Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:22:07 följande:
Vill poängtera att jag inte skriver det här för att någon ska tycka synd om mig utan för att jag önskar att se nyanser i diskussionen.
Ja, skrikmetoder är skadliga för barn. Tveklöst. Men det hjälper ingen att hugga direkt på de föräldrar som redan ligger ner. Istället behövs en diskussionen som för oss vidare till något som föräldrar i kris kan bli hjälpta av. För hur gör man om man har provat allt och det inte blir bättre? Kan ni ens föreställa er den paniken när ni måste tillbaka till jobbet eller ni måste orka med era andra barn och ni vaknar flera gånger i timmen? Vad i hela friden gör man när man på riktigt har nått sin botten?
Vi hade tur för att vi faktiskt är två vuxna som lever jämställt och hjälps åt. Vad gör en ensamstående förälder? Vad gör man när man aldrig har möjlighet att ta sovmorgon och man känner att man snart går över alla gränser vad gäller både humör och beteende?
Jag känner igen mig väldigt väl i alla dina inlägg, jag vill bara poängtera att det för de allra flesta som använder skrikmetoder inte alls rör sig om någon sömnbrist eller några större sömnproblem över huvudtaget. Sådant används av helt andra anledningar för det mesta.
Vi har haft en del diskussioner genom åren vad man ska göra vid
verklig sömnstörning, som såklart är fruktansvärt för alla parter. Vi har diskuterat huruvida man hellre skulle låta bebisen ligga och skrika eller testa medicinska preparat. Jag vill säga att har man verkliga problem, på riktigt, så
finns det hjälp att få bara man står på sig och söker den hjälpen. Har barnet riktig sömnstörning är det ju verkligen allra minst lämpligt att faktiskt bara ignorera problemen och överge barnet att hantera det själv! Det finns väldigt bra kompetens om man söker sig till expertisen just inom sömn och då utreder man just den
individuella familjen och vad som kan tänkas vara orsaken just här. Ibland är det samspelet som är problemet, man har kanske skapat ett beteendemönster eller ett vanemönster helt omedvetet och då får man hjälp att bryta det. Ibland kan medicinering vara ett alternativ för att bryta mönster. Ibland beror riktiga sömnstörningar på allergier eller sjukdomar, en del (fler och fler) tycks bli hjälpta av behandling hos kiropraktor.
Helt klart är det en viktig poäng att man behöver framföra andra, bättre, alternativ till de som på riktigt har problem. I synnerhet eftersom problemen väldigt ofta beror på något fysiskt. Tänk om barnet går och har ont eller mår dåligt och sedan slutar förmedla detta bara för att man använt en skrikmetod! Jag skulle
aldrig förlåta mig själv om jag hade gjort så med mitt barn istället för att lyssna på de tydliga signalerna om att något var fel.
Dock är det ju minst lika viktigt att som du säger informera om vad som är ett
normalt sömnmönster hos barn, vilket naturligtvis då inte alls behöver "botas" med några skrikmetoder utan handlar om barnets egen utveckling och identitet. Vissa barn sover uselt som små oavsett vad man gör, det hör till deras temperament och personlighet. Det är antagligen dessa barn som tar allra störst skada om de skulle utsättas för skrikmetoder. Tyvärr är inte barnens behov alltid förenliga med dagens samhälle nu för tiden. Men jag hoppas att varje enskild familj som har jobbigt med sömnen kan hitta olika lösningar som passar just dem, för att kunna få vardagen att gå ihop och samtidigt tillgodose barnets behov av grundläggande omsorg vilket inkluderar både närhet, sömn, mat och lyhördhet.