obZen skrev 2012-07-04 20:57:24 följande:
MalinEddie: vilken bra tråd! Har också känt att det kan vara skönt att ventilera sig med de som man vet är av samma åsikt! Har en fråga, vad är babywise? Har googlat men inte lyckats hitta någon bra info. Verkar lite som standardmodellen ?
Tack! Du har rätt i det. Babywise påminner om standardmodellen. Man har ett schema som man följer till punkt och pricka. När det gäller sömnen är det CIO som gäller och här kan det alltså handla om nyfödda bebisar. Har barnet ätit enligt schemat och har ren blöja lämnas det ensamt tills det är dags att gå upp igen. Det spelar ingen roll om barnet skriker hela "vilan". Ett citat från boken:
"Forskning har tydligt visat att vanan att få omedelbar tillfredsställelse påverkar barnets inlärningsförmåga, koncentrationsförmåga, förmåga att sitta stilla och fokusera på ett negativt sätt. Samtliga av dessa är förutsättningar för att klara av akademiska utbildningar. Detta är alltså fakta. Däremot finns det inga bevis på att direkta gensvar till varje litet gråt lär en bebis något om kärlek. På samma sätt finns det inga bevis som visar att lite gråt föder otrygghet"
Han baserar detta på denna artikel

:
www.time.com/time/magazine/article/0,9171,983503,00.html
Jag har läst mycket om skaparen också. Jag vågar säga att det är en sjuk människa som ligger bakom denna metod. Han heter Gary Ezzo. Ni förstår om ni läser hans hemsida.
En gammal tråd i ämnet:
www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
Jag svarade där innan jag hade läst boken får jag väl tillägga. Min uppfattning är dock densamma.