• pysselkiisen

    Vad säger era män om hela "baby-grejen"?

    Det är nu 18 månader sedan jag och sambon tog beslutet om att försöka tillverka en liten avkomma och kan lugnt påstå att denna väntan och längtan gjort mig smått besatt av bebisar och allt som berör dessa små underverk.

    Sambon å andra sidan är "inte lika entusiastisk på hela baby-grejen" som han uttrycker det och vill inte gärna diskutera ämnet alls, inte ens när jag är ledsen och frustrerad över att vi inte får det att funka! Förra gången mensen kom började jag stortjuta och hans reaktion till det var "hur kan man bli helt galen över att förlora något man aldrig haft? Det är som att gråta när man ser en snygg bil och säga: den kunde varit min!"

    Visst förstår jag att det kan kännas lite tidigt att göra upp planer innan man ens är gravid men den här frustrationen och ledsamheten jag känner behöver jag dela med mig av till någon och helst vill jag ju dela det med min sambo!

    Hur tar era män detta för er som ännu inte lyckats och fortfarande väntar?
    Kan ni diskutera detta med dem eller stänger de också ner som min gör?
    För er som haft såna reaktioner från era män: ändrades detta när barnet kom?

    Funderar på att starta en privat blogg eller liknande där jag kan få ur min frustration utan att gå min man på nerverna :P
     

  • Svar på tråden Vad säger era män om hela "baby-grejen"?
  • Kiiwii

    Vi fick försöka i 1 år och några månader utan framgång. Periodvis var jag jätteledsen, men min man var inte lika berörd då han hela tiden hade hoppet uppe om att det blir vår tur snart. Men vi kunde ändå prata om det och han förstod min frustration och så småningom blev han själv också beklämd över att jag aldrig blev gravid, men han visade det inte så mycket utan endast när jag verkligen tryckte på att vi borde prata om det så pratade han om det...annars ville han försöka hålla modet och humöret uppe och inte deppa ner sig fullständigt som jag ibland kunde göra!

    Tillsist gjorde vi en utredning som visade på lite problem med ägglossningen för mig. Då blev det mer att vi pratade ut om allting, hur vi kände mådde osv...för det är ju rätt tufft ändå allt man går igenom i sin längtan och kamp om ett barn. Jag blev som tur var gravid bara 3 månader efter utredningen och behövde bara äta ägglossningsstimulerande medicin.

    Nu är jag gravid i v 15 och jag är ju såklart väldigt lyrisk över att vi äntligen ska få en bebis!!! Pratar massor om det hela tiden Min man är också superglad men bubblar inte ut om det hela tiden som jag gör men när han väl gör det så menar han verkligen det han säger, hur lycklig han är och allt han tänker på osv.

    Tror många kanske inte har samma behov som ecempelvis jag har av att prata om det, visa alla känslor osv.  

    Hoppas ni vinner kampen om ett plus!!! 

  • HejAlice

    Min sambo var likadan. Jag kunde gråta när jag testade negativt eller mensen kom och sa att jag inte skulle bygga upp sånna förväntningar. Nu har jag plussat för lite mer än en vecka sedan och han har inte reagerat nämnvärt på det heller :)

    Han har aldrig velat ha barn lika mycket som jag. För mig är det meningen med livet, för honom är det något han kan tänka sig. Nu är jag gravid och han tänker nog mest att det är vanligt med missfall så vi får väl se. Men jag hoppas jag kan få med honom till bm nästa vecka så han får höra lite om hormoner och sånt där för han tycker det är så konstigt att jag sover ofta ;)

Svar på tråden Vad säger era män om hela "baby-grejen"?