mowgli78 skrev 2012-07-17 19:15:07 följande:
Okej låter som ni haft det jobbigt så skönt att hon hållt sig frisk nu =)
Ja han fick diagnos via screeningen. Fick först åka akut till vårat hemsjukhus för att dom misstänkte det och sedan vidare till Karolinska där dom tog hur mycket prover som helst och bekräftade att han hade det.
Thor äter själv men kräks ganska mycket, vet inte om det beror på maten eller något annat...vi har inte fått några bra svar på det...men han kanske hade gjort det även om jag ammade...vi har däremot väldiga problem att få i honom mat nattetid då han sover som en stock, hela nätterna blir bara ett enda kämpande för att få i honom mat när han hellre vill sova.
Skönt att höra att operationen inte inte är så jobbig, vi har inte riktigt bestämt oss än. Det beror på hur länge vi orkar vara vakna nattetid.
Tråkigt att det inte finns nått forum här i sverige men tänkte prata med dom på Karolinska nästa gång vi ska dit se om dom kan rekommendera något ställe. Har hör att Ågrenska ska vara bra och att dom anordnar träffar.
Har ni fler barn? Jag har tre till, Julia 14 år, Ludwig 12 år och Texas 2 år och alla dom har klarat sig....bara Texas och Thor som har samma pappa.
Jo då jobbigt har det varit men man lär sig leva med det. Vi tycker inte att vi har något dåligt liv, bara lite annorlunda :o)) Vi har två barn till; Malin 18 år och Simon 16 år som bägge är friska.
Tyvärr tror jag nog att det är maten som gör att Thor kräks mycket. MCT-fett som största delen av fettet i Monogen består av har illamående som biverkning. Julia (och flera andra) klarar inte av enbart monogen utan vi blandar det med proteinpulver och Seravit. När hon är sjuk eller behöver mer energi ger vi henne maxijul i maten. Det är samma som Semper Energi som jag vet vissa har.
Det där med nätter är ju jobbigt. Man orkar ett tag och med småbarn så är det ju vanligt med vakennätter ändå. Men i längden måste ni ju få sova på nätterna för att orka. De flesta Lchad-barn har knapp men faktiskt inte alla... Det finns en pojke som är i Julias ålder som inte hade knapp sist vi hördes av i alla fall. Tror dom ger majsstärkelse inför natten.
Vi tycker att knappen är helt oumbärlig speciellt när Julia är sjuk. Då behöver hon ju mer energi och vem vill äta mer när man är sjuk? Sen kan det vara svårt att få i dom tillräckligt med energi när dom börjar röra på sig mer. Även då är knappen suverän. Då kan man ju låta vällingen rinna på när man ser på tv etc.
Ågrenska ordnade en träff 2004 för LCHAD men inget mer sen dess. Det finns ett nyhetsbrev från den vistelsen. Tror inte dom kan hjälpa till så mycket mer. Kanske det kan bli fler träffar framöver, vem vet. Det var väldigt bra att få träffa andra tycker vi.
Tyvärr har ju sjukhusen tystnadsplikt så det är svårt att få kontakt med andra den vägen.
Vet du, jag tycker också att det är synd att det inte finns några forum så jag tog saken i egna händer och skapade ett!. Håller i ett helt annat forum sen tidigare så det var inga problem att fixa det. Än så länge är jag ensam medlem *ler* men jag ska kontakta några av de andra Lchad-föräldrarna så kanske vi kan mötas där. Här hittar du forumet:
http://lchad.forum24.se/