• firefly

Värma till ättemperatur?

Jag kombinerar ersättning och amning på min nyfödda bebis och köpte för första gången ersättning som ska blandas till. Vi har kört ett par veckor med babysemp på tetra som vi fick råd om på bb. Kokar allt vatten och ställer i kylskåp, men sedan ska det tydligen värmas till 70grader innan servering? Tetran värmde vi oftast till fingervarmt i vattenbad - eller serverade rumstempererat. Varför måste den egenblandade varianten värmas till 70grader? Tycker det låter både omständigt och alldeles för varmt för att klassas som "ättemperatur". En annan fråga av bara farten, våra ätstunder kan utan tvekan ta sammanlagt en-två timmar då det först är bröstet, sen ska ha ersättning, sen bröst igen och ersättning igen osv. Finns det mågon tidsrymd på hur länge ersättningen klarar vara i rumstemp eller matar jag min bebis med en bakteriehärd efter två timmars matstund? Tetran funkar ju att gå ut och hämta mer mellan varven, men ställa mig och värma till 70grader av småduttar ersättning varje matpass känns väldigt stressande för amningen.

• Svar på tråden Värma till ättemperatur?
  • Baby1112

Jag brukade koka vatten och ställa in i kylskåpet varje kväll så jag hade kallt vatten till dagen efter. Sedan kokade jag upp vatten och blandade med det kalla till ättemperatur vid varje mål. Snabbt och smidigt! Färdigt att servera!
    Har för mig att de kan stå två timmar i rumsremperatur innan de blir gammalt. Men är osäker.

• LovleyMamma

Koka upp vatten, låt det svalna till strax över ät temp sedan häller du över vattnet i en termos!! Hur smidigt som helst. Sen är det bara att ta från termosen=) 
    Så gjorde jag när tösen var mindre. Och även när sonen var liten. Många av mina vänner gör så också.  

• firefly

Men vad är poängen med denna ättemp? Varför 70grader? Fyller det någon funktion (antibakteriellt el dyl) eller är det bara för att man "ska" äta varm mat?

• Baby1112

Men 70 grader är väl för att bakterierna ska försvinna?
    Själv ättemperaturen borde vara runt 40 grader? Annars bränner de ju sig...
    Värmer man bara till 40 grader och sen serverar, utan att koka upp vattnet, så försvinner inte bakterierna.
    (nu har ju vi väldigt bra vatten i Sverige, så det brukar inte vara några problem alls)

• firefly

Men vilka bakterier är det man vill ska försvinna? Om Jag nu har kokat vattnet, förvarat det i kylskåp - varför ska det då värmas igen till 70grader? Är det ngt i pulvret som behöver uppnå 70grader?

• attflaskmata

Det kan finnas bakterier i ersättningspulvret, men risken är otroligt liten men ersättningsföretagen skriver så på paketen för säkerhets skull.

Ersättning på tetra är förpackat och sterilt så där är det inte lika viktigt att värma upp det för att döda bakterier.

Ersättning på tetra är det säkraste att ge om man är rädd för bakterier och sånt, under förutsättning att förpackningarna är hela såklart. Till små för tidigt födda barn rekommenderar man bara ersättning på tetra.

• Lovisa09

Vi kokar vatten och ställer i en tillbringare i kylen, blandar med pulver och värmer i mikron till lagom temp, ättemperatur. Inte värmer jag det till 70 grader och sen låta det svalna igen.. Det har alltid funkat och barnen är inte dåliga i magen. Måste ju rimligtvis räcka att koka vattnet en gång, vi har ju så bra vatten i Sverige. Och när min tjejer vill ha mat vill de ha det pronto så hade jag behövt värma för att sen kyla ner det igen hade de hunnit bli galna

• tvillingarpågång

Hej!

På neonatalen på södersjukhuset förvarar de färdigblandad ersättning i kylskåp i upp till 12 timmar! Vi fick rådet av hemsjukvården från neo att göra samma sak sen när vi kom hem med våra småttingar. Självklart ska det blandas på kokat vatten som sen fått svalna innan man blandar i pulvret. När vi skulle mata småttingarna så värmde vi önskad mängd till önskad värme i mikron. Gick alldeles utmärkt! 

Att för tidigt födda barn rekommenderas dricka tetra stämmer absolut inte. Den typen av ersättning de dricker tror jag inte ens finns på tetra.. 

Så jag tror inte du behöver vara orolig för några bakterier. Se till att vattnet är kokat och sterilt och gör sen det som känns bäst! :) 

• annasv1980

Men varför kan man inte lika gärna blanda iordning ersättningen och ställa i kylskåpet och värma den vid matningstillfället? Jag tycker det blandar sig dåligt när det är kallt. Försvinner näringen eller växer bakterier i kylskåpet? Jag gör alltid 2-3 flaskor på en gång.

Svar på tråden Värma till ättemperatur?