• Plutteli

Pojke i klänning!

Vad är problemet? Såg pojken på nått sätt ut att vara påtvingad kläderna? Jag kan nog säga att med 99% säkerhet var det HAN som hade valt kläderna och han hade föräldrar vettiga nog att låta honom ha vad han ville i klädväg. Barn nöjt, föräldrar nöjda, så varför i hela helvete ska du bry dig?

• Plutteli
    Anonym skrev 2012-07-06 01:43:11 följande:
    Då din sambo är en transa, har ni långt kvar till könsbyte?
    Du vet att transvestit och transsexuell inte är samma sak va?
    Finns många män som gillar att klä sig i "kvinnokläder" men som är heterosexuella och ser sig som män.
  • Plutteli
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-06 09:24:58 följande:
    Jag är ingen jävla mobbare! Jag sa ju inget högt precis!
    Jag vet inte, böcker, filmer, hur tusan ska jag veta det? 
    Min farsa hade klänning till han var ca 5-6 år, även kallat kolt ;) (Ofta med spetskanter på f.ö)

Oavsett vad barnen ser på tv,läser i böcker och ser i filmer ska väll DU som deras vuxna främsta förebild förklara läget och att det inte är ett dugg märkvärdigt med en pojk i klänning? Oavsett om du tycker det är ful/fel eller ej så har du INGET med det hela att göra, inte ett skit. Att bli så provocerad av det att du måste starta en tråd i ämnet är löjligt, på gränsen till helt absurt.
  • Plutteli
    Anonym skrev 2012-07-06 12:35:30 följande:
    Om vissa föräldrar här skulle lära ut att det finns visa normer och regler i samhället skulle livet vara så mycket enklare för dom små.
    Why? Normer ändras hela tiden.
  • Plutteli
    Ant3 skrev 2012-07-06 12:35:24 följande:
    Jag har en dotter Glad Och ja, jag tycker det är skillnad på pojkar och flickor. Får jag en son i framtiden kommer jag nog inte uppfostra och behandla honom på samma sätt som med min dotter. Men vem vet, kanske resonerar jag annorlunda om den dagen kommer.
    Varför ska du uppfostra olika? Vill du inte att dina barn ska ha samma grundvärderingar oavsett kön? I övrigt, varför behandla olika? Om det nu är en uttalad skillnad i könet som syns redan hos förpubertala barn så borde det väll visa sig oavsett eller hur?
  • Plutteli
    Söndagskaffet skrev 2012-07-06 13:16:12 följande:
    Jepp, samma normer där folk som vill påtvinga andra sina åsikter börjar skrika och ropa för att överrösta de som tycker annorlunda. 
    Mmm jo visst, för det var ju vi som tycker det är ok med klänning på pojkar som startade tråden av förfäran av vad vi såg på lekplatsen? Eller vänta nu...

F.ö: TS startar en tråd på ett DISKUSSIONSFORUM. Ska det då vara så att EN person får skriva "du har fel" sen resten "jag håller med" för annars är det mobbing och att pådyvla åsikter?
  • Plutteli
    KiaL skrev 2012-07-06 13:16:15 följande:
    Det där är ett riktigt påhopp.. Barn kan lära sig från andra ställen än hemma. Här hemma har vi aldrig pratat om könsroller eller hur man ska klä sig. Ändå så reagerade min yngsta som är snart 7 på att några pojkar hade klätt sig i vad hon tyckte tjejkläder i skolan.

Så de kan snappa upp det överallt. Jag själv hade reagerat likadant som TS om jag sett en pojke klädd i prinsessklänning och tiara ute..(dock inte inne eller på typ dagis/fritids) Varför kan jag inte svara på, tycker bara så. Har alltid tyckt och kommer nog alltid att göra.
    Barn snappar upp mycket överallt, frågan är ju hur man som förälder agerar på det? Om man håller med eller om man säger emot?

Min dotter har bland annat kläckt ur sig att tjejer MÅSTE ha klänning för annars är de pojkar. Jag sa emot. Hon anser att hon bara är fin iklädd rosa, jag sa emot. Hon tycker att pojkar inte kan ha glitter (klänning "får" de ha för henne märkligt nog..) jag sa emot. Osv, för i grund och botten vill jag ju lära henne att alla har rätt att se ut som de vill!
  • Plutteli
    Söndagskaffet skrev 2012-07-06 13:30:44 följande:
    Det var inte alls det jag menade. Jag menade bara att om man nu ska ha en diskussion över nätet så behöver man inte använda caps för att få folk att ta till sig det man säger.
    Beror kanske på vad man har för syfte med caps. Jag vet att det betyder att skrika om hela inlägget skrivs i stora bokstäver, men om man bara har stora bokstäver på vissa ord så är det ungefär samma innebörd som fetmarkering. Man vill ge extra tryck på vissa ord.
  • Plutteli
    KiaL skrev 2012-07-06 13:45:53 följande:
    Absolut är det så.. Men alla är olika och hur man själv ser på saker speglar ju av sig. Jag skulle ha svårt att lära mina barn något som avvek från mina egna värderingar. Dock försöker jag kompromissa.

På det sättet så lär sig mina barn både hur jag ser på saker och hur andra gör det. 
    Ex: Skulle inte klä min son i klänning men säger samtidigt att andra kanske gör så och det är okej, men jag vill inte ha det så. Säger också att man ska inte behandla folk olika pg.a hur de ser ut men att jag tycker att vissa saker är inte okej..osv.  
    Ja, lite diplomati kommer man långt med :)

Min tjej har sett att en jämnårig tjej hon leker med ibland har hål i öronen, så hon kom hem och började tjata om att hon ville ha hål. Hon fick clips att prova med, jag talade om att det gör ont att ta hål och att vi inte vill att hon gör hål ännu. Det köpte hon direkt och efter att ha provat clipsen vill hon inte ens ha hål i öronen mer ;)
  • Plutteli
    Ant3 skrev 2012-07-06 15:06:44 följande:
    Jag menade att det antagligen kommer finnas skillnader, inte att barnen skulle uppfostras och behandlas helt olika på alla plan och i alla lägen. Men jag tror absolut det kan uppstå situationer där barnets kön kommer påverka mitt sätt att förhålla mig till det, speciellt när de blir äldre, och gissar att sådant märks av på olika sätt även när de är yngre.

Men ja, om några år kanske jag har andra erfarenheter och tycker jag resonerade fel idag.
    Då är jag med. Fast sett så så kan jag säga att man alltid gör olika med sina barn oavsett deras kön. Jag har två döttrar och det går inte att uppfostra dem på samma sätt alls för de är alldeles för olika som personer. Största skillnaden i våra är att lilla tjejen tar till sig mycket snabbare än stora tjejen (både nu och om man jämför hur stora var i samma ålder) så stora får man tjata mer på/vara hårdare mot för att hon ska lyssna. Sånt som kommer  bita en i röven en dag ;)
Svar på tråden Pojke i klänning!