Inlägg från: lissan01 |Visa alla inlägg
  • lissan01

Var spyflugan gravid?

Åh fy! Jag smällde nyss en spyfluga på fönsterrutan. När jag tittade lite närmare såg jag att det vällde ut små vita larver ur kroppen, och även att det satt fast några larver på flugsmällan! Usch, var det en gravid mamma-fluga jag slog ihjäl? Har detta hänt er?

Ps. Smäller ni förresten spyflugor även om de sitter på fönster?

• Svar på tråden Var spyflugan gravid?
  • lissan01
    maximum skrev 2012-07-04 17:02:33 följande:
    Vidrigt... Ja jag slår dom på rutan tycker fönstrena är skitiga ofta ändå.
    Mammas hund klippte en mus en gång rakt över ryggen. Musen dog på direkten och ut flög 3st ofödda musfoster Foten i munnen 

Musfoster å fyy! Tycker ibland det är lite svårt att daska till dem på rutan, man får ju inte slå för hårt, då kan ju glaset gå sönder :). Smäller du dem med flugsmällan eller en mjukare ihoprullad tidning?
  • lissan01
    Dang it skrev 2012-07-04 17:03:25 följande:
    Men vänta nu, spyflugor lägger väl ändå ägg på ett specifikt ställe? Eller har jag fel? Tänkte att jag kunde lindra din ångest lite annars :)

Trodde jag också, men vad var det då för larver som kröp ut?
  • lissan01
    Dang it skrev 2012-07-04 17:14:37 följande:
    Paratiser?

Det kanske det var! Smäller du spyflugor? Har du sett något liknande?
  • lissan01
    maximum skrev 2012-07-04 17:23:10 följande:
    Med flugmäcken. Det tål rutan, ibland krockar ju fåglar med rutan med en mycket kraftigare smäll
    Säger du "smäcken", å inte smällan?:) Vilken dialekt talar du? Jag har förresen märkt att jag får fyrkantiga "rutnätsmönster" efter flugsmällan (eller smäcken:) på fönsterrutan. Har du också märkt det? Jag har en sån där gammaldags smälla med metalltrådshandtag.
  • lissan01
    Dang it skrev 2012-07-04 17:27:58 följande:
    Såg detta nu:) Jo jag smäller dem, med vad jag än får till hands. Enda stället jag inte smäller dem är på tapeten, det blir så kladdigt.Men fönster, jovisst. är ju bara att torka av sen. Men nej, jag har inte sett något liknande av det du beskriver. Huva liksom!

Gubben min hävdar att man bara ska öppna fönstret å släppa ut flugorna (djurvän), men jag tycker ibland att det blir lite jobbigt när det är tio om dagen, då är det lättare att bara banka ihjäl. Brukar lägga smällan lite försiktigt mot flugan och trycka till! Är du förresten biolog? Du verkar kunna en del om detta?
  • lissan01
    maximum skrev 2012-07-04 17:33:29 följande:
    bor i dom småländska skogarna
    Ja nån gång har det blivit lite märken, men så hårt behöver man inte slå. 
    Har du också "smäcken" med metalltrådshandtag då?
  • lissan01
    Dang it skrev 2012-07-04 17:43:51 följande:
    Oj, nej jag anser mig absolut inte ha tid att sjasa ut varenda fluga vi får in här, där vi bor är det rätt mycket flugor också.

Och någon biolog är jag inte, bara funderar på vad som brukar ge maskar av olika slag, och parasiter är det enda jag kan komma på som är så pass litet för en fluga, men ändå stort nog för ögat att se. Men tack för komplimangen:)

Din metod funkar ju också, att bara trycka till flugorna. Smäller man blir det ju liksom splatter, vilket ju inte är så mysigt. Hade min man bett mig att släppa ut alla jäkla insekter utan att ha ihjäl dem hade jag blivit arg:P
    Haha, tar du ihjäl spindlarna också, de vill mannen alltid bära ut levande också?
  • lissan01

Haha, såg nyss att det fanns en tråd här på FL som handlade om var folk förvarar sina flugsmällor:) Man kunde lägga upp bilder också:). Får väl ta och göra det. Själv har jag "smäcken" i städskåpet.

Svar på tråden Var spyflugan gravid?