• Exxentric

Vet ni ingångslöner på olika it-företag?

Hej,
    Jag pluggar affärssystem på kth och blir klar snart. Undrar ifall det finns it-konsulter eller andra på fl som vet ingångslöner på olika it-företag. Exempel är accenture, sogeti, capgemini osv. Såna typer av firmor alltså. Det kommer väldigt svårt att välja sen eftersom man i regel gör liknande saker på företagen och då vill man ju helst gå dit där det finns mest utdelning.

Missförstå mig inte, men jag har pluggat flera år och till sist tänker man så.

Jag kommer få en teknologie kandidatexamen iaf och det är med det jag ska söka. Har även jobbat som testare ca ett år under pluggtiden. Så erfarenhet av it har jag någorlunda.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vet ni ingångslöner på olika it-företag?
  • Vinterankan

På mitt företag får man 28 000 som nyutexaminerad, höjs till 30 000 efter 6 månader. Jag började 2007 med 26 000 och har nu 37 000, vilket är alldeles för lågt med avseende på hur jag har utvecklats kompetensmässigt under de här åren. Skulle absolut kunna få mycket högre lön om jag bytte företag men jag trivs så bra där jag är så jag stannar åtminstone tills barnen blivit lite större då jag har så stor frihet där jag är. 

Väldigt stor skillnad på de olika företagen vad gäller arbetsklimat. 

• Vinterankan

Vill inte säga det här på fl då jag vill vara så anonym som möjligt. Har redan avslöjat lite för mycket...

• Exxentric

Ok no prob. Om du vill kan du bara skriva som ett meddelande till mig så ser ju ingen utom jag, men förstår om du inte vill det heller.

• Vinterankan

Helst inte det heller. Om du söker jobb i Stockholm så är det mycket möjligt att du hamnar på mitt företag och då kommer du direkt att fatta vem jag är :) Kan i alla fall säga att jag faktiskt älskar mitt arbete. Det är riktigt kul att jobba som konsult med affärssystem.

• Exxentric

Haha, ok. Faktum är att jag kommer börja nästa år då jag har ett år kvar av plugget. Så om jag börjar blir det nästa år. Då är du kanske inte kvar eller så är du det. Är nyfiken nu faktiskt :)
    Sen vet jag ju inte om du är kvinna eller man. Jag gissar kvinna. Så det blir ännu svårare att avgöra om jag kommer känna igen dig eller inte.
    Men det är lugnt. Jag tror att det ligger vid 28 på de flesta företa men att set ökar redan efter 6 månader hade jag ingen aning om.

Jag kommer nog försöka komma in på capgemini på deras traineeprogram. Har hört att ingångslönen där är 29 och efter ett år ökar det några tusenlappar till.

Det är så spännande hela grejen och jag tycker också affärssystem är jätteskoj!

• Kjell2

Stirra dig inte blind på ingångslönen. Det är löneutvecklingen och möjligheten till karriär, utbildning mm som gör skillnaden på lite längre sikt i plånboken.

Satsa hellre på ett företag där du känner att du passar in, har vettig möjligheter att utvecklas mm än på det som ger 1000 kr mer i ingångslön.

• Vinterankan
    Kjell2 skrev 2012-07-02 08:55:24 följande:
    Stirra dig inte blind på ingångslönen. Det är löneutvecklingen och möjligheten till karriär, utbildning mm som gör skillnaden på lite längre sikt i plånboken.

Satsa hellre på ett företag där du känner att du passar in, har vettig möjligheter att utvecklas mm än på det som ger 1000 kr mer i ingångslön.
    Instämmer med Kjell2. När jag tog examen så hade jag väldigt svårt att hitta "rätt" företag att börja arbeta på. Som gammal skejtare så kände jag mig inte så hemma bland karriärslystna kostymnissar och det var viktigt för mig att det kändes som ett företag där man kunde vara sig själv. Vill inte heller arbeta på ett företag med rörlig lön och bonussystem som baseras på hur mycket man debiterar eftersom att jag är så tävlingsinriktad och då skulle göra mitt arbete till en konstant tävlingssituation mot mina kollegor vilket jag inte skulle må bra av. 

Det är därför jag trivs så fantastiskt bra på mitt företag. Avsaknaden av lön som baseras på debiteringsgraden gör att vi samarbetar mycket. Tex så har jag "gett bort" många av mina projekt till två nyanställda som inte hade så mycket att göra. Jag har också ägnat mycket tid åt att handleda dessa. På ett annat företag så hade detta kunnat påverka min lön negativt eftersom att det sänker min debiteringsgrad, men det på mitt påverkar den positivt då det är något som är bra i löneförhandlingen. 

Det finns några personer på mitt arbete däremot som inte gillar att det är som det är. De känner att det inte riktigt premieras att satsa gärnet och "jobba dygnet runt". Det är mest yngre personer som är singlar utan barn som känner så och jag förstår absolut. Jag värderar friheten eftersom att jag har familj medan de jämför månadslönen med sina gamla kursare (timlönen är antagligen densamma).
  • Themis

Lön är faktiskt inte allt, i alla fall inte när man inser hur mycket man skattar bort.

Värt att jobba ständig 55-timmarsvecka för kanske 20% extra eller värt att prioritera ordentligt i sin ekonomi och ha mer ledig tid?

Utbrändhet är heller inte billigt, faktiskt, och arbetslivet är långt.

Säger inte att det kommer att hända dig och visst kan man jobba mycket under några år, men många omvärderar läget så småningom, och några tvingas göra det.

Bra råd är i alla fall att inte avtala bort övertid om man inte måste, och även kolla på sånt som extra semesterveckor eller en internationell certifiering/utbildning om man har svårt att få igenom en större lönehöjning.

Heltid är också lite olika saker beroende på var man jobbar. För mig är heltid 8h 10 min per dag inklusive lunch och då har jag ändå arbetstidsförkortning och rätt många permissionsdagar ovanpå det. Vore jag konsult hade heltid varit 40 h/v exklusive lunch, och man har inte säkert ledigt med lön på t ex nyårsafton, klämdagar etc. Tar det då tid att luncha, man ska ut på stan osv så lägger man ju på 5 timmar på veckoarbetstiden bara där, istället för att knalla ner till matsalen på en minut och slänga i sig nåt.

Så tänk även på hur många timmar i veckan du säljer, det är inte alltid säkert att det blir så mycket fler kronor per arbetad timme i slutänden.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Babbas

Hej, hur gick det för dig då? Går samma program som dig nu och det börjar bli dags att söka arbete nu. Dela gärna med dig av all du upplevde, både plus o minus samt andra tips!

• Exxentric

Fått världens bästa jobb! Ingångslön 32000. Utbildning inom rollen som konsult, tjänsteresor, bonus etc. Jag är mer än nöjd. Sök till så många företag du bara kan. Svarar de inte så prova att ringa. Var förberedd innan samtal och inför intervju. Resten hänger på ett bra cv och intryck. Lyft upp relevanta kurser du pluggat på cvt för jobbet du söker. Hoppas det kommer gå bra!

• gbgumman

Min man har jobbat som it-konsult sedan 2004 och har idag lön på 50000kr/månaden. Skulle råda dig att kolla avtal och pensionsavsättningar oxå inte bara lön.

Svar på tråden Vet ni ingångslöner på olika it-företag?