Nr 1: År 2000; på rygg, typ gynställning. Fördelar; personalen såg bra, CTG kurvan blev bra Nackdelar; Ont mot ryggen, tungt att krysta, ont efteråt, svårt att krysta rätt.
Nr 2: Kejsarsnitt under narkos
Nr 3: Upprätt mot sänggaveln. Fördelar; Livmoderhalsen öppnade sig snabbt, rörlighet, mindre smärta, lättare att flyta med värkarna, lättare att krysta rätt. Nackdelar; jobbigt att hålla balansen, CTG kurvan var svår att funka, man är bortvänd från allt - allt händer bakom ryggen
Nr 4: På knä/hukandes mot sänggaveln. Fördelar; Snabb öppning, lagom fort med krystvärkar, lättare att själv påverka hastigheten, bra balans, lätt att byta ställning, kunde själv ta emot barnet. Nackdelar; bm hade svårare att se/hjälpa till, CTG var inte att tänka på.
Jag tycker att det var blev lättare för varje förlossning, kan ju ha naturliga orsaker o inte så mycket med ställning att göra. Men den sista kändes mest naturlig för mig, hade aldrig provat den innan utan hade tänkt mig samma ställning som nr 3. Ett tips är att pröva din egen rörlighet när det närmar sig, ha några förslag o sen känna in i stunden!