Kjell2 skrev 2012-07-02 08:55:24 följande:
Stirra dig inte blind på ingångslönen. Det är löneutvecklingen och möjligheten till karriär, utbildning mm som gör skillnaden på lite längre sikt i plånboken.
Satsa hellre på ett företag där du känner att du passar in, har vettig möjligheter att utvecklas mm än på det som ger 1000 kr mer i ingångslön.
Instämmer med Kjell2. När jag tog examen så hade jag väldigt svårt att hitta "rätt" företag att börja arbeta på. Som gammal skejtare så kände jag mig inte så hemma bland karriärslystna kostymnissar och det var viktigt för mig att det kändes som ett företag där man kunde vara sig själv. Vill inte heller arbeta på ett företag med rörlig lön och bonussystem som baseras på hur mycket man debiterar eftersom att jag är så tävlingsinriktad och då skulle göra mitt arbete till en konstant tävlingssituation mot mina kollegor vilket jag inte skulle må bra av.
Det är därför jag trivs så fantastiskt bra på mitt företag. Avsaknaden av lön som baseras på debiteringsgraden gör att vi samarbetar mycket. Tex så har jag "gett bort" många av mina projekt till två nyanställda som inte hade så mycket att göra. Jag har också ägnat mycket tid åt att handleda dessa. På ett annat företag så hade detta kunnat påverka min lön negativt eftersom att det sänker min debiteringsgrad, men det på mitt påverkar den positivt då det är något som är bra i löneförhandlingen.
Det finns några personer på mitt arbete däremot som inte gillar att det är som det är. De känner att det inte riktigt premieras att satsa gärnet och "jobba dygnet runt". Det är mest yngre personer som är singlar utan barn som känner så och jag förstår absolut. Jag värderar friheten eftersom att jag har familj medan de jämför månadslönen med sina gamla kursare (timlönen är antagligen densamma).