• år78

sonen pratar ej

vår son  blev 4 i mars  och kan inte 1 ord 
    joller och ljud finnes
    han  är kollad med hörsel  test  men inga fel
    och har en utvecklingsstörning

finns det verkligen inget mer vi kan göra  , så rädd att läkarna missat nåt som ska kollas  upp

han använder bilder  i dag  

• Svar på tråden sonen pratar ej
  • år78
    stjierna skrev 2012-07-02 12:34:04 följande:
    Använd tecken som stöd?
    nej  inget intresse  utan bilder 
  • Neko

Förstår han vad ni säger? Tex om ni ber honom hämta något, gör han det då?

Hur avancerat bildtal har han?

• år78
    Neko skrev 2012-07-02 12:45:48 följande:
    Förstår han vad ni säger? Tex om ni ber honom hämta något, gör han det då?

Hur avancerat bildtal har han?
    ja han fattar allt 
  • år78
    mclo skrev 2012-07-02 13:21:59 följande:
    Är i ungefär samma sits som dig dock är min son "bara" 3år
    jätte jobbigt , mest rädd att dr har missat nåt , att man kanske kan göra nåt mer för william
  • mclo

Vet ej om sonen någonsin kommer kunna prata, han kan säga mamma och pappa inget mer och läkarna vet ej om han någonsin kommer kunna säga något mer. Nu kör vi Takk och pratar han inte nåt när han är 4 så ska jag börja med teckenspråk och bilder. Men känns så jobbigt att inte kunna prata med sitt barn kunna få ett svar om tex hur dagen på förskolan varit mm.

• år78
    mclo skrev 2012-07-02 13:36:04 följande:
    Vet ej om sonen någonsin kommer kunna prata, han kan säga mamma och pappa inget mer och läkarna vet ej om han någonsin kommer kunna säga något mer. Nu kör vi Takk och pratar han inte nåt när han är 4 så ska jag börja med teckenspråk och bilder. Men känns så jobbigt att inte kunna prata med sitt barn kunna få ett svar om tex hur dagen på förskolan varit mm.
    ok , min son kan inte ens mamma 
  • UnikFamilj

Hur jobbar ni med tal/kommunikation idag då..? Har han kontakt med logoped..? Finns ju mycket att göra, men det krävs ju att man vet VAD man ska göra och sen att man helt enkelt GÖR det - för den första delen behöver man ju ofta hjälp. Finns massor av olika vägar att gå: förlita sig på logoped, gå en kommunikationskurs, läs Hanen-litteratur eller Kommunicerande Samspel etc... Beroende på om han har dyspraktiska problem kan ju PRAXIS ge god vägledning.

Svar på tråden sonen pratar ej