• obZen

Vi som är emot CIO-metoder

MalinEddie: vilken bra tråd! Har också känt att det kan vara skönt att ventilera sig med de som man vet är av samma åsikt! Har en fråga, vad är babywise? Har googlat men inte lyckats hitta någon bra info. Verkar lite som standardmodellen ?

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • obZen
    MalinEddie skrev 2012-07-04 21:46:41 följande:
    Tack! Du har rätt i det. Babywise påminner om standardmodellen. Man har ett schema som man följer till punkt och pricka. När det gäller sömnen är det CIO som gäller och här kan det alltså handla om nyfödda bebisar. Har barnet ätit enligt schemat och har ren blöja lämnas det ensamt tills det är dags att gå upp igen. Det spelar ingen roll om barnet skriker hela "vilan". Ett citat från boken:
    "Forskning har tydligt visat att vanan att få omedelbar tillfredsställelse påverkar barnets inlärningsförmåga, koncentrationsförmåga, förmåga att sitta stilla och fokusera på ett negativt sätt. Samtliga av dessa är förutsättningar för att klara av akademiska utbildningar. Detta är alltså fakta. Däremot finns det inga bevis på att direkta gensvar till varje litet gråt lär en bebis något om kärlek. På samma sätt finns det inga bevis som visar att lite gråt föder otrygghet"
    Han baserar detta på denna artikelFörvånad:
    www.time.com/time/magazine/article/0,9171,983...

Jag har läst mycket om skaparen också. Jag vågar säga att det är en sjuk människa som ligger bakom denna metod. Han heter Gary Ezzo. Ni förstår om ni läser hans hemsida.

En gammal tråd i ämnet:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
    Jag svarade där innan jag hade läst boken får jag väl tillägga. Min uppfattning är dock densamma.
    Herrejävlar... vad är det för fel på människan?? Usch vad hemskt.

Du skrev om en till metod, 3 days sleep eller nåt sånt. Vad är det för nåt?
  • obZen

Skulle aldrig utsätta min son för CIO. Tycker det är väldigt tragiskt att BVC aldrig informerar om andra metoder till dem som är i behov av hjälp.

Har en bekant som har en son nu tio månader gammal. Han och hans fru hade det jobbigt med pojkens sömn när han var runt sju månader. Han berättade för mig att frun hade kontaktat BVC för situationen blev ohållbar. BVC hade i sin tur skickat vidare henne till en psykolog för att få råd. Psykologen hade gett henne och mannen rådet att helt sonika låta pojken skrika utan att gå in till honom alls. Tada! Det problemet löst...

Hur tänker man som psykolog om man ger ett sånt råd?

• obZen
    MalinEddie skrev 2012-07-10 23:10:53 följande:
    Så sorgligt. Vad valde de att göra? Ifrågasatte de råden? En psykolog om någon borde veta varför det är skadligt att ignorera spädbarns behov. Barnet var dessutom i en mycket känslig fas vilket psykologen borde ha all kunskap om.

BVC ska inte rekommendera denna metod idag. Tyvärr sker det fortfarande ändå.
    Dom ifrågasatte inte utan gjorde som psykologen sa. Han berättade för mig att han tyckte att det kändes skönt att ha fått psykologens "godkännande" och att det var befriande att veta att dom inte behövde gå in till pojken när han skrek. Det sorgliga är ju att psykologens godkännande inte ändrar det faktum att det är ett trauma för barnet.

Har inte pratat om det med honom eftersom jag vet att han känner sig påhoppad om jag säger något. Han vet var jag står och jag har sagt att jag aldrig skulle använda CIO på mitt barn, men varje gång vi pratar om det så hänvisar han hela tiden till att jag inte vet hur dom har haft det och att jag skulle ha gjort likadant om jag var i samma situation.
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder