• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • Slagathor

Det finns väl inga skäl som inte är goda nog att strunta i att amma. Alla är ju olika. Mina skäl var att det gjorde ont, hon blev aldrig mätt och det tog för mycket tid. Jag vet inte.. varför skulle nån bry sig?

Det enda jag kan komma på, men det är så extremt att jag vet inte om det ens förekommer, är om någon skulle avstå amningen pga alkohol eller tobakskonsumtion. 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Pussesnufs

... kan tycka att människor som avstår amning enbart pga att de är rädda för att få hängbröst är lite smått dumma i huvudet. 

Scientia Potentia Nostra
  • maybe2501
    Slagathor skrev 2012-07-06 10:25:42 följande:
    Det finns väl inga skäl som inte är goda nog att strunta i att amma. Alla är ju olika. Mina skäl var att det gjorde ont, hon blev aldrig mätt och det tog för mycket tid. Jag vet inte.. varför skulle nån bry sig?

Det enda jag kan komma på, men det är så extremt att jag vet inte om det ens förekommer, är om någon skulle avstå amningen pga alkohol eller tobakskonsumtion. 
    Nog förekommer det. Iaf pga rökning som vissa avstår amning.
  • RosaBabyfilt

Jag tycker väl inte att det inte finns något godtagbart skäl till att välja bort amning. Alla skäl är personliga och bör respekteras, för det finns något minst lika bra till barnet istället som också gör barnet mätt och hälsosamt vilket mat i första hand är till för. Kan inte alls komma på ett skäl som inte vore okej eller som jag skulle titta snett på någon för utan det handlar om att de som vill amma ska få göra det vart som helst på gator och i butiker, och de som inte vill amma ska kunna ta sin 5-dagars baby och ge flaska på öppen gata också.

• mfe
    Pussesnufs skrev 2012-07-06 10:56:27 följande:
    ... kan tycka att människor som avstår amning enbart pga att de är rädda för att få hängbröst är lite smått dumma i huvudet. 
    men va?
    vissa kanske skulle må psykiskt dåligt av det och känner att de inte skulle klara det för vissa omständigheter!
    att säga att de är "smått dumma i huvudet" är bara dumt att skriva!! 
  • Slagathor
    maybe2501 skrev 2012-07-06 11:55:28 följande:
    Nog förekommer det. Iaf pga rökning som vissa avstår amning.
    Okej,men det är ju bara egoistiskt. Lika egoistiskt som att man röker under graviditeten då.
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Emeliie89

Jag tycker de flesta skälen är godtagbara eftersom man själv får bestämma sånt där. Hatar moraltanter som ska ifrågasetta och kolla snett för att någon inte ammar. Däremot kan jag väl undra hur man tänkte när man skaffade barn om man inte ammar för att man inte vill få hängbröst eller för att man vill kunna dricka alkohol... nej, det är inte nått bra skäl.

• Emeliie89
    Emeliie89 skrev 2012-07-06 13:32:56 följande:
    Jag tycker de flesta skälen är godtagbara eftersom man själv får bestämma sånt där. Hatar moraltanter som ska ifrågasetta och kolla snett för att någon inte ammar. Däremot kan jag väl undra hur man tänkte när man skaffade barn om man inte ammar för att man inte vill få hängbröst eller för att man vill kunna dricka alkohol... nej, det är inte nått bra skäl.
    Ifrågsasätta*
  • lullens

Det är väl upp till var och en! Jag försökte verkligen med mina två äldsta, men det gick inte, så trean fick flaskan i stort sett med en gång. Vet flera som genomlidit amning av sina barn. Och så behöver det faktiskt inte vara.

Vi duschar och spolar våra toaletter med dricksvatten i vårt land. Finns jättebra ersättning att ge. Min sambo har varit glad över att jag inte ammat, för han har kunnat vara precis lika delaktig som jag.

För att man helt enkelt inte vill! Tycker jag är skäl nog!

• Kattdamen
    Pussesnufs skrev 2012-07-06 10:56:27 följande:
    Om de är rädda för hängbröst så skippar de nog att bli gravida överhuvudtaget.
    En kopp te, tack.
Svar på tråden Skäl för att inte amma.