg ryker, och en och annan spindel för här är så många så man inte alltid orkar fånga och släppa ut dem.
    Å fy, spindlar är inte roliga! Är du sådan som bara mosar i hushållspapper eller tar du flugsmällan?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ska tillägga vad jag har förklarat om flugor:

    En husfluga (latin: musca domestica) som landar sätter av tio miljoner bakterier bara med ytan på sina fötter- därför vill man inte ha dem på sig eller runt sin mat.

    Flugorna förökar sig så fort att om fåglarna plötsligt slutade äta dem skulle hela jorden vara täckt av ett många meter tjockt lager flugor inom några dagar- ingen risk att de tar slut.


    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jenna03 skrev 2012-06-30 09:06:29 följande:
    Å fy, spindlar är inte roliga! Är du sådan som bara mosar i hushållspapper eller tar du flugsmällan?
    Papper oftast, här vimlar av lockespindlar på höstarna. Men det gjorde jag inte när sonen såg när han var mindre. Oskyldig
    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?