Inlägg från: Dracarys |Visa alla inlägg
  • Dracarys

Skäl för att inte amma.

Pussesnufs skrev 2012-07-06 10:56:27 följande:
    ... kan tycka att människor som avstår amning enbart pga att de är rädda för att få hängbröst är lite smått dumma i huvudet. 
    Då är jag väl kanske dum i huvudet då.

Jag har redan idag problem med stora bröst. Jag har 75 F/G-kupa till någorlunda normalvikt, som störst har jag varit uppe i H. Jag kar konstant problem med axlar och rygg - dock mindre problem nu på normalvikt. Mina bröst är precis storleksmässigt marginellt för små för att jag ska få en operation hos landstinget. Jag är gränsfall för att behöva en operation, med andra ord.

Min högra axel är värre än min vänstra pga att jag också har musarm. Jag kommer inte att kunna amma från båda brösten lika mycket pga detta, eftersom jag inte kommer att kunna belasta min högre axel lika mycket som den vänstra och pga att det finns vinklar som inte fungerar för mig.

Om jag skulle helamma så skulle det bli mycket mer från vänstra tutten. Jag skulle bli sned som satan och faktiskt behöva en operation. Det vill jag undvika. Operationer innebär alltid risker och jag tycker inte att man ska lägga sig under kniven i onödan.

Övriga anledningar (förutom att jag är rädd för att bli så sned att jag behöver en operation) till varför jag inte vill amma:
    x) Jag vill inte pumpa. Jag känner mig äcklad och kränkt över blotta tanken på att mjölka mig själv.
    x) Jag vill kunna dela matningen med min man och jag MÅSTE dela matningen med min man då jag pga mina ryggproblem inte kommer att kunna hålla bäbisen så mycket som krävs.
    x) Jag känner mig inte det ringaste dragen till att hålla på och slabba med bröstmjölk, få mjölkstockning eller andra problem med tuttarna.

Brösten är ett känsligt område för mig, pga att jag alltid har haft så stora och har haft en del problem både fysiskt och psykiskt med dem. Jag vill inte riskera dem mer än nödvändigt och jag känner ett starkt mentalt motstånd mot att använda dem för produktion.
  • Dracarys

Jag tycker att ALLA anledningar är godtagbara. INKLUSIVE att man inte vill förstöra brösten. De förändras ju faktiskt av amningen och även om det säkert är okej för vissa så måste man respektera att andra människor kan ha andra relationer till sina bröst.

• Dracarys
    skogsvitter skrev 2012-07-16 17:49:56 följande:
    Eh nej de förändras inte av amningen. De blir inte förstörda av amning.
    Däremot blir brösten givetvis större och fylligare just under tiden man ammar eftersom de då faktiskt innehåller bröstmjölk, men brösten blir inte förstörda för all framtid bara för att man ammar.
    Jag vet att den huvudsakliga förändringen sker under graviditeten. Generellt är det ju den som gör skadan, så att säga, men visst kan även amningen påverka, åtminstone på kort- och medellång sikt. Bröstvårtan kan påverkas av amningen, oavsett graviditeten, och likaså kan amningskomplikationer påverka. Men mest är det nog psykologiskt för min del. Ojämn amning låter i allmänhet inte som en bra idé och även om jag bara slutade "lite" sned så skulle jag själv lida mycket av det i huvudet.
    ränderpåtvären skrev 2012-07-16 21:04:24 följande:
    Vet inte om du redan bestämt dig men liggamning borde väl funka med axlar och musarm.
    Sägs att det är graviditeten som förändrar bröstens form och inte amningen. Jag har nästan slutat se dem som bröst, de är mest ett glas fullt med dryck nuförtiden, så för mig har det blivit väldigt avdramatiserat med bröst. Lycka till vad du än gör!
    Liggamning fungerar inget vidare om man är utanför hemmet. Ska man lägga sig ner i affären eller på fikets handikapptoalett eller? ;-P Jag har helt enkelt inte förutsättningar för att klara av att helamma och jag är inte okej med att pumpa, så det lämnar inga alternativ annat än ersättning. Och jag vill inte ha den synen på mina bröst som du beskriver. Att du skrev så.... när jag läste dina ord om "glas fullt med dryck"... det var den sekund i mitt liv som jag tog beslutet om att inte amma.

Så, tack, du tippade just vågen den sista lilla biten för mig, bort från amning! =)
  • Dracarys
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-09 19:13:18 följande:

Jag TYCKER så men säger det såklart inte. Att välja ersättning utan vidare är för mig som att ge sitt barn Billys panpizza varje dag ist för lagad mat. Visst de klarar sig på det men man undrar ju.. Det finns stora pengar att tjäna på kvinnors oförmåga/olust att amma. Och argumentet att man bestämmer över sin kropp, ja, men från det till att neka sitt eget barn det naturligaste i världen, sjukt! Håller med Nattugglan som skrivit många kloka inlägg. Samhället har blivit helt snett, en av få förluster m den ökade jämställdheten. Sexism o att kvinnor ska bli män.
    Jag stör mig mycket på det där med att man "nekar sitt barn det naturligaste i världen". Det ligger väldigt nära argumentet att kvinnan ska ställa upp och ge sin man sex oavsett om hon vill eller inte, eftersom hon "nekar honom det naturligaste i världen" om hon säger nej. Det ligger också hemskt nära argumentationen att snippan är gjord för att ta emot en snopp, och att homosexualitet därför är felaktigt och onaturligt (och dessutom ökar vissa risker med manliga homosexuella sexhandlingar och därför är det bättre att vara straight).

Det är vansinnigt farligt att argumentera på det sättet och skuldbelägga människor som inte vill använda sin kropp på ett visst sätt.

Amningsundersökningar har gjorts i väldigt många år, och när man läser dem så ska man komma ihåg att bröstmjölken inte ändrats så mycket (förutom att det har tillkommit en del miljögifter) medan ersättningen ständigt förbättrats - till och med under de senaste åren. Ersättningen som ges i Sverige idag har väldigt lite gemensamt med ersättningen som gavs i USA för 30 år sedan - när vissa av de där studierna gjordes.

Man ska också hålla i åtanke att den stora nackdelen med ersättningen inte är ersättningen i sig, utan vad den blandas med. Självfallet är bröstmjölk (mycket) bättre än ersättning som blandats med smutsigt vatten från något vattenhål i Afrika där det ligger en död noshörning och ruttnar. Modern ersättning som blandas med rent vatten är det inget som helst fel på. Det är inte som Billys panpizza eller någon annan löjlig liknelse.

Jag tycker också att vissa här borde försöka inse att bröstmjölk inte är något vetenskapligt mysterium. Man har kört den genom alla möjliga analysmetoder som kan kartlägga varenda beståndsdel ner på grundämnesnivå. Så, sluta låtsas som att man inte vet vad den innehåller. Man vet precis vad den innehåller. Det eventuella mysteriet består enbart i vad den enskilda kvinnan har ätit för miljögifter i sitt liv.

Att någonting är naturligt betyder heller inte att det är någonting positivt för de inblandade. När det gäller många saker här i livet så ser vi det som positivt att det är så onaturligt som möjligt. Särskilt när det gäller sjukvård i allmänhet - då vill vi ha moderna metoder och mediciner. Vi föredrar tandläkare med laserstrålar och små delikata borrar framför en smed med en tång när tänderna gör ont. Vi föredrar kirurger och operationssalar framför en brutal nödamputation när benet går sönder. Vi lever i ett klimat där vi aldrig skulle kunna leva under naturliga förutsättningar - vi skulle frysa ihjäl redan i september. Möjligen oktober i Skåne. Men av någon anledning så ska kvinnor i just fortplantningsfrågor vara så "naturliga" som möjligt - som om det skulle vara något positivt. Det ska födas vaginalt, äcklas runt med bröstmjölk, vi ska utstå både det ena och det andra och då används plötsligt "naturligt" som ett positivt ord.

Jag ser bara fördelar med att välja bort amning. Fördelarna med bröstmjölken ter sig väldigt väldigt små och väger inte upp alla nackdelar.

Alla gör som de vill - år 2012 borde vi fanimej respektera kvinnan rätt att bestämma över sin egen kropp. Särskilt när skillnaden mellan bröstmjölk och ersättning är så marginell som den ändå är i Sverige på 2000-talet. Ska vi förklara mödrar olämpliga för att de hellre väljer flaskan, då vore det mer logiskt att olämpligförklara alla som föder barn i Stockholm. Avgassituationen i Stockholm är nämligen ganska dålig för små barns lungor.

Kasta gärna första stenen.... så länge ni själva inte bor i en storstad. Exponering för trafik / avgaser är nämligen den i särklass största anledningen till att vi utvecklar astma och allergi.
  • Dracarys

Jag vill också bara tillägga till personen som gnällde på att företag profiterar på mammors rädsla/ovilja mot att amma genom att sälja flaskor och ersättning...

Vad sjutton kallar ni företagen som säljer amningskuddar, amningstoppar, amningsBHar, bröstpumpar, amningsnappar, amningsselar och lotion för ömma tuttar?

För alla pengar man spenderar på amningstillbehör så får man ersättning så det räcker och blir över tills barnet kan börja äta riktig mat.

I övrigt, tack för stödet, ni som gillade min post. =) Jag är bara så förbaskat trött på alla dessa hänvisningar till studier, när de flesta av dessa studier är antingen internationella eller gamla.

Svar på tråden Skäl för att inte amma.