• marmelad

Springcykel till snart 2-åring?

Jag hade tänkt köpa en vanlig trehjuling till min son som blir 2 år i augusti. Men nu har jag nog bestämt mig för att köpa en springcykel istället eftersom jag hittat trehjuliga sådana. För visst är han för liten för en tvåhjulig springcykel?  
    Tre- eller tvåhjulig springcykel? Det är frågan?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-04 17:38
    Nej, fyra hjul är det ju på den ser jag nu Inte tre.

• Svar på tråden Springcykel till snart 2-åring?
  • Callan

2!!!
    Min grabb fick en sån i maj innan han fyllde 2 i augusti.
    Han kämpade under sommaren och fick lite fart på den tillslut  
    Hela nästa vår, vid 2,5 alltså hade han så himla mycket glädje av den och hela sommaren också.
    Sen cyklade han på vanlig cykel utan stödhjul på sin 3-års dag Balansen tränas ordentligt och på rätt sätt med springcykel.

2 tips:
    Se till att den är lätt, väger lite.
    Se till att den inte kan svänga för tvärt utan att det är ett stopp för styret. Så att inte framhjulet tvärställer sig när de far fram i en väldig fart  

• Nemi77

O vad bra. Jag har funderat på att köpa en men tänkte det var för tidigt.. Sonen är 2 år och tre månader :) Ställer samma fråga - Callan, har du ngt tips? :)

• Flickan och kråkan

Nej, det är inte för tidigt med tvåhjulig springcykel. Min yngsta fick springcykel när han fyllde 2 år. Det tog en vecka för honom att hitta balansen, sedan var det full rulle. Han är idag 3 år + 2 månader och cyklar på vanlig tvåhjuling utan stödhjul sedan en vecka tillbaka. Storebror är lite försiktigare av sig och vågade inte sig på sin springcykel förrän han var 3 år. Han cyklade vanlig tvåhjuling utan stödhjul ett år senare också. Han är om något sen motoriskt så springcykel har varit jättebra för honom. Springcyklar är kanon!

Jag har små barn så vi har haft Puky LRM. Här har du en 2-åring på en Puky LRM:

• Tångräkan

Det är inte för tidigt med tvåhjulig springcykel, vår 1,5-åring tog över storasysters springcykel när hon fick ny. Hon har gått med den bara fram tills nu men nu är hon 22 månader och sparkar fram på den fint :) Det är en Puky vilken jag verkligen kan rekommendera! Bästa cykeln alltså, hållbar, snygg, funktionell och har ett bra andrahandsvärde. Lågt insteg så lätt att kliva av och på utan att ramla. Puky har en liten modell från 2 år, den vi har är den från 2,5 år men som sagt den har funkat fint för vår tjej från 1,5 år men hon är lite längre än medel.

Vår stora tjej fick springcykeln när hon var 2 år och 4 månader och det tog tre dagar sen höll hon upp fötterna och gled fram med den. De lär sig fort bara de får göra det i sin takt! :)

• Tångräkan
    Tångräkan skrev 2012-07-13 07:28:48 följande:
    Det är inte för tidigt med tvåhjulig springcykel, vår 1,5-åring tog över storasysters springcykel när hon fick ny. Hon har gått med den bara fram tills nu men nu är hon 22 månader och sparkar fram på den fint :) Det är en Puky vilken jag verkligen kan rekommendera! Bästa cykeln alltså, hållbar, snygg, funktionell och har ett bra andrahandsvärde. Lågt insteg så lätt att kliva av och på utan att ramla. Puky har en liten modell från 2 år, den vi har är den från 2,5 år men som sagt den har funkat fint för vår tjej från 1,5 år men hon är lite längre än medel.

Vår stora tjej fick springcykeln när hon var 2 år och 4 månader och det tog tre dagar sen höll hon upp fötterna och gled fram med den. De lär sig fort bara de får göra det i sin takt! :)
    Glömde säga att vår stora tjej cyklade på tvåhjuling utan stödhjul när hon var exakt 3 år efter 8 månaders användning av springcykeln :) Hon fick inga stödhjul och det tog 2 timmar sen cyklade hon utan problem!
  • Gurkan

Vi köpte en springcykel nu till vår son som fyllde två i april. Det tog inte mer någon timme innan han sparkade på för fullt och dagen efter cyklade han två kilometer i sträck på vår dagliga promenad!
    Vi har en från biltema med vändbar ram. Den är rätt tung men sonen klarar av den och gillar den.

vi köpte först en trehjuling men tänkte aldrig på att mäta upp till sitsen. En trehjuling kan man ju tycka är anpassd för små barn men nope. Sonen når inte ner till marken.

• M  och  M
    Callan skrev 2012-07-06 14:16:35 följande:
    Vi har haft 2 olika.
    En som varit toppen, lätt och smidig. JD Bug, en sån här (Vi hade en roooosa till grabben www.blocket.se/eslov/Balanscykel_40524983.htm...

En annan var tung som en vanlig cykel så den ratades helt

Sen har vi testat Biltemas också och de verkar ok för den summan!

Kolla Blocket, finns en hel del. 
    Är det denna från biltema ni haft?
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Fordon-och-skate/Springcykel-tra-45619/

eller denna:
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Barn/Springcykel-10-271240/ 
  • M  och  M

Hur länge kan de använda en sån balanscykel då? Det är inte bättre med typ en 12 tums vanlig cykel med stödhjul som de även kan använda som vanlig cykel sen när de lärt sig?

Svar på tråden Springcykel till snart 2-åring?