• Mirande

Farligt att äta osköljda jordgubbar?

(Jag har ingen aning var denna tråd borde höra hemma egentligen, men det får gå ändå...)

God kväll familjeliv. Mitt lilla hjärta brukar springa ut i jordgubbslandet och äta sig mätt på jordgubbar, utan att skölja dem... Och man brukar ju skölja allt man köper på grund av bakterier och så, men det man odlar hemma kan ju innehålla annat ohyra. Kan det på något sätt vara skadligt att äta osköljda jordgubbar eller annat man odlat? Man har ju hört om människor som fått sjukdomar och typ mask av osköjda grönsaker... Eller är jag paranoid? 

Tacksam för svar! <3

• Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?
  • Mirande
    studentbruttan29 skrev 2012-07-03 20:28:42 följande:
    Jag sköljer alltid mina, både jag och sonen har fått springmask av att vara oförsiktiga.
    Det är det jag är livrädd för! :( Jag brukar alltid skölja köpta och egenodlade grönsaker till mig själv och min dotter, men hon har gått ut själv och tagit jordgubbar några gånger, idag hann hon äta upp två ruccolablad också. Jag har inte sett att hon gjort det innan, men är väldigt orolig för att hon kan ha fått något ändå! :(
  • Lena
    Mirande skrev 2012-07-03 20:34:46 följande:
    Det är det jag är livrädd för! :( Jag brukar alltid skölja köpta och egenodlade grönsaker till mig själv och min dotter, men hon har gått ut själv och tagit jordgubbar några gånger, idag hann hon äta upp två ruccolablad också. Jag har inte sett att hon gjort det innan, men är väldigt orolig för att hon kan ha fått något ändå! :(
    Det finns maskmedel isåfall, det är ingen fara. Är oxå uppväxt att äta direkt från landet utan att ha råkat ut för något
  • Mirande
    Lena skrev 2012-07-03 20:39:11 följande:
    Det finns maskmedel isåfall, det är ingen fara. Är oxå uppväxt att äta direkt från landet utan att ha råkat ut för något
    Okej, vilken tur! :) Tack för svaret!
  • studentbruttan29
    Mirande skrev 2012-07-03 20:34:46 följande:
    Springmask är ju nästan omöjligt att bli av med om man inte är sviiiiinigt noga med allt tvättande, dammsugande, dammande, rengörande, sängklädsbyten och klädbyten, handhygien, handsprit och vette fan allt. 

Och barn som skriker halva natten pga av mask som kliar i rumpan och kryper ut nattetid är fan ingen höjdare. Allt för att sonen tog jordgubbar i smyg ute i trädgården. 
  • PerG

Man får inte springmask av hemmaodlade grönsaker (om inte någon som varit smittad pillat på dem efter att ha kliat sig i rumpan)... Om man fått det från affären är det för att någon annan kund pillat på dem (som pillat sig i rumpan). Äggen tål inte speciellt mycket (ca 2 veckor i rumstemperatur) så de kan knappast smitta via grönsaker....

Spolmask däremot kan man få av dåligt avsköljda grönsaker om de har t.ex. bevattnats med infekterat vatten eller gödslats med slam från människor (förekommer i ex. Marocco har jag för mig men troligtvis ännu fler ställen)...

studentbruttan29 skrev 2012-07-03 20:28:42 följande:
    Jag sköljer alltid mina, både jag och sonen har fått springmask av att vara oförsiktiga.

• Lena
    PerG skrev 2012-07-03 20:48:32 följande:
    Man får inte springmask av hemmaodlade grönsaker (om inte någon som varit smittad pillat på dem efter att ha kliat sig i rumpan)... Om man fått det från affären är det för att någon annan kund pillat på dem (som pillat sig i rumpan). Äggen tål inte speciellt mycket (ca 2 veckor i rumstemperatur) så de kan knappast smitta via grönsaker....

Spolmask däremot kan man få av dåligt avsköljda grönsaker om de har t.ex. bevattnats med infekterat vatten eller gödslats med slam från människor (förekommer i ex. Marocco har jag för mig men troligtvis ännu fler ställen)...
    Kan man inte få mask av att djur använder landet som toalett?
  • PerG

(ursäkta ot). Man behöver egentligen inte vara manisk för att bli av med det. Så länge man ökar städning/handhygien (och framförallt håller naglarna korta!) något och synkar maskens livscykel och behandlar alla i familjen utifrån detta så går det ändå. Man kan kompensera det med att köra extra kurer utifrån livscykeln. Om man får tillbaka det om och om igen trots att man "gör alla rätt" är det troligtvis en extern smittkälla som återsmittar. T.ex far/morföräldrar, barn på dagis, kollegor/vänner eller liknande...

studentbruttan29 skrev 2012-07-03 20:44:58 följande:
    Springmask är ju nästan omöjligt att bli av med om man inte är sviiiiinigt noga med allt tvättande, dammsugande, dammande, rengörande, sängklädsbyten och klädbyten, handhygien, handsprit och vette fan allt. 

Och barn som skriker halva natten pga av mask som kliar i rumpan och kryper ut nattetid är fan ingen höjdare. Allt för att sonen tog jordgubbar i smyg ute i trädgården. 

• PerG

Jodå, men inte springmask eftersom människan är enda värden. Däremot andra maskar som toxocara (hund/katt) men dessa är "självläkande" hos människan (men kan ändå ställa till otäcka besvär).. Sen finns det ju riktigt otäcka maskar som t.ex rävens och hundens dvärgbandmask och tvättbjörnens, men de är ju inte lika troliga att få här i Sverige...

Lena skrev 2012-07-03 20:54:51 följande:
    Kan man inte få mask av att djur använder landet som toalett?

• mrsStatham

När jag var liten brukade jag äta sand från sandlådan. Inte i små mängder heller.
    Har aldrig någonsin haft problem med magen, blivit drabbad av mask, dött eller något annat dramatiskt.

Klarar en två-treåring ett mellanmål från gårdens sandlåda tror jag nog att ditt barn av att äta osköljda jordgubbar.
    Herregud, vad är det med folk nu för tiden egentligen???? 

Bara två saker är oändliga
  • Miss Obsessive

Jag ger min lilla tjej jordgubbar från asken när vi är i väg någonstans och inte har tillgång till vatten att skölja i. Hon har inte drabbats av något hemskt än :) 

• Mirande
    mrsStatham skrev 2012-07-03 21:00:11 följande:
    Herregud, vad är det med folk nu för tiden egentligen???? 
    Det skiljer nog från person till person, men jag är är inte så bildad vid detta område så det var därför jag frågade, och jag är tacksam för alla svar trots min dumma fråga :)
Svar på tråden Farligt att äta osköljda jordgubbar?