Nyfiken2012 skrev 2012-09-09 19:13:18 följande:
Jag TYCKER så men säger det såklart inte. Att välja ersättning utan vidare är för mig som att ge sitt barn Billys panpizza varje dag ist för lagad mat. Visst de klarar sig på det men man undrar ju.. Det finns stora pengar att tjäna på kvinnors oförmåga/olust att amma. Och argumentet att man bestämmer över sin kropp, ja, men från det till att neka sitt eget barn det naturligaste i världen, sjukt! Håller med Nattugglan som skrivit många kloka inlägg. Samhället har blivit helt snett, en av få förluster m den ökade jämställdheten. Sexism o att kvinnor ska bli män.
Jag stör mig mycket på det där med att man "nekar sitt barn det naturligaste i världen". Det ligger väldigt nära argumentet att kvinnan ska ställa upp och ge sin man sex oavsett om hon vill eller inte, eftersom hon "nekar honom det naturligaste i världen" om hon säger nej. Det ligger också hemskt nära argumentationen att snippan är gjord för att ta emot en snopp, och att homosexualitet därför är felaktigt och onaturligt (och dessutom ökar vissa risker med manliga homosexuella sexhandlingar och därför är det bättre att vara straight).
Det är vansinnigt farligt att argumentera på det sättet och skuldbelägga människor som inte vill använda sin kropp på ett visst sätt.
Amningsundersökningar har gjorts i väldigt många år, och när man läser dem så ska man komma ihåg att bröstmjölken inte ändrats så mycket (förutom att det har tillkommit en del miljögifter) medan ersättningen ständigt förbättrats - till och med under de senaste åren. Ersättningen som ges i Sverige idag har väldigt lite gemensamt med ersättningen som gavs i USA för 30 år sedan - när vissa av de där studierna gjordes.
Man ska också hålla i åtanke att den stora nackdelen med ersättningen inte är ersättningen i sig, utan vad den blandas med. Självfallet är bröstmjölk (mycket) bättre än ersättning som blandats med smutsigt vatten från något vattenhål i Afrika där det ligger en död noshörning och ruttnar. Modern ersättning som blandas med rent vatten är det inget som helst fel på. Det är inte som Billys panpizza eller någon annan löjlig liknelse.
Jag tycker också att vissa här borde försöka inse att bröstmjölk inte är något vetenskapligt mysterium. Man har kört den genom alla möjliga analysmetoder som kan kartlägga varenda beståndsdel ner på grundämnesnivå. Så, sluta låtsas som att man inte vet vad den innehåller. Man vet precis vad den innehåller. Det eventuella mysteriet består enbart i vad den enskilda kvinnan har ätit för miljögifter i sitt liv.
Att någonting är naturligt betyder heller inte att det är någonting positivt för de inblandade. När det gäller många saker här i livet så ser vi det som positivt att det är så onaturligt som möjligt. Särskilt när det gäller sjukvård i allmänhet - då vill vi ha moderna metoder och mediciner. Vi föredrar tandläkare med laserstrålar och små delikata borrar framför en smed med en tång när tänderna gör ont. Vi föredrar kirurger och operationssalar framför en brutal nödamputation när benet går sönder. Vi lever i ett klimat där vi aldrig skulle kunna leva under naturliga förutsättningar - vi skulle frysa ihjäl redan i september. Möjligen oktober i Skåne. Men av någon anledning så ska kvinnor i just fortplantningsfrågor vara så "naturliga" som möjligt - som om det skulle vara något positivt. Det ska födas vaginalt, äcklas runt med bröstmjölk, vi ska utstå både det ena och det andra och då används plötsligt "naturligt" som ett positivt ord.
Jag ser bara fördelar med att välja bort amning. Fördelarna med bröstmjölken ter sig väldigt väldigt små och väger inte upp alla nackdelar.
Alla gör som de vill - år 2012 borde vi fanimej respektera kvinnan rätt att bestämma över sin egen kropp. Särskilt när skillnaden mellan bröstmjölk och ersättning är så marginell som den ändå är i Sverige på 2000-talet. Ska vi förklara mödrar olämpliga för att de hellre väljer flaskan, då vore det mer logiskt att olämpligförklara alla som föder barn i Stockholm. Avgassituationen i Stockholm är nämligen ganska dålig för små barns lungor.
Kasta gärna första stenen.... så länge ni själva inte bor i en storstad. Exponering för trafik / avgaser är nämligen den i särklass största anledningen till att vi utvecklar astma och allergi.