• Callan

Springcykel till snart 2-åring?

2!!!
    Min grabb fick en sån i maj innan han fyllde 2 i augusti.
    Han kämpade under sommaren och fick lite fart på den tillslut  
    Hela nästa vår, vid 2,5 alltså hade han så himla mycket glädje av den och hela sommaren också.
    Sen cyklade han på vanlig cykel utan stödhjul på sin 3-års dag Balansen tränas ordentligt och på rätt sätt med springcykel.

2 tips:
    Se till att den är lätt, väger lite.
    Se till att den inte kan svänga för tvärt utan att det är ett stopp för styret. Så att inte framhjulet tvärställer sig när de far fram i en väldig fart  

• Callan
    M och M skrev 2012-07-20 13:53:05 följande:
    Hur länge kan de använda en sån balanscykel då? Det är inte bättre med typ en 12 tums vanlig cykel med stödhjul som de även kan använda som vanlig cykel sen när de lärt sig?
    Stödhjul är inget bra alls.
    Stora hade det och det tog lång tid att vänja sig av med plus att hon lärde sig balansera upp bakvänt pga stödhjulen. 
    min grabb hade springcykeln från knappt 2 till 3 år, kanske 14-15mån. Vid 3 lärde han sig cykla på riktigt på 12" utan stödhjul direkt. Men han väljer springcykeln fortfarande ibland, ett år senare, för att den är kul och lätt och smidig. 
  • Callan
    M och M skrev 2012-07-20 13:51:41 följande:
    Är det denna från biltema ni haft?
    www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhu.../

eller denna:
    www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vag...
    Det är ingen av dem. Gillar inte de i trä alls, finns ju andra märken också.

Den här har vi testat, typ varje gång vi är på Biltema
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Barn/Ovningscykel-12-14317/
    Men vi har haft andra märken hemma som jag länkade till ovan. 
Svar på tråden Springcykel till snart 2-åring?