Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Fler som valt bort FVP fast hög risk på KUB?

Copygjulia: Om jag förstår dig rätt så har du gjort ivf? Om det var blodprovet som drog ner ditt resultat, vet du om de kompenserade för det i beräkningarna? Har läst att vid en ivf kan de hormoner de mäter vara påverkade av hormonerna vid ivfen så att det påverkar blodprovet vid KUB negativt.

Jag fick risken 1:2 vid KUB, det var nackspalten på 6 mm som drog ned resultatet. MKP bekräftade att barnet hade DS. Vi gjorde abort. Andra gången vi blev gravida gjorde vi MKP direkt. Men läkaren tittade även på nackspalten som var förtjockad även den gången, 3,5 mm. Även det barnet hade DS. Vi gjode abort.

Nu har vi fått göra ivf med pgd och då har de valt ut ett befruktat ägg som inte hade trisomi 13, 18 eller 21. Nu är jag gravid igen och kommer inte göra MKP, funderar över om jag ska göra KUB, av psykologiska skäl.

Om man gör MKP eller FVP vid ett stort sjukhus där personalen har god vana vid att göra dem så är riskerna mindre än 1:100 för missfall.

Millan 

• Kattflickan

Hej, bra att de kompenserade för ivf! Konstigt att olika läkare säger olika. Här i Uppsala säger de att risken 1:100 för moderkaksprov är förlegad och att risken är mindre för missfall.

Jag vet inte hur mina blodprov såg ut vid kub-testet för nackspalten hade i vilket fall gjort risken till 1:2. Andra gången tog vi inget blodprov utan gick direkt på MKP. Nej, vi gjorde inte ivf när jag fick de barnen. Jag har relativt lätt blivit gravid, trots att vi började försöka när jag var 35. Det tog 4 månader att bli gravid med första barnet, tre med andra och så hann jag med ett missfall därimellan. Allt inom typ ett år. Det konstaterades att jag har ett genetiskt fel som generellt gör att jag har en ca 50 % risk att få barn med DS. Nu har jag gjort ivf med PGD. Läkarna analyserar de befruktade äggen och kan välja ut ett friskt att sätta in. Nu är jag i vecka 7, vi får väl se hur det går. 

Om det enda som gav dig lite förhöjd risk var blodprovet så tror jag inte du behöver vara orolig. Risken är 1 på 126 att ditt barn har DS. Det är ju faktiskt en liten risk egentligen. Organscreeningen såg ju också bra ut. Min syster var ungefär i din sits, fast med sämre resultat, 1:36 och hon valde att inte göra FVP utan organscreening. Ut kom en frisk liten pojke. Hennes oro blev inte mindre för att jag var gravid samtidigt och det visade sig att mitt foster hade DS. Hon var jätteorolig hela graviditeten att det var genetiskt. VIlket det iofs är, men risken att hon har samma problem är nästan obefintlig. 

• Kattflickan

Insåg att jag upprepade mig, hade redan skrivit att jag gjort PGD.

• Kattflickan

Min syster var 40 år och det var blodprovet som försämrade resultatet. Det var nästan två år sen nu och i ett annat land i Europa, där jag inte tror de kompenserade för att hon gjort IVF. Jag tror att det kan ha påverkat hennes resultat. Nackspalten var smal och fin.

Mitt genetiska fel skulle inte synas i en genetisk testning av blodet. Jag har något som kallas gonadal mosaik med avseende på trisomi 21. Lite förenklat så har delar av min kropp downs syndrom, åtminstone äggstockarna. Som tur är så har jag ingen utvecklingsstörning.  Hade inte två av mina foster haft DS hade jag aldrig fått reda på det. Genetikern sa att det var den mest troliga diagnosen och när vi nu gjorde PGD så hade lite mindre än hälften av embryona DS, vilket styrker diagnosen. För att få göra PGD i Sverige krävs det att man får tillåtelse från sitt landsting och då måste en genetiker godkänna att man har en diagnos som berättigar PGD. I Sverige får man inte göra PGD privat, så ni hade ändå inte fått göra PGD om ni inte har en diagnos. 

Det är en jätteovanlig diagnos. Trots att jag både googlat och sökt bland vetenskapliga artiklar innan vi träffade genetikern så hittade jag inte denna möjliga diagnos som orsak till att få flera foster med DS.  

Grattis till graviditeten när ni kämpat så! Du ska se att det kommer gå bra!

Millan 

• Kattflickan

Grattis till er båda. Jag är i vecka 28 och alla ultraljud har sett prickfria ut! Jag hoppas på en frisk bebis i mars!

Svar på tråden Fler som valt bort FVP fast hög risk på KUB?