Inlägg från: sskstud3nt3n |Visa alla inlägg
  • sskstud3nt3n

Rädd för neurologisk sjukdom

Har du högt blodtryck? Jag kan förstå på ett sätt att läkarna fastnar lite i din ångest och har den som förklaring då stress utlöser påslag och höjer bt som kan ge pirr och andra märkliga sensationer. är man sedan lätt hypokondrisk( jag är en gigantisk hypokondriker!) så tolkar man signalerna till det man är mest rädd för att det ska vara.  Har du haft nå problem med karpateltunnelsyndrom under graviditeterna?

• sskstud3nt3n

Jag förstår hur det känns. Har levt med ångest under många år och det är ett helvete. Är det just ALS du är rädd för eller är det generellt neurologiska sjukdomar? Jag undrar för det att man fastnar på sin största fasa.
    Har du fått göra någon neurologisk undersökning?

• sskstud3nt3n

Jag förstår hur det känns denna oro. Men det finns en uppsjö andra tillstånd som orsakar samma symtom som det du beskriver. Ofta är det så att man först får ett symtom, en smärtkänsla, pirr, darr. Sedan kommer den makalösa hjärnan in och tolkar detta som bevis på att man har den sjukdom man är så rädd för.
    Därefter startar ekorr-hjulet. Man känner efter och tolkar varenda liten signal som ett symtom på det fasansfulla.
    Det är en svår cykel att bryta, det vet jag. Icke lätt inte.

Jag förstår att det är svårt, men försök att släppa det för små stunder av dagen. När tanken kommer, tvinga dig själv att tänka på annat. Det är dyngsvårt men det går till slut. För mig är det nästan ett tvångsbeteende när tankar på nån sjukdom kommer. Det är makalöst svårt att bryta cykeln, men det går.

Ju mer du känner efter, i det tillstånd av ångest och rädsla du har, desto mer kol lägger du på elden. Sjukgymnasten hade förmodligen upptäckt om det hade varit tal om något annat än ulnarisnerven. Det kan mycket väl vara en ulnariskompression. Har du skadat dig i armen eller handleden någon gång? Eller har haft ett monotont arbete?

• sskstud3nt3n

Aha en armbågsskada kan faktiskt förklara dina symtom. Då blir det mycket lyftande i skeva ställningar antar jag på jobbet alltså.

När tankarna kommer så tvingar jag mig att sjunga exempelvis. Skittöntigt men det hjälper faktiskt. Det blir en liiten brytning som hjälper hjärnan att koppla om. Jag försöker avleda mig så mycket jag kan på annat. Spelar tvspel löser korsord, städar allt möjligt som gör att jag tänker på annat. En annan bra sak är faktiskt att göra saker som får igång serotoninet =) äta lite choklad, göra saker som gör dig glad! Det hjälper också i omprogrammeringen. O lite snask är ju aldrig fel ;)

Det går bra vissa dagar och andra dagar går det sämre, då har jag alla möjliga sjukdomar...och naturligtvis har jag alla möjliga symtom på dem också.

pröva med lite avledning och låt hjärnan vila från tanken en stund. Och KBT är ju kanon, men då måste du nå ett visst stadie där du kan ta till dig hjälpen. När man är mitt upp i lidandet och ångesten är det omöjligt att tänka logiskt och då hjälper inte terapi. Försök med avledning, få igång serotoninet rejält med skratt, choklad och annat kul =)

Svar på tråden Rädd för neurologisk sjukdom