Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

hojnas skrev 2012-07-03 23:16:03 följande:
    Ja jag hänger på!

För tillfället är jag inte ett dugg påläst utan det har räckt med att min instinkt vrålar NEJ åt att låta sitt barn gråta sig till sömns ensam men det är dags att jag samlar ihop bra länkar osv som jag kan hänvisa till.
    (Har läst vad andra har kopierat från AWs forum, jag har inte klarat av att gå in och läsa själv. För brutalt för mig.)
    Blir du pressad av omgivningen? Är det någon speciell del du intresserar dig för?
  • MalinEddie
    becca8807 skrev 2012-07-04 14:33:20 följande:
    Jag brukar faktiskt låta min son få skrika lite ibland..
    Man kan faktiskt inte komma springandes som ett skott så fort bebisen börjar skrika
    Vad pratar du om här? Ibland hamnar man i en olycklig situation och barnet vaknar precis när man sitter på toaletten eller står i duschen med schampo i håret. De flesta gör nog klart då. En CIO-metod är ju något helt annat. Läste du länken jag gav dig? Vad tänker du?
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 20:48:41 följande:
    Fast jag håller med glenda om att vi måste prata om det verkliga problem långvarig sömnbrist utgör i en människas liv. Hur de kognitiva funktionerna försämras, hur minnet sviker, hur humöret dalar och både ångest och depressioner växer fram. Att bara sopa problemet under mattan och hävda att man minsann fixar det på något sätt är kontraproduktivt och direkt skadligt!
    Det håller jag absolut med om.
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:00:29 följande:
    Det du pratar om, lövet, det tycker jag är att ha det ganska lätt. Jag har också sövt mitt barn vid bröstet och det gör jag än idag, vid snart 22 månader. Det har ändå regelbundet tagit två timmar av rymmande och rullande. Ikväll har jag försökt fram och tillbaka i tre timmar. Länge vaknade han sedan 3-4 gånger i timmen innan jag lade mig bredvid honom. Han kan inte somna någon annanstans än i sovrummet eftersom han blir för nyfiken. Kombinera det med att behöva stiga upp på morgonen och prestera. Läsa, skriva, ha grupparbeten, ha något vettigt att säga så att du blir godkänd. Du är så trött att det du läser inte riktigt fastnar. Och så vidare.

Jag blir så leds på att höra att sömnbrist är ingenting.
    Det låter riktigt jobbigt. Har ni sökt hjälp? Jag tänker att det kan finnas en orsak till hans oroliga sömn. Om inte annat behöver ju ni hjälp. Kan ni söva på andra sätt än vid bröstet så du får vila? Kan det vara rutinen som felar? Det är toppenbra med långtidsamning om alla trivs med det. Hur är dina känslor inför amningen idag?
  • MalinEddie

Nu blev det många frågor. För att sammanfatta allt i en fråga, vad har i gjort för att förändra situationen?

• MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:11:24 följande:
    Min son låg aldrig någonsin på golvet under sitt första levnadsår. Jag hade gråtit av lättnad om jag hade kunnat ha honom på en filt bredvid mig istället för att gå omkring och vagga honom från morgon till kväll. Och nej, det är inte något som alla barn kräver.
    Verkligen inte. Min son låg gärna på golvet istället och hatade bärsjal. Jag fick höra att det handlade om dålig anknytning av en medlem här. Det är tur att man vet bättre. Barn är olika.
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:13:35 följande:
    MalinEddie: Det vände av sig själv för kanske två månader sedan. Nu är det bara själva nattningen som är långdragen och det kan jag ta under sommarlovet. Vi går se hur läget är till hösten.
    Vad sköt att det har blivit bättre i alla fall. Jag känner mig dum om jag frågar hur det ser ut med dagsömnen eller om han är tillräckligt trött när ni försöker lägga honom. Jag är säker på att ni redan har försökt styra dagsömnen och ser till hans trötthetssignaler så jag kan tänka mig att dessa frågor skulle irritera dig. Helt förståeligt.
  • MalinEddie
    obZen skrev 2012-07-04 20:57:24 följande:
    MalinEddie: vilken bra tråd! Har också känt att det kan vara skönt att ventilera sig med de som man vet är av samma åsikt! Har en fråga, vad är babywise? Har googlat men inte lyckats hitta någon bra info. Verkar lite som standardmodellen ?
    Tack! Du har rätt i det. Babywise påminner om standardmodellen. Man har ett schema som man följer till punkt och pricka. När det gäller sömnen är det CIO som gäller och här kan det alltså handla om nyfödda bebisar. Har barnet ätit enligt schemat och har ren blöja lämnas det ensamt tills det är dags att gå upp igen. Det spelar ingen roll om barnet skriker hela "vilan". Ett citat från boken:
    "Forskning har tydligt visat att vanan att få omedelbar tillfredsställelse påverkar barnets inlärningsförmåga, koncentrationsförmåga, förmåga att sitta stilla och fokusera på ett negativt sätt. Samtliga av dessa är förutsättningar för att klara av akademiska utbildningar. Detta är alltså fakta. Däremot finns det inga bevis på att direkta gensvar till varje litet gråt lär en bebis något om kärlek. På samma sätt finns det inga bevis som visar att lite gråt föder otrygghet"
    Han baserar detta på denna artikelFörvånad:
    www.time.com/time/magazine/article/0,9171,983503,00.html

Jag har läst mycket om skaparen också. Jag vågar säga att det är en sjuk människa som ligger bakom denna metod. Han heter Gary Ezzo. Ni förstår om ni läser hans hemsida.

En gammal tråd i ämnet:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
    Jag svarade där innan jag hade läst boken får jag väl tillägga. Min uppfattning är dock densamma.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2012-07-04 21:46:41 följande:
    En gammal tråd i ämnet:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
    Jag svarade där innan jag hade läst boken får jag väl tillägga. Min uppfattning är dock densamma.
    Detta citat kommer från den mamma som startade tråden. Det beskriver inte bara hennes syn utan också Ezzos syn på spädbarn så jag kände att jag ville klistra in det här:

"vet jag att hon har ätit ganska nyligen och att hon inte har ont någonstans är det väll bara att  låta henne gråta.

det hela handlar väll egentligen om att få in en rutin. babywise menar att man ska börja ett pass med att mata, sen vakentid och sist sova. så att de alltid äter sig mätta.  men en viktig sak är att bebisar faktiskt gråter för att lugna sig själv, eller göra av med energi för att sen kunna somna."

Barnet var två månader vid tillfället.
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:46:12 följande:
    Rutiner är vår sämsta sida - vi varken uppskattar dem eller är särskilt bra på att ha dem. Eftersom han ännu är hemma med oss har vi tänkt att rutinerna nog kommer i och med förskolestarten i augusti. Men jag vet inte, vi kanske borde styra upp det på något sätt? Det faller sig inte naturligt för mig även om det säkert skulle underlätta.
    Jag tänkte främst på amningen som rutin. Det andra brukar som sagt komma med förskolan:)
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder