Mania x2 skrev 2012-07-05 15:37:54 följande:
Kunde faktiskt inte låta bli att skratta när jag läste detta inlägg...alltså hur han har kommit på dessa historier.
Iof det är inte roligt att dessa personer är så pass sjuka att de inte kan dra gränsen mellan en påhitt och sanning. Måste vara jättejobbig för andra i deras omgivning
Jo, man kan inte annat än att garva, men det är ju bara tragiskt egentligen. Historierna är många och fullkomligt bizarra om denna man (hans bror är likadan desvärre).
Nu är ju inte jag någon psykolog och ska väl inte ta på mig att analysera psyket på dessa alltför mycket. Men i den här personens fall s tror jag att mytomanin helt enkelt är ett (omedvetet) sätt att fly vardagen som består av följande.
Vid 50 års ålder har mannen "åstadkommit".
Inget eget boende. Bor på övervåningen hos en gammal farbror ute på landet efter att ha blivit vräkt från sitt förra boende pga att lägenheten blivit totalförstörd av kattpiss samt avföring från desamma som låg överallt (berättat av en av de som hjälpte honom att flytta) En dotter som pga sin pappas lägner inte längre vill ha med honom att göra. Arbetslös, har haft ströjobb de senaste 10+ åren och har inte kunnat hålla en anställning mer än några veckor i taget pga lögner, stölder med mera. Inte en enda krona i sparade pengar men ett skuldberg som växer oavbrutet, inte bara räntor till de banker som en gång gav honom kredit utan även till vänner som av någon outgrundlig anleding gett honom lån. Har aldrig lyckats ta körkort. Skickade ut et mail innan sin 50-årsfest om att "Skänk hellre en femhundring till mitt bankkonto och märk det med "Lappen. " Givetvis söps dessa pengar upp med förklaringen att "Banken måste gjort något för jag fick aldrig några pengar". Han tvingas nu i ur och skur cykla på en gammal damcykel till och från staden han bor utanför, en sträcka på mil enkel väg. Så vad jag, helt amatörmässigt tror, är att för att "komma undan" detta helvete som är hans vardag så skapar han helt enkelt denna alternativa verklighet som är så övertygande för honom själv att han faktiskt VET att detta är hans liv. Om han skulle sätta sig ner och fundera på vad han åstadkommit under sina 50 år på jorden och att det faktiskt, med största sannolikhet, aldrig kommer bli bättre så tror jag faktiskt att han kommer ta livet av sig.
Det här blev långt men kan kanske ge en inblick i varför
en del håller på med detta ljugande, men det finns naturligtvis fler anledningar.