• jodå

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Försöker i första hand fånga med glas och släppa ut. De enda djur jag dödar helt utan dåligt samvete är fästingar, myggor, knott och bromsar. "Mördarsniglar" fångar jag och fryser in. Känns inte helt ok men är nödvändigt om det ska bli några grönsaker. Om en geting skulle vara riktigt svår att fånga in skulle jag nog kunna smälla den också...men inte utan lite ångest.
    Jag försöker visa både med ord och handling att man ska vara snäll mot allt levande, men ibland är det ju omöjligt och då försöker jag förklara varför jag gjorde som jag gjorde. Dottern brukar acceptera mina förklaringar.
    Köpte f.ö. en flugsmälla i förrgår! Vet dock inte riktigt när jag ska använda den men tänker att det är bra att ha hemma:)

• jodå
    Jenna03 skrev 2012-06-30 10:10:47 följande:
    Försöker också släppa ut när jag kan, men flugor tycker jag är lite svåra, flyger så snabbt...
    Ja, hade jag haft mycket flugor inomhus hade jag nog faktiskt använt flugsmällan...alt. såna där klisterremsor.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2012-06-30 12:23:48 följande:
    Alltså jag vet inte, jag tycker bara det låter löjligt och överdrivet...

Jag är född och uppvuxen på landet med mycket djur och ja, väldigt mycket kryp och insekter också. Man kan ju liksom inte låta dem äta upp en levande. Skulle min mamma, som bor kvar där ute, vara rädd för att döda alla flugor, mygg, getingar och andra insekter så skulle de ju ha en hel insektsfarm inne i huset. I deras naturliga miljö, fine, där kan de absolut få leva och vara men det är ju varken särskilt fräscht eller trevligt med flugor i all mat, kryllandes över alla möbler eller surrandes och krypandes på en när man ska sova. Spindelbett är minst lika otrevliga som myggbett för den delen och getingstick kan vara dödliga!

Men sedan gör man kanske både sig själv och barnet en björntjänst som lindar in allt i rosa bomull och lullar om att man ska vara rädd om allt, när naturens gång de facto är en helt annan. Ibland kan det också bli överpedagogiskt
    Beror ju naturligtvis på mängden! Om det plötsligt skulle börja krylla av spindlar inomhus (inte i källaren) på samma sätt som det finns flugor på en gård skulle inte jag heller tveka att börja döda. Däremot ogillar jag att döda enstaka stackare som har förirrat sig in eller råkat komma fram precis när jag går förbi...enkelt att fånga in och kasta ut.
    Jag vill att min dotter ska växa upp till en empatisk människa som inte dödar i "onödan". Finns tyvärr gott om skitungar som gillar att dra benen av grodor och likandeKräks Hellre lite överpedagogisk och rosa fluff i överkant än motsatsenGlad (Dottern är dock med och samlar sniglar på kvällarna så lite ond verklighet blir det ju...)
  • jodå
    Natulcien skrev 2012-06-30 17:29:01 följande:
    Så du tror att din dotter skulle få problem med sin empati om du dödar en insekt?
    Om du läser mina inlägg så ser du att jag dödar insekter ibland. Men visst, jag gillar inte dödande i onödan. Inte ens av insekter! Jag ser gärna att min dotter som vuxen får en liknande syn på hur man ska förhålla sig till levande varelser som den jag själv har idag.
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?