• Anonym (Snälla hjälp!)

Komplex för stor näsa!

Hejhej

Jag är en tjej på 13 år som har ett stort problem med min näsa.. En kille har sagt det till mig nu, och jag blev jätteledsen inombords! Jag blir mest ledsen av att jag kommer ha en jättestor näsa när jag blir äldre.. Jag jämför mig med alla andras näsor och blir jätte ledsen.. Hade inte jag haft en stor näsa hade mitt liv varit perfekt, men ändå får jag komplimanger om att jag är söt.. Men det är förmodligen för att de inte har sett  mig på nära håll.. Snälla hjälp mig! Vilken frisyr ska man ha? Hur  ska man sminka sig för att den ska se mindre ut?  Tycker ni att den är stor? Svara ärligt! 
  • Svar på tråden Komplex för stor näsa!
  • Anonym (Höknäsa)

Hejsan, jag förstår att du tycker det var skitledsamt att få höra det den där killen sade om din näsa, men FÖRSÖK att släppa det. Särskilt som du ofta får höra att du är söt!

Försök tänk att du är söt/snygg, och att en näsa som kanske är stor, inte är något hinder i att folk ska tycka att du är en härlig och vacker person!

Jag har en höknäsa, som jag har haft mycket komplex för, men så länge (puckade!) människor inte kommenterar den känns det bra, och ju äldre jag blir, desto mindre bryr jag mig om den.

Det kommer säkert vara jobbigt nu när du är så ung, men jag lovar att du kommer strunta i den mer och mer.

Gå med högt huvud och skratta dig igenom livet, så kommer normala människor inte bry sig om din näsa!          

• ElinJansson

Min kille har skit stor näsa, men jag tycker om han ändå.
    När man tycker om en person så skiter man i hur stor näsan är eller om ögonen är snea eller att munnen sitter snett. Man tycker om personen som den är! inte på hur utseendet ser ut.
    självklart går man ju på utseendet nu förtiden, men skit i vad dom säger! dom har väll något som dom inte tycker om? fråga om dom är svartsjuka på din näsa? för du ska vara stolt över den, den gör att du e du.  

• Anonym (Snälla hjälp!)
    Anonym (Höknäsa) skrev 2012-07-05 21:43:55 följande:
    Hejsan, jag förstår att du tycker det var skitledsamt att få höra det den där killen sade om din näsa, men FÖRSÖK att släppa det. Särskilt som du ofta får höra att du är söt!

Försök tänk att du är söt/snygg, och att en näsa som kanske är stor, inte är något hinder i att folk ska tycka att du är en härlig och vacker person!

Jag har en höknäsa, som jag har haft mycket komplex för, men så länge (puckade!) människor inte kommenterar den känns det bra, och ju äldre jag blir, desto mindre bryr jag mig om den.

Det kommer säkert vara jobbigt nu när du är så ung, men jag lovar att du kommer strunta i den mer och mer.

Gå med högt huvud och skratta dig igenom livet, så kommer normala människor inte bry sig om din näsa!          
    Tack så mycket för svar, jag blir så glad att det finns människor som du som kan muntra upp en lite :)
  • Anonym (Snälla hjälp!)
    ElinJansson skrev 2012-07-05 21:58:17 följande:
    Min kille har skit stor näsa, men jag tycker om han ändå.
    När man tycker om en person så skiter man i hur stor näsan är eller om ögonen är snea eller att munnen sitter snett. Man tycker om personen som den är! inte på hur utseendet ser ut.
    självklart går man ju på utseendet nu förtiden, men skit i vad dom säger! dom har väll något som dom inte tycker om? fråga om dom är svartsjuka på din näsa? för du ska vara stolt över den, den gör att du e du.  

Tack så mycket för svar! Ska följa dina råd! :)
  • slutatsnusa

jag har stor näsa
    den är snygg och jag har alltid fått komplimanger för den
    näsor bidrar till att ge ett ansikte karaktär
    tycker faktiskt att det är bättre med en stor näsa än en liten

det är svårt att se på bilden, men jag tycker att din näsa ser fin ut inte alls särskilt stor
    dum kille måste jag säga
    nobbade du honom o så var han tvungen att säga nåt elakt?     

• Anonym (Snälla hjälp!)
    slutatsnusa skrev 2012-07-06 09:30:33 följande:
    jag har stor näsa
    den är snygg och jag har alltid fått komplimanger för den
    näsor bidrar till att ge ett ansikte karaktär
    tycker faktiskt att det är bättre med en stor näsa än en liten

det är svårt att se på bilden, men jag tycker att din näsa ser fin ut inte alls särskilt stor
    dum kille måste jag säga
    nobbade du honom o så var han tvungen att säga nåt elakt?     

Tack för svar!

Tack så mycket! :) Det hjälper verkligen med det här inlägget :) Nää, han bara sa det men sen sa han att han skojade... Fast han menade såklart allvar, för att han har skojat om det mer än én gång. Det konstiga är att han är kär i ´mig nu xD
  • slutatsnusa
    Anonym (Snälla hjälp!) skrev 2012-07-06 09:33:20 följande:

Tack för svar!

Tack så mycket! :) Det hjälper verkligen med det här inlägget :) Nää, han bara sa det men sen sa han att han skojade... Fast han menade såklart allvar, för att han har skojat om det mer än én gång. Det konstiga är att han är kär i ´mig nu xD

han har hittat en känslig punkt hos dig något som får dig att reagera
    tyvärr gör han ju dig ledsen så om han ska ha en chans på dig så måste du förklara att du gillar din näsa precis som den är och att du blir irriterad på hans barnsliga "skämt"
    Lycka till Glad  
  • Anonym (Snälla hjälp!)
    slutatsnusa skrev 2012-07-06 09:38:16 följande:

han har hittat en känslig punkt hos dig något som får dig att reagera
    tyvärr gör han ju dig ledsen så om han ska ha en chans på dig så måste du förklara att du gillar din näsa precis som den är och att du blir irriterad på hans barnsliga "skämt"
    Lycka till Glad  
    Ja, håller med!

Tack så mycket! :) 
  • Inteutanproblem

Har också haft enorma komplex över min näsa. Den är ganska bred och i profil lätt krökt, alltså lite "jude" över den. Har fått sånna elaka kommentarer från särskilt pojkar när jag var yngre. Tyckte som dig att allt hade varit perfekt bara min näsa hade varit mindre och smalare. Jag mådde verkligen dåligt över min "stora, fula" näsa.

Men vet du? folk säger jämt och ständigt till mig att jag är söt, vacker, sexig - allt detta sitter inte i min näsa! Utan hur hela jag är som person och hur jag i min helhet ser ut :) min näsa passar trotts allt till mitt ansikte. Jag kan tycka den är lite stor och inte sådär "liten och söt" men jag är ändå stolt över den, för den får mig att se lite mystisk utländsk ut. Exotisk på något vis. Jag sticker ut ur mängden helt enkelt, och uppenbarligen uppskattas detta då man får fina kommentarer.

Det tog mig bara ett par år att verkligen inse att min näsa faktiskt är fin som den är skapt :)

• Miniatyr

Söta lilla du! Du har en helt normal och fin näsa. Den ser verkligen inte stor ut på något sätt! Du har ju min drömnäsa!

Jag och min näsa har också en liten historia. Från början var den sådär liten och söt som näsor är på de flesta barn. När jag sedan blev tonåring började näsan, till min stora förskräckelse, att växa och jag vantrivdes enormt. Jag tyckte att min näsa var stor och knölig och kastade skuggor i ansiktet som gjorde att jag såg ful ut osv. Sen märkte jag att ju äldre jag blev, desto mindre såg min näsa ut. Jag antar att den bara växte lite snabbare än resten av kroppen och nu när jag är färdigväxt ser den helt lagom stor ut och jag gillar den jätte mycket. Sen är det väl också så att jag genom att jag blev äldre fokuserade på andra saker i livet och först då upptäcker man att man gått och oroat sig för något helt i onödan. När man är så fokuserad på något som man blir när man har komplex för något, brukar man ofta förvränga bilden av sig själv och man ser inte längre det som andra ser.

Nu är jag 21 år och har precis som så många andra haft många olika kroppskomplex genom åren. Man har slösat så otroligt mycket tid på att vara ledsen för sådana saker. Särskilt när man, som i din ålder, är långt ifrån färdigväxt. När jag gick i nian (och då är man ju ändå ganska gammal) hade jag till exempel väldigt små bröst som jag mådde så dåligt över. Sen tre år senare sa det "boom" och så kom dem bara sådär. Så man måste ge sig själv lite tid, det tar ett tag innan man växt färdigt.

Idag har jag insett att jag är superfin som jag är och har äntligen lärt mig att ta åt mig av det positiva och skita i det negativa som folk säger. Jag önskar att jag lärde mig det tidigare.

Hoppas du kan finna tröst i det jag skriver, så att du kan njuta av att vara en helt normal och söt tonåring.
    Kram på dig 

Svar på tråden Komplex för stor näsa!