Inlägg från: Anonym (Släkten är urk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Släkten är urk)

Min fru hatar min släkt

Jag går inte ihop med min mans syskon för fem öre. Jag har försökt och försökt, men de är så fruktansvärt elaka mot mig och har alltid varit (vi försökte i över 10 år innan det till slut brast för mig). Min man och jag har kommit överens om att han umgås med sina syskon utan mig. Vi kommer inte med några ursäkter utan jag kommer bara inte med. De är inte välkomna hem till oss om jag är hemma (och vill han bjuda hem dem ser jag till att boka upp mig någon annanstans). Men detta är som sagt var ett gemensamt beslut och min man har sett ur illa hans syskon beter sig mot mig.  Han ska inte behöva välja mellan oss. Båda tycker vi att situationen är jättetråkig.

Tack och lov är makens föräldrar jättegulliga och vi går bra ihop.

Så min fråga till dig TS är om en sådan kompromiss kanske kunde vara något för er? Du får umgås med din bror och dina föräldrar så mycket du vill, men din fru behöver inte vara med.

Har du någon gång frågat varför din fru har sådan motvilja? Det låter inte helt rationellt om det var från dag 1 och det inte ens hänt något särskilt.

Måste hon vara med när ni umgås då?

Vår situation är kanske lite annorlunda eftersom alla vet om situationen även om makens familj försöker låtsas som om det inte finns någon konflikt (lång historia).

När min man fyllde 40 så bet jag ihop och hans syskon var välkomna. Vi valde dock att ha en separat fest för hans familj (föräldrarna var med på både den och den "stora festen"). Vi valde också och att mina föräldrar var med för att jag skulle känna att jag hade stöd om det skulle behövas (också lång historia, men det är inte en underlig åtgärd i vårt fall även om det kan låta så). Jag såg till att hålla mig ur vägen så mycket som möjligt.

Först var tanken att jag skulle åka iväg, men så tänkte jag att det kanske är bättre att se hur det går, för ibland måste man kunna umgås på ett civiliserat sätt (t ex på begravningar, bröllop eller liknande). Om jag verkligen måste kan jag tänka mig att vistas i samma rum i ett par timmar, men jag skulle aldrig gå med på t ex en övernattning tillsammans med syskonen.

I ert fall tycker jag det låter som om din fru borde kunna bita ihop och ställa upp för dig vid ett såpass viktigt tillfälle. Särskilt som om det inte verkar som om det hänt något särskit utan att det bara är dålig personkemi. Hon behöver ju inte sitta och kramas med dem hela tiden utan kan kanske prata med någon annan om det är en stor fest?

Svar på tråden Min fru hatar min släkt