• Mozzy

Förlossningspositioner

Ska föda vilken dag som helst och fick av en vän frågan vilken position jag vill använda mig av. Har inte tänkt så mycket på det eftersom mycket fokus ligger på vilken typ av bedövning man vill använda. Så jag undrar vilken position du använde och vad det var för fördelar och nackdelar.

• Svar på tråden Förlossningspositioner
  • Dixie

liggandes på sidan har det blivit alla 3 gånger - jag provade att stå på knä, men det var mest obekvämt och gjorde ont i knäna.............

• lövet2

Jag har legat på rygg med uppdragna knän. Det sägs att det inte är världens bästa ställning, men för mig har det funkat perfekt. Jag har haft lättare att krysta i den ställningen.

• Astrogirlie

Ta det som det kommer, det finns inga rätt eller fel! Lyssna på barnmorskan och känn efter vad som känns mest naturligt för dig där och då. Jag trodde jag skulle föda stående, blev nåt helt annat som funkade i stunden.

• Dr to be

Jag började att krysta liggandes på sidan men som jag önskade i mitt förlossningsbrev så "slutförde" jag förlossningen ståendes på knä. Jag tyckte att det var bekvämt, fick mycket kraft och hjälp av gravitationskraften . Jag krystade i 30 min.

Första barnet och första förlossningen

• Sandylol

Jag började med att stå på knä i sängen, sen låg jag på sidan och till slut blev det på rygg med benen uppdragna - jag tyckte att det var bra. Lyssnade helt på barnmorskan då inte jag heller tänkt så mycket på det utan tog det som det kom. :)

• Mozzy

Så det går att byta om man inte är bekväm alltså? Men ni som fött fler barn han ni liksom känt att det varit helt rätt position typ som "åh de här känns naturligt" eller hur man nu ska säga?
    Har lite problem med ett knä så många positioner känns svåra. :(
    Ibland känner man sig som ett ufo trots all info som finns tillgänglig.  

• lövet2
    Mozzy skrev 2012-06-30 23:33:48 följande:
    Så det går att byta om man inte är bekväm alltså? Men ni som fött fler barn han ni liksom känt att det varit helt rätt position typ som "åh de här känns naturligt" eller hur man nu ska säga?
    Har lite problem med ett knä så många positioner känns svåra. :(
    Ibland känner man sig som ett ufo trots all info som finns tillgänglig.  
    Ja, för mig har ryggläge känts helt rätt. Jag funderade väl på att stå på knä någon gång, men det var bara att konstatera att benen inte bar mig.
  • minzann

Nr 1: År 2000; på rygg, typ gynställning. Fördelar; personalen såg bra, CTG kurvan blev bra Nackdelar; Ont mot ryggen, tungt att krysta, ont efteråt, svårt att krysta rätt.

Nr 2: Kejsarsnitt under narkos

Nr 3: Upprätt mot sänggaveln. Fördelar; Livmoderhalsen öppnade sig snabbt, rörlighet, mindre smärta, lättare att flyta med värkarna, lättare att krysta rätt. Nackdelar; jobbigt att hålla balansen, CTG kurvan var svår att funka, man är bortvänd från allt - allt händer bakom ryggen

Nr 4: På knä/hukandes mot sänggaveln. Fördelar; Snabb öppning, lagom fort med krystvärkar, lättare att själv påverka hastigheten, bra balans, lätt att byta ställning, kunde själv ta emot barnet. Nackdelar; bm hade svårare att se/hjälpa till, CTG var inte att tänka på.

Jag tycker att det var blev lättare för varje förlossning, kan ju ha naturliga orsaker o inte så mycket med ställning att göra. Men den sista kändes mest naturlig för mig, hade aldrig provat den innan utan hade tänkt mig samma ställning som nr 3. Ett tips är att pröva din egen rörlighet när det närmar sig, ha några förslag o sen känna in i stunden! 

• Frk Razz

Låg på sidan tills krystvärkarna kom, då vände jag mig på rygg i liknande gynställning.

• Baby1112

Har i princip "hoppat" runt i alla möjliga positioner under värkarbetet men valde att föda dottern ståendes på knä. Hängde över sänggaveln, var riktigt behagligt.
    Andra barnet slutade med urakut snitt så det var ju ryggläge så...

• Ninniisen

Med första och andra barnet har jag halvsuttit/ legat med knäna uppdragna. Barnen kom ut, den ena fortare än den andra så har inget negativt att säga om just den ställningen.

Med tredje barnet ställde jag mig på knä med stöd från huvudändan på sängen. Det blev så då krystvärkar inte ville komma igång och i den ställningen for ungen ut på en krystvärk.Underbart! Ska försöka prova den ställningen även denna gång, har BF i september.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★ Lillasyster BF 28/9 ° ★
  • camillas1985

Jag har fött på sida båda gångerna och har tyckt bäst om den ställningen. Vill gärna ha samma nu igen. Har även testat med att stå på knä över sänggaveln och ligga på rygg vilket jag inte alls gillade. Stå på knä gjorde så ont så jag fick panik och ligga på rygg gjorde att jag fick sämre med kraft.

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Pyttismamman

Jag låg på rygg under krystningen med båda barnen och jag upplevde inte att det  skulle vara en jobbig ställning, krystade 7 minuter med  första och ca en kvart med andra barnet. Det kändes som den naturligaste ställningen för mig.
    Under öppningsvärkarna låg jag på sida, på rygg, stod upp en stund och satt på pilatesboll.

• Mozzy

Spännande att läsa om era erfarenheter. Jag har ännu inte bestämt mig och tror att jag ska välja det som känns bäst när jag är på plats på förlossningen. Skrattande

• minzann
    Mozzy skrev 2012-07-02 12:48:48 följande:
    Spännande att läsa om era erfarenheter. Jag har ännu inte bestämt mig och tror att jag ska välja det som känns bäst när jag är på plats på förlossningen. Skrattande
    :D Lycka till!!!!
  • Lillsnufflan

Jag har fött båda mina sittande på förlossningspall, lutad mot min man som satt bakom mig. Jag har tyckt att det har fungerat utmärkt, jag har fått ordentlig kraft att krysta och så. Vid den första försökte BM övertala mig att ligga på rygg, varför vet jag inte, hon förklarade sig inte och jag hade fått inskrivet i journalen sedan tidigare att jag ville sitta. Hursom helst fick jag panik när jag låg och kände att jag bara måste upp. Jag tyckte inte jag fick nån kraft när jag tog i.

• lena j89

Hur funkar det när man står lutat mot ryggstödet på knä och bebisen är ute? Jag låg med första på rygg och då la dom henne på bröstet med en gång typ..

• Ninniisen
    lena j89 skrev 2012-07-03 23:58:00 följande:
    Hur funkar det när man står lutat mot ryggstödet på knä och bebisen är ute? Jag låg med första på rygg och då la dom henne på bröstet med en gång typ..
    Jag vände mig om från knästående och satte mig ner så fort bebisen kommit ut och fick då upp honom på bröstet. Under tiden höll barnmorskan honom, handlade om max 20 sekunder från det att han kom ut till att jag fick upp honom på bröstet.

Jag vet att det finns dom som själva tar emot bebisen när den kommer ut. Det hade nog varit en upplevelse bara det.
    ° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★ Lillasyster BF 28/9 ° ★
  • Dang it

Med första halvsatt jag. Mycket bra ställning då jag kunde krysta ordentligt samt att maken kunde hjälpa mig genom att liksom hålla mig på ryggen och hjälpa mig framåt.

Med andra låg jag ner lite mer, men samma ställning. Satte mig upp till halvsittande när jag skulle krysta. Fungerade också utmärkt.

Med tredje sket personalen på förlossningen att lyssna på mig, att jag ville föda halvsittande, utan la mig på sidan med ena benet i klyka. Oerhört obehagligt sätt att föda på för mig. När jag fött de andra två gjorde bara huvudet ont. När kroppen passerade gjorde det inte alla ont. Men liggande på sidan gjorde kroppen fullständigt makalöst ont.

Så om det blir någon nästa gång så kommer jag göra allt för att få föda halvsittande.

Svar på tråden Förlossningspositioner