Värma till ättemperatur?
Jag kombinerar ersättning och amning på min nyfödda bebis och köpte för första gången ersättning som ska blandas till. Vi har kört ett par veckor med babysemp på tetra som vi fick råd om på bb. Kokar allt vatten och ställer i kylskåp, men sedan ska det tydligen värmas till 70grader innan servering? Tetran värmde vi oftast till fingervarmt i vattenbad - eller serverade rumstempererat. Varför måste den egenblandade varianten värmas till 70grader? Tycker det låter både omständigt och alldeles för varmt för att klassas som "ättemperatur". En annan fråga av bara farten, våra ätstunder kan utan tvekan ta sammanlagt en-två timmar då det först är bröstet, sen ska ha ersättning, sen bröst igen och ersättning igen osv. Finns det mågon tidsrymd på hur länge ersättningen klarar vara i rumstemp eller matar jag min bebis med en bakteriehärd efter två timmars matstund? Tetran funkar ju att gå ut och hämta mer mellan varven, men ställa mig och värma till 70grader av småduttar ersättning varje matpass känns väldigt stressande för amningen.