Inlägg från: Martinisen |Visa alla inlägg
  • Martinisen

Hur hanterar ni kryp inför barnen?

Jag säger bara "usch, en spindel" och sen tar jag ett hushållspapper och mosar den. Och jag förklarar inte...

• Martinisen
    En till mamma skrev 2012-07-01 03:31:17 följande:
    Inne dödar vi allt som flyger, spindlarna låter Jag vara (brukar endast vara i källaren) ute dödas mördarsniglar som tar sig friheter i mitt land samt bliningar.
  • Martinisen
    En till mamma skrev 2012-07-01 14:09:44 följande:
    lättast att skriva, bor på landet så flugsmällare är ett måste. värt är de stora äckliga spyflugorna.
    Men sitter inte dem mest på fönstren? Jag brukar försöka att undvika att smälla kryp där, för det blir så kletigt! Bättre då att öppna fönstret
  • Martinisen
    CeeJay skrev 2012-07-01 15:09:00 följande:
    Vi brukar ibland försöka vifta bort getingarna så dom flyger ut men ibland måste vi döda dom och då brukar vi rulla ihop en tidning och smälla med (det är oftast det som finns i närheten). Äldsta dottern är allergisk mot getingar så hon bryr sig verkligen inte om vi dödar en sån, även om HON verkligen är en djurvän. Men i vår familj skiljer vi på skadedjur och gose-djur
  • Martinisen
    Ceszan skrev 2012-07-01 15:25:44 följande:
    Nja, kryp är liksom inte räknat till djur i min värld ;) Kryp är bara äckliga och jag har ingen förståelse för hur folk kan ha spindlar eller vandrande pinnar som "husdjur/huskryp(?)".
    Som någon annan skrev så skiljer vi på skadedjur (kryp) och gosedjur (husdjur).

Jadu, det är inte det lättaste. Men för att han inte ska få samma fobi som jag så är det ett måste. Men förhoppningsvis finns det någon annan i närheten som kan ta kål på de små äcklen :)
    Flugsmälla, skor eller hårspray funkar bra ;)
    "Huskryp", haha
  • Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-07-01 16:05:36 följande:

Känner förresten igen det där att barnen tittar förebrående på en när man smäller ihjäl ett kryp, det var det som fick mig att starta tråden från första början

Ja ibland undrar man var barnen får allt samvete ifrån:)
  • Martinisen
    stinurt skrev 2012-07-01 17:16:25 följande:
    antingen dammsugare eller papper.. men oftast får barnen göra det efter att de lekt med den..
  • Martinisen
    fortsätt paddla skrev 2012-07-01 21:21:05 följande:
    Vi släpper ut allt... nästan!
    Fästingar som katten släpar in tar vi död på. Min ärliga förklaring där är att fästingen inte är bra för någon, den är inte mat, gör ingen nytta, en äcklig parasit som kan ge sjukdomar!
    Förra sommaren hade vi dock lite problem, fick aldrig upp myggnätet för ytterdörren som jämt står öppen. Resulterade i att vi fick in x antal flugor. Flugor kan vara lite äckliga och många är väldigt äckligt. Fick smälla dom i smyg på kvällen eftersom barnen döpte dom.Busan, plutten, och Maja ... dom höll oss sällskap hela sommaren. Tur att flugor ser rätt lika ut...
    Nä fy, fästingar....
  • Martinisen
    hannis skrev 2012-07-01 22:08:35 följande:
    Jag slår ihjäl getingar och flugor. Sonen brukar vilja hjälpa till att "banka" han med. Ännu så länge behövs inga förklaringar eftersom han bara är 2 år.
    Mina barn gillar också bankandet, men man får se upp så de inte börjar banka på annat med:). Är det flugsmälla ni bankar med eller kör ni annat tillhygge?
  • Martinisen
    Meickan skrev 2012-07-01 22:42:37 följande:
    Det enda djur jag tar kål på är fästningar...och kanske myggor om dom sätter sig på mig el mina barn. Resten får vara ifred eller släpps ut!
    Hedervärt
Svar på tråden Hur hanterar ni kryp inför barnen?