-
Troligen inte. Mytomani är svårbotat och han verkar inte riktigt själv inse att han har problem.Anonym (tsen) skrev 2012-07-05 14:44:24 följande:tror du han inte förändras ens om jag får han att söka hjälp? -
Det finns kanske olika grader av mytomani? För om han är medveten om att han ljuger så är det i alla fall en början.
Varför ljuger mytomaner egentligen? Beror det på låg självkänsla, att de ska känna sig speciella?
Om han erkänner att han ljugit när han avslöjats och ställs mot väggen så verkar det som sagt som att han inte är lika "sjuk" som en mytoman som vägrar inse och erkänna och lindar in sig i ännu fler osannolika lögner. -
Gud vad jag känner igen mig. Jag har barn med en mytoman, tyvärr har min son börjat i frågasätta om hans pappa ljuger för honom, jag blev då tvungen att säga "din pappa töjjer lite på sanningen":( Innan vi fick barn bodde i tillsammans i några år och jag hittade gömda räkningar för en hyr tv som han sa sig ha köpt lååångt innan vi blev ett par, men räkningarna fortsatte strömma in. I bland kom han inte hem efter krogen då drog han valser om att det blivit rassia på festen och han satt häktad hela morgonen, jag dubbelkollade allt och insåg snabbt att han ljög (det fanns inget häkte där han sa sig suttit). Han ljög om banala saker till livs viktiga! Han har hittat på historier om mig till polis och olika myndighets personer, anmälan har lagts ner då han saknat bevis och polisen har flera gånger undrat vad han vinner på att göra som han gör för inget har lätt till åtal. Men för mig har har psykiskt trakasserat mig i alla år med dvs lögner, och jag anser honom farlig och har inte mer kontakt än vad jag måste. För ditt barns skull skulle jag tänka till en extra gång.
-
du måste välja....Anonym (tsen) skrev 2012-07-05 21:36:30 följande:ja det är de jag gör men jag är i en sådan punkt i livet att jag faktiskt inte skulle klara mig utan han!
annars hade jag bara gått ut genom dörren idag...