Komplex för stor näsa!
Söta lilla du! Du har en helt normal och fin näsa. Den ser verkligen inte stor ut på något sätt! Du har ju min drömnäsa!
Jag och min näsa har också en liten historia. Från början var den sådär liten och söt som näsor är på de flesta barn. När jag sedan blev tonåring började näsan, till min stora förskräckelse, att växa och jag vantrivdes enormt. Jag tyckte att min näsa var stor och knölig och kastade skuggor i ansiktet som gjorde att jag såg ful ut osv. Sen märkte jag att ju äldre jag blev, desto mindre såg min näsa ut. Jag antar att den bara växte lite snabbare än resten av kroppen och nu när jag är färdigväxt ser den helt lagom stor ut och jag gillar den jätte mycket. Sen är det väl också så att jag genom att jag blev äldre fokuserade på andra saker i livet och först då upptäcker man att man gått och oroat sig för något helt i onödan. När man är så fokuserad på något som man blir när man har komplex för något, brukar man ofta förvränga bilden av sig själv och man ser inte längre det som andra ser.
Nu är jag 21 år och har precis som så många andra haft många olika kroppskomplex genom åren. Man har slösat så otroligt mycket tid på att vara ledsen för sådana saker. Särskilt när man, som i din ålder, är långt ifrån färdigväxt. När jag gick i nian (och då är man ju ändå ganska gammal) hade jag till exempel väldigt små bröst som jag mådde så dåligt över. Sen tre år senare sa det "boom" och så kom dem bara sådär. Så man måste ge sig själv lite tid, det tar ett tag innan man växt färdigt.
Idag har jag insett att jag är superfin som jag är och har äntligen lärt mig att ta åt mig av det positiva och skita i det negativa som folk säger. Jag önskar att jag lärde mig det tidigare.
Hoppas du kan finna tröst i det jag skriver, så att du kan njuta av att vara en helt normal och söt tonåring.
Kram på dig