• LillaEmlaan

Räcker det med skötbädd?

Har svårt att somna då jag lider av en förfärlig halsbränna och nu sitter jag här och funderar och vill bolla idéer med folk!
    Sambon och jag har kommit fram till vad vi ska ha för vagn och spjälsäng köper vi nästa vecka.
    Nu har jag börjat fundera på detta med skötbord!
    Då vi har ett ganska kompakt badrum och inte har någon direkt plats för ett "vanligt" skötbord så att säga, så tänkte vi ha det på tvättmaskinen.

Då är min fråga, räcker det med enbart en skötbädd på tvättmaskinen eller ska man behöva snickra ihop en "ram" så att säga? Har kollat efter "ramar" att köpa men det verkar inte finnas. (?)

Med skötbädd tänkte jag något i samma modell/form som denna:
    www.jollyroom.se/produkter/skota/skotbord/skotbaddar/ratt-start-skotbadd-tummen-vit.html

Ni får gärna dela med er av tips och idéer när det gäller ALLT som har med bebis att göra!
    Då det är vårat första barn vill vi att allt ska vara så förberett som möjligt

Och för er som inte förstår vad jag menar med ramen så har jag "snott" en bild från google:

Tack på förhand !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-06 02:46
    Okejj, för att göra saker tydligare, den på bild i TS är INTE MIN. Ville bara visa vad jag menade med om man kanske behöver köpa/snickra ihop en "ram".
  • Svar på tråden Räcker det med skötbädd?
  • Frontline
    LillaEmlaan skrev 2012-07-06 02:48:21 följande:
    Okejj, för det är som jag skrivit tidigare inte min, utan en bild jag hittade på google för att visa vad jag menade med "ram"
    Men det lutar åt att besöka ett byggvaruhus och snickra ihop en egen
    Har du det trångt i badrummet så absolut snickra ihop nått som passar på tvättmaskinen och köp ett underlägg..
    Gör gärna lite högre sidor så det känns ok men inte för högt så att det ser för konstigt ut...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LillaEmlaan
    Frontline skrev 2012-07-06 02:56:32 följande:
    Har du det trångt i badrummet så absolut snickra ihop nått som passar på tvättmaskinen och köp ett underlägg..
    Gör gärna lite högre sidor så det känns ok men inte för högt så att det ser för konstigt ut...
    Ja, jag gör det !
    Sambons far får nog hjälpa oss lite, han är snickare, så det blir bra gjort.
  • Magriffe

En skötbädd på en tvättmaskin funkar alldeles utmärkt. Vi har exakt en sån skötbädd på vår tvättmaskin. Och ingen ram. Har funkat och funkar utmärkt till båda barnen från nyfödd (har en tvååring och en enmånaders) givetvis ska man aldrig släppa ett barn ensamt på ett skötbord, oavsett ram elr inte. :)
    Och eftersom du har fixat att alla bytgrejer finns brevid, så kommer det funka toppen.
    Lycka till!

• LillaEmlaan
    Magriffe skrev 2012-07-06 03:25:59 följande:
    En skötbädd på en tvättmaskin funkar alldeles utmärkt. Vi har exakt en sån skötbädd på vår tvättmaskin. Och ingen ram. Har funkat och funkar utmärkt till båda barnen från nyfödd (har en tvååring och en enmånaders) givetvis ska man aldrig släppa ett barn ensamt på ett skötbord, oavsett ram elr inte. :)
    Och eftersom du har fixat att alla bytgrejer finns brevid, så kommer det funka toppen.
    Lycka till!
    Okejj, ja jag ska diskutera med sambon när han vaknar och se vad han tycker

Tack så mycket !
  • lullens

Jag byter på en handduk på golvet, när han var mindre på sängen eller soffan.

Till mina äldre barn hade jag skötbord, men slutade använda det när dem närmade sig 4-5 mån. Just p.g.a. risken att ramla på golvet.

Tycker det ser bra ut, för en liten bebis. Sen hadr jag som sagt, burit på golvet...

• Slagathor

Vi hade skötbädd på tvättmaskin. Utan ram. Funkade jättebra. När hon började röra sig la vi skötbädden på sängen eller bara en filt. Nu byter vi över en filt på golvet eller vår säng. Vi hade skötbord ett tag men det var överflödigt och inte till nån nytta då hon rullade ändå.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • murranmutt

Vi hade skötbädd som vi hade lite överallt.. Sängen, golvet, tvättmaskinen.. Det funkar super.. Dom som bodde i lägenheten innan oss hade en skötbädd på tvättmaskinen, utan kanter.. Funkar super!!

• Frk Razz

Borde funka bra utan kanter. Om du är rädd att den ska glida runt, kanske du kan lägga sånt där Antiglid nät som man har under stolsdynor och dukar. Finns på tex Åhléns

• lightfish

Med barn två hade vi inte ens skötbädd utan vi har bytt på henne på en handduk där vi varit, för det mesta i soffan. Då hade vi ett skötbord modell deluxe men vi sålde det då det aldrig blev använt!

Svar på tråden Räcker det med skötbädd?