• Natulcien

Vi som är emot CIO-metoder

Ja, hur varnar man andra för dessa grymheter? Svårt. Man borde få ut adekvat info. till landets BVC, eftersom många verkar få dessa galna idéer därifrån.

Annars är ju sådana här forum bra för sånt. Så fort en sån tråd dyker upp så får man ju försöka informera och varna.

• Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-07-03 22:18:25 följande:
    Jag tror tyvärr att det är jättesvårt. Det är ju precis som med rekommendationerna gällande bröstmjölk, ersättning och smakportioner. Jag inbillar mig att en majoritet ger fel råd. Det gjordes ju dessutom en undersökning om detta vilket visade att så var fallet. Något liknande borde göras om CIO-metoder och då främst 5-miutersmetoden då den rekommenderas mest. De ska inte rekommendera dessa metoder idag men gör det ändå. Häften om metoden delas ut på flera av landets BVC. Ibland undrar jag om det är av ren lathet. Det kräver mer av dem om de skulle informera föräldrar om alternativa vägar som dessutom kräver mer tid av föräldrarna. De vill vara på föräldrarnas sida och erbjuder en metod som ger snabbt resultat. Hur barnet kan påverkas av något sådant verkar mindre viktigt. Bryr de sig inte eller saknar de helt enkelt kunskapen?

Jag håller absolut med dig om det. Jag tror det att hjälper många barn. Tipsa gärna om trådar här.
    Ja, man kan ju undra varför..? Gamla, trötta sköterskor som inte ids uppdatera sig och inte bryr sig? Och de där broschyrerna måste ju också vara gamla då, för inte trycks det väl sådana idag?
  • Natulcien
    glenda skrev 2012-07-04 11:34:08 följande:
    Om ni vill na ut till andra foraldrar med information om eventuell paverkan av CIO sa tror jag att det vore smart och skriva ngt enkelt infoblad och ga ut med det till lokala BVC, starta lokala grupper med ett vidare natverk. Kanske soka spons fran ngt / nga foretag som vill hanga pa det har? For att tacka kostnad av utskrifter och resor iaf. 

Jag vet inte hur det funkar i Sverige, jag bor i UK, och har verkar det bara vara CIO som rekomenderas pa health visitors clinic. Min son (nu 9 manader) har alltid sovit daligt och jag fick hora att "nar han ar 6 manader kan du borja CIO som sovtraning om han inte somnar sjalv". Jag ar trott, ar ensam med mitt barn for det mesta, och sag verkligen fram mot den har mirakelmetoden som skulle funka pa 3 dagar. Sen laste jag har om att det finns folk som ifragasatter metoderna, laste vidare lite, och har bestamt mig for att avvakta. Min poang ar att dom flesta far rad fran BVC och ovrig sjukvard, inte internetforum.

Jag ar fortfarande kluven sjalv, det som ar lite storande ar att "dom som ar emot" (iaf manga har pa forumet) inte verkar ha ngn aning om hur det ar att ha en bebis som inte sover. Ofta laser jag "Oh min 10 manaders sover sa daligt, bara 3-4 timmar i taget! Bara ngn gang i manaden sover hen mer an 7 tmmar!" Min kille sover hogst 20-30 minuter utan mig, han har aldrig somnat utan brostet, han vaknar sa fort man lagger ner honom i sangen (min eller hans) efter amning. Han ar inte intresserad av ngn tass-metod, bli upplockad och nedlagd, somna om i famnen, strikta rutiner, snuttefilt, valling eller napp - han vill ha brost, pa en gang, hela tiden!

For oss har det blivit varre de senaste 2 manaderna, jag antar att det ar separationsfasen, sa har inga planer att anvanda ngn skrikmetod just nu, men om det fortfarande ar sahar nar har ar runt ett ar och jag behover borja jobba... sa vet jag faktiskt inte vad jag ska gora... Men det ar en annan trad (som jag inte kommer skriva av radsla for otrevligheter).

Lite off topic, forlat, men alltsa: 

-I verkligheten: information pa BVC
    -Pa forum: Ni far forsoka "rekrytera" folk som ar emot CIO som har barn med riktiga somnproblem, det ar lite svart for mig att ta ngn pa allvar nar dom far sova 3 timmar i strack och har ett barn som somnar om om man lagger handen over ryggen och sager "godnatt".   
    Fast det finns ju många som har bebisar med riktigt grava sömnproblem, som lider av svår sömnbrist, men som ändå aldrig skulle utsätta sitt barn för en skrikmetod. Så de som i slutändan tar till sånt tror jag ändå är människor som är väldigt osäkra, otrygga och lättpåverkade, utöver sin sömnbrist.

Så jag tycker faktiskt inte att det finns några ursäkter, med all respekt till de som har det riktigt jobbigt med sömnen.

Det är ju, trots allt, föräldrarna som mår dåligt av sin sömnbrist, och som önskar en förändring. Och att då utsätta sin lilla, försvarslösa bebis för en ångestfylld metod är ju otroligt kontraproduktivt.
  • Natulcien
    becca8807 skrev 2012-07-04 14:33:20 följande:
    Jag brukar faktiskt låta min son få skrika lite ibland..
    Man kan faktiskt inte komma springandes som ett skott så fort bebisen börjar skrika
    Klart man kan, och bör. Om man vill att ens bebis ska få tillit och trygghet, alltså...
  • Natulcien
    glenda skrev 2012-07-04 14:57:54 följande:
    ...men om man verkligen MASTE sova for att klara en vardag utanfor hemmet, och bebis inte svarar pa nga andra metoder - vad gor man? 

Man får lösa det på något annat sätt.
    För det första är det ju knappast hela livet som bebisen inte sover, utan en period i livet. För det andra är man ju oftast två föräldrar och man får turas om att sova, helt enkelt. Kanske har man ytterligare någon närstående som kan ställa upp emellanåt om det är riktigt illa?
    Jag har haft en period av riktigt usel sömn, d.v.s. stor sömnbrist, inte p.g.a. bebis utan andra, personliga orsaker. Men jag klarade jobbet och vardagen ändå. Det gör man om man måste.
    Människan klarar ofta mer än hon tror.
  • Natulcien
    Maluttan skrev 2012-07-04 20:17:00 följande:
    Tipsen borde inte vara på hur man ändrar på bebisen, utan tips på vad föräldrarna själva kan göra/ändra för att stå ut den relativt korta perioden.
    Exakt!
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-07-04 20:10:45 följande:
    Jag vet att Natucilens bebis har sovit toppenbra hela tiden men hon har istället enorm kunskap om spädbarn:) Det är också något värt, inte bara egna upplevelser vilket är viktigt att komma ihåg.
    Oh, tack...men ordet 'enorm' tror jag är i överkant... Flört

Men ja, har man en bebis som sover bra möts man ofta av attityden att man inget har att göra i sömntrådar...och att man inte förstår någonting...
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-07-04 20:35:05 följande:
    Fast det där är olika. Jag har träffat människor som påverkats både psykiskt och fysiskt av sömnbristen. De klarade varken av jobb eller familjeliv under denna period. Lyckligtvis finns det ofta hjälp att få och man ska inte vara rädd att be om den.
    Jo, det har du säkert rätt i. Man är väl olika känslig för sömnbrist...
    MalinEddie skrev 2012-07-04 20:42:31 följande:
    Mycket möjligt. Har inte blivit besviken än i alla fallGlad
    Det stämmer ju inte. Tänk på alla som arbetar med och påverkar andra människor. Det räcker med kunskap, du behöver inte egen erfarenhet även om det underlättar något. Du har ju dessutom haft sömnbrist själv och det är ju just det man tror att du inte förstår. Du behövs i dessa sömntrådar.
    Ja, jag tänker i alla fall som så att ju fler olika erfarenheter, och synvinklar på problemet, desto bättre... Glad
  • Natulcien

Finns det något gemensamt hos de föräldrar som väljer CIO-metoder?

Jag får en känsla (OBS - alltså bara min privata känsla!) av att det ofta är väldigt unga mammor som inte har läst/tagit reda på något alls inför att de skaffar barn, men sen gärna använder en äldre, kvinnlig släkting eller en BVC-sköterska som "orakel"...?

Eller är det "vem som helst"?

Your Mama Bear skrev 2012-07-05 21:58:11 följande:
    En enkel artikel om boken (Kärlekens roll) kanske kan väcka intresse? www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/ka...
    Väldigt bra artikel!
  • Natulcien
    Your Mama Bear skrev 2012-07-06 14:09:04 följande:
    Jag föreställer mig (helt utan vetenskapligt belägg) att det är föräldrar som inte har tagit del av forskning genom universitetsstudier och dylikt, men också föräldrar som själva har svårigheter med affekterna på grund av den relation och anknytning de har haft till sina egna föräldrar. Föräldrar som har svårt att mentalisera och sätta sig in i att andra människor inte tycker, tänker och känner samma saker som de gör (och då kanske resonerar att "men jag vet ju att hen är trygg så det är ingen fara").
    Jo, att man har varit utsatt för liknande behandling själv är nog ganska vanligt. Man läser ju ganska ofta ung. att "Min mamma lät mig skrika tills jag somnade, och jag mår minsann bra."

Jag bara funderade på om det fanns någon gemensam nämnare...för då kanske man kan hitta något sätt att nå dessa människor också...
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2012-07-06 14:14:10 följande:
    Fast härom året gjordes någon undersökning - tror att den sammanfattades i GP, osäker, någon av de större dagstidningarna i alla fall om jag inte missminns mig - och då var det vanligast att alla former av auktoritära fostringsmetoder användes bland "karriärsfolk". Ovanligare i områden med lägre social status. Man drog slutsatsen att det i mångt och mycket handlade om föräldrars tid. 
    Intressant... Och låter ju, tyvärr, logiskt också...eller hur man ska uttrycka det...
  • Natulcien
    Your Mama Bear skrev 2012-07-06 14:25:55 följande:
    Går det att märka på det övriga beteendet gentemot barnet om föräldern kan tänkas förespråka skrikmetoder? Ibland möter jag föräldrar som i mina ögon är onödigt auktoritära och negativa, men de kan ju lika gärna ha en dålig dag. Det ska gudarna veta att jag har då och då.
    Jag vet inte...jag har inga bekanta, som mig veterligen, har använt skrikmetoder. Om de inte har smugit med det, förstås...
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-07-10 22:37:36 följande:
    Jag tror att det lika ofta handlar om äldre föräldrar som har levt ensamma stora delar av livet med en viktig karriär som de helst inte ser ska störas av barnen. Jag tror att dessa metoder används lika ofta av äldre som yngre föräldrar. Utbildning kan spela in men samtidigt är varje område nytt och i tröttheten orkar man kanske inte tänka längre än vad "sömnexperten" som säger sig ha kunskap inom området säger. Någonstans tror jag att detta handlar mer om känslor än utbildning. Psykisk ohälsa och brist på sömn spelar in. Egna upplevelser från barndomen var man har fått lära sig att hantera situationer genom försvar påverkar och gör det hela lättare. Man har själv saknat kärlek och trygghet så det faller sig kanske inte lika naturligt att ge det. Samtidigt är man kanske villig att kämpa mer än många andra. Som sagt, jag har svårt att se att det är en typ av föräldrar som använder dessa metoder.
    Ja, min teori var lite för enkelspårig ser jag nu. Det är nog många olika variabler inblandade och ganska komplext det där. Själv kan jag nog sägas vara "en äldre förälder som levt ensam stora delar av livet"...och har ett bra jobb. Stämmer också in på min sambo. Men någon skrikmetod finns inte ens på vår karta.

Du har nog rätt i att det handlar mer om känslor än utbildning, och ålder...
  • Natulcien
    Lilia skrev 2012-07-18 09:35:33 följande:
    Jag tror att jag har använt mig av den metoden. Jag satt brevid sängen medan bebisen grät sig till söms. Men hon grät sig ALLTID Till söms. Ofta gråter de ju för att de är trötta och håller man då på och tar upp dem slutar det bara med mer gråt. Det mår ingen bra av, varesig bebisen eller man själv
    Va!? Självklart mår bebisen mycket, mycket bättre av att gråta i sina föräldrars famn än att gråta ensam i sängen. Det är väl en ganska grundläggande kunskap!
    Kunde du inte ligga ner och hålla om bebisen?
  • Natulcien
    Lilia skrev 2012-07-18 10:31:07 följande:
    Jag tycker inte alls det är självklart. Hon såg mig dessutom hela tiden. Kunde inte ligga ner med henne då hon låg i en spjälsäng. Ville inte ha henne i en vanlig säng då hon lätt rullar ur eller kravlar sig ut själv. Ramlar hon ner på golvet kan hon skada sig allvarligt. Det var inte så att hon grät i flera timmar heller, det handlade om 1-3 minuter. Och hon grät för att hon var trött, inte för att något hade hänt eller så.
    Jamen då har du ju inte använt någon skrikmetod, för det går ut på att lämna bebisen ensam, d.v.s. lämna rummet.
    Annars kan man ju ligga brevid i en vanlig säng och sen lägga ner bebisen när den somnar...?
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder