skogsvitter skrev 2012-06-30 12:23:48 följande:
Alltså jag vet inte, jag tycker bara det låter löjligt och överdrivet...
Jag är född och uppvuxen på landet med mycket djur och ja, väldigt mycket kryp och insekter också. Man kan ju liksom inte låta dem äta upp en levande. Skulle min mamma, som bor kvar där ute, vara rädd för att döda alla flugor, mygg, getingar och andra insekter så skulle de ju ha en hel insektsfarm inne i huset. I deras naturliga miljö, fine, där kan de absolut få leva och vara men det är ju varken särskilt fräscht eller trevligt med flugor i all mat, kryllandes över alla möbler eller surrandes och krypandes på en när man ska sova. Spindelbett är minst lika otrevliga som myggbett för den delen och getingstick kan vara dödliga!
Men sedan gör man kanske både sig själv och barnet en björntjänst som lindar in allt i rosa bomull och lullar om att man ska vara rädd om allt, när naturens gång de facto är en helt annan. Ibland kan det också bli överpedagogiskt

Beror ju naturligtvis på mängden! Om det plötsligt skulle börja krylla av spindlar inomhus (inte i källaren) på samma sätt som det finns flugor på en gård skulle inte jag heller tveka att börja döda. Däremot ogillar jag att döda enstaka stackare som har förirrat sig in eller råkat komma fram precis när jag går förbi...enkelt att fånga in och kasta ut.
Jag vill att min dotter ska växa upp till en empatisk människa som inte dödar i "onödan". Finns tyvärr gott om skitungar som gillar att dra benen av grodor och likande

Hellre lite överpedagogisk och rosa fluff i överkant än motsatsen

(Dottern är dock med och samlar sniglar på kvällarna så lite ond verklighet blir det ju...)