• Anonym (lejonmor)

Få bort lvu.

Har småbarn 5-8 år lvuade. Pappan och jag är separerade. Soc påstår att det blev Lvu pga pappan inte ville ha frivilligt placering. Jag var med på noterna från början. Nu kräver jag att placeringen blir Sol. Men soc kommer med konstiga invändningar...men dock har en utredning påbörjats på mig.VAD har pappan med detta o göra? Vi är skilda och jag lever ett nytt eget liv.

• Svar på tråden Få bort lvu.
  • Anonym (lejonmor)
    Anonym skrev 2012-08-03 09:24:30 följande:
    Inte mer MAKT än mamman... Ansök om enskild vårdnad så kan du (om du får igenom det) kanske få SOL på barnen istället.
    Ok! Hur gör man det då...vill förklara att jag har inte ens tänkt på ensamvårdnad innan eftersom jag INTE vill eller orkar tjafsa. Exet o jag fungerar bra med barnen...HAN själv bråkar med soc...inte med mig liksom.
  • Anonym

de där med lvu är känsligt  min dotters pappa  har  gått med på frivillig placering   men ja har inte gått med på de än     

• Anonym (fd. LVU-placerad)

Om jag minns det rätt så ska det göras en ny prövning (utredning) var sjätte månad när man är placerad enligt LVU. Det gjordes det iallafall när jag var yngre och LVU:ad. Dock blev min lillebror SOL:ad ganska snabbt när mamma ville ha frivillig placering på alla oss barn. Vet inte vad det berodde på att just han fick det.
    Om barnen är placerade enligt LVU så kan du inte kräva att det ska bli en SOL-placering istället. Det krävs som sagt utredning för detta, och det kan ta upp till fyra månader innan utredningen är färdig. Du kan däremot lägga in ett önskemål om SOL-placering eller överklaga beslutet från socialen om LVU-placering. Det görs skriftligt, men det har dina handläggare större koll på! :)

Jag tror, att så länge det inte finns missbruks- eller våldsproblem eller liknande i er familj, så ska det nog inte vara några problem för er att få en SOL-placering. Dock förstår jag inte hur pappan tänker? Vad är det som gör att han vill ha LVU på era barn?

• Anonym

Jag förstår int varför du vill ha SoL? De är ju redan placerade så det spelar väl ingen roll med vilka bokstäver?

• nymedlem
    Anonym skrev 2012-10-15 10:06:01 följande:
    Jag förstår int varför du vill ha SoL? De är ju redan placerade så det spelar väl ingen roll med vilka bokstäver?

När barnen är omhändertagna med LVU har föräldern absolut ingenting att säga till om, vid en SoL placering har föräldern lite mer bestämmande rätt.

Jag förstår verkligen varför man inte vill ha LVU, däremot skulle jag personligen hellre kämpat i rätten än att lyssna på soc och låta dem ta mina barn...... men det är jag det. 
  • Anonym
    nymedlem skrev 2012-10-15 12:51:48 följande:

När barnen är omhändertagna med LVU har föräldern absolut ingenting att säga till om, vid en SoL placering har föräldern lite mer bestämmande rätt.

Jag förstår verkligen varför man inte vill ha LVU, däremot skulle jag personligen hellre kämpat i rätten än att lyssna på soc och låta dem ta mina barn...... men det är jag det. 
    Man har absolut ingenting att säga till om vid SoL heller. Det jag inte förstår med frågan är varför hon vill ha barnet placerat. Annars kan man ju ansöka om vårdens upphörande för att få upp det i rätten igen.
  • Anonym (berit)

Men med sol plasering får man bo med sina barn på ett familjehus i egen lägenhet med övervakade assistenter som kommer in då och då man får ju i iallafall vara med sina barn

• Anonym (berit)

Vill soc ta barnen gör dom det man har inget att säga till om och oftast går förvaltningsrätten på soc sida

• Anonym
    Anonym (berit) skrev 2012-10-18 15:43:30 följande:
    Men med sol plasering får man bo med sina barn på ett familjehus i egen lägenhet med övervakade assistenter som kommer in då och då man får ju i iallafall vara med sina barn
    Nej så behöver det inte alls vara! SoL betyder bara att du gör allt de vill "frivilligt", för mig tex var det "vi placerar med SoL eller LVU välj själv"
  • Anonym (berit)

Ok men som förälder väljer man naturligtvis sol bara man får vara tillsammans eller?

• Anonym
    Anonym (berit) skrev 2012-10-18 16:34:15 följande:
    Ok men som förälder väljer man naturligtvis sol bara man får vara tillsammans eller?
    Ja självklart, men som jag sa så valde jag SoL och fick ändå inte vara med mitt barn
Svar på tråden Få bort lvu.