• MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • Acelise

Bra där! Tyvärr tror jag många inte vet att det heter just CIO, men det kanske inte gör något!
    Bra initiativ!

• MalinEddie
    Baby1112 skrev 2012-07-03 21:31:08 följande:
    CIO???
    Cry it out. Det innebär att barn (oftast spädbarn) lämnas ensamma att gråta under perioder utan tröst eller närhet i syfte att få bättre sömn. 5-minutersmetoden och SHN är ett par exempel.
  • MalinEddie
    Acelise skrev 2012-07-03 21:23:29 följande:
    Bra där! Tyvärr tror jag många inte vet att det heter just CIO, men det kanske inte gör något!
    Bra initiativ!
    Tack! Jag pratade med en bekant idag som har använt 5-minutersmetoden (sorglig historia) och var dessutom inne och läste på Anna Wahlgrens forum nu på kvällen. Jag kände att jag saknar en tråd på detta forum var likasinnade i denna fråga möts. Jag har varit så enormt trött på allt detta under en period. Det tar på det egna psyket. Idag förändrades dock detta. Tjejen jag pratade med fick en helt annan förståelse för hur metoden kan ha påverkat barnet. Vi hade en väldigt fin diskussion och jag kände att den var viktig både för henne och mig. Det är en väldigt skön känsla när någon faktiskt tänker till innan eller efter och det vill jag vara med och påverka.
    Förstår man inte vad CIO innebär får man googla eller fråga:)
  • Natulcien

Ja, hur varnar man andra för dessa grymheter? Svårt. Man borde få ut adekvat info. till landets BVC, eftersom många verkar få dessa galna idéer därifrån.

Annars är ju sådana här forum bra för sånt. Så fort en sån tråd dyker upp så får man ju försöka informera och varna.

• MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-07-03 22:07:02 följande:
    Ja, hur varnar man andra för dessa grymheter? Svårt. Man borde få ut adekvat info. till landets BVC, eftersom många verkar få dessa galna idéer därifrån.

Annars är ju sådana här forum bra för sånt. Så fort en sån tråd dyker upp så får man ju försöka informera och varna.
    Jag tror tyvärr att det är jättesvårt. Det är ju precis som med rekommendationerna gällande bröstmjölk, ersättning och smakportioner. Jag inbillar mig att en majoritet ger fel råd. Det gjordes ju dessutom en undersökning om detta vilket visade att så var fallet. Något liknande borde göras om CIO-metoder och då främst 5-miutersmetoden då den rekommenderas mest. De ska inte rekommendera dessa metoder idag men gör det ändå. Häften om metoden delas ut på flera av landets BVC. Ibland undrar jag om det är av ren lathet. Det kräver mer av dem om de skulle informera föräldrar om alternativa vägar som dessutom kräver mer tid av föräldrarna. De vill vara på föräldrarnas sida och erbjuder en metod som ger snabbt resultat. Hur barnet kan påverkas av något sådant verkar mindre viktigt. Bryr de sig inte eller saknar de helt enkelt kunskapen?

Jag håller absolut med dig om det. Jag tror det att hjälper många barn. Tipsa gärna om trådar här.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-07-03 22:18:25 följande:
    Jag tror tyvärr att det är jättesvårt. Det är ju precis som med rekommendationerna gällande bröstmjölk, ersättning och smakportioner. Jag inbillar mig att en majoritet ger fel råd. Det gjordes ju dessutom en undersökning om detta vilket visade att så var fallet. Något liknande borde göras om CIO-metoder och då främst 5-miutersmetoden då den rekommenderas mest. De ska inte rekommendera dessa metoder idag men gör det ändå. Häften om metoden delas ut på flera av landets BVC. Ibland undrar jag om det är av ren lathet. Det kräver mer av dem om de skulle informera föräldrar om alternativa vägar som dessutom kräver mer tid av föräldrarna. De vill vara på föräldrarnas sida och erbjuder en metod som ger snabbt resultat. Hur barnet kan påverkas av något sådant verkar mindre viktigt. Bryr de sig inte eller saknar de helt enkelt kunskapen?

Jag håller absolut med dig om det. Jag tror det att hjälper många barn. Tipsa gärna om trådar här.
    Ja, man kan ju undra varför..? Gamla, trötta sköterskor som inte ids uppdatera sig och inte bryr sig? Och de där broschyrerna måste ju också vara gamla då, för inte trycks det väl sådana idag?
  • hojnas

Ja jag hänger på!

För tillfället är jag inte ett dugg påläst utan det har räckt med att min instinkt vrålar NEJ åt att låta sitt barn gråta sig till sömns ensam men det är dags att jag samlar ihop bra länkar osv som jag kan hänvisa till.
    (Har läst vad andra har kopierat från AWs forum, jag har inte klarat av att gå in och läsa själv. För brutalt för mig.)

Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder