• Mirande

Farligt att äta osköljda jordgubbar?

(Jag har ingen aning var denna tråd borde höra hemma egentligen, men det får gå ändå...)

God kväll familjeliv. Mitt lilla hjärta brukar springa ut i jordgubbslandet och äta sig mätt på jordgubbar, utan att skölja dem... Och man brukar ju skölja allt man köper på grund av bakterier och så, men det man odlar hemma kan ju innehålla annat ohyra. Kan det på något sätt vara skadligt att äta osköljda jordgubbar eller annat man odlat? Man har ju hört om människor som fått sjukdomar och typ mask av osköjda grönsaker... Eller är jag paranoid? 

Tacksam för svar! <3

• Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?
  • Lena

Nej det är inte farligt för du sprutar väl inte gift i trädgården?

• Koppkaka

Ja, du är paranoid Det är inte farligt.

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Mirande
    Lena skrev 2012-07-03 19:47:27 följande:
    Nej det är inte farligt för du sprutar väl inte gift i trädgården?
    Nej det gör jag ju inte, såg bara efteråt när jag kollade på jordgubbarna att det var en del små kusar på! 
    Men tack för svaret. :) 
  • PolyPond

Eftersom det alltid finns bakterier i jorden så har man i regel jordbakterier på allting man tar direkt från landet. I regel utgör det dock inget problem, eftersom våra kroppar är utrustade för att hantera en viss dos av dessa. Om man däremot lagar mat med grönsakerna är det viktigt att göra rent dem ordentligt, då bakterier förökar sig snabbt i gynnsam miljö. Det finns dock alltid en risk för att få mask av osköljda frukter och grönsaker (betydligt större risk än av att äta snö, som är garanterat maskfri). Men å andra sidan...Att få äta solvarma jordgubbar kanske är värt den lilla risken att få ta en parasitkur? Det tycker i alla fall jag, för egen del.

• odd thingy

Man brukar ju knappast skölja blåbär osv när man är ute i skogen och småäter? Lite skit rensar magen. :)

• Koppkaka
    Mirande skrev 2012-07-03 19:53:45 följande:
    Nej det gör jag ju inte, såg bara efteråt när jag kollade på jordgubbarna att det var en del små kusar på! 
    Men tack för svaret. :) 
    Små kusar?
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Mirande
    odd thingy skrev 2012-07-03 19:55:52 följande:
    Man brukar ju knappast skölja blåbär osv när man är ute i skogen och småäter? Lite skit rensar magen. :)
    Har tänkt på det också, men människor är hysteriska över att man måste skölja grönsakerna ändå, lite underligt...
    Koppkaka skrev 2012-07-03 19:56:40 följande:
    Små kusar?
    Ja, insekter fast dom är småa och eftersom jag inte vet vad som är så säger jag kusar. ;)
  • Pimpinellan

Vi sköljer bara gubbarna om det är massa synlig jord på dem. Inte farligt alls att äta osköljda.

• jeje01

När jag var liten brukade jag dra dom över gräset först för att få bort det värsta. Samma sak gällde morötterna, och de växer ju trots allt i jorden :)
    Kan tillägga att jag eller mina syskon har aldrig haft mask. Fast det kan ju också vara en tillfällighet :)

• studentbruttan29

Jag sköljer alltid mina, både jag och sonen har fått springmask av att vara oförsiktiga.

Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?