• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • straw2008
    Minion skrev 2012-11-08 10:35:29 följande:
    Det passar inte alla. Men du har ju iaf erfarenhet av det och kan säga vilket du föredrar. Många uttalar sig negativt om amning utan att ens ha gett det en chans först ju.

Inte i närheten av hur många som uttalar sig ang ersättning utan att ha provat. Jag stör mig liiite på att man ska prova amma (o åka omkring till amningscentraler osv) innan man väljer bort det, däremot ska man enligt alla ammande inte behöva prova ersättning innan man fördömer det ? Det ska väl vara samma åt båda hållen ?
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • sirisdotter
    straw2008 skrev 2012-11-08 10:31:07 följande:

eeh jag HAR ammat... ammade första i 6 månader. Hatade det verkligen så NEJ jag kunde inte haft det bättre. O ja precis ersättningen är mer lång/svårsmält o det är ju DET som är bra o gör våra barn mätta.
    Är det därför man ofta kan läsa om förstoppningsproblem med ersättningsbarn?
  • Minion
    sirisdotter skrev 2012-11-08 13:08:47 följande:
    Just det. Och för att människobarnets mage egentligen är gjort för mänsklig bröstmjölk, inte komjölk.
  • Minion
    straw2008 skrev 2012-11-08 11:42:00 följande:

Inte i närheten av hur många som uttalar sig ang ersättning utan att ha provat. Jag stör mig liiite på att man ska prova amma (o åka omkring till amningscentraler osv) innan man väljer bort det, däremot ska man enligt alla ammande inte behöva prova ersättning innan man fördömer det ? Det ska väl vara samma åt båda hållen ?
    Det tycker jag inte, eftersom bröstmjölk är normen och det som i de allra flesta fallen är det bästa för barnet. Ersättningen som finns idag är väldigt bra, men den är inte lika bra som den riktiga varan. Finns inga argument eller åsikter som kan ändra på det. Ersättning är just vad det heter - ersättning för bröstmjölk.
  • Lyckligajag78

Bra eller inte bra?
    Amma eller inte amma? Ge ersättning eller inte ge ersättning?
    Who cares?

Som sagt, jag har både ammat 100% ett halvår och ger nu 100% ersättning till andra barnet.

Orsaken att man tycker ditten eller datten och har åsikter vad alla andra gör/inte gör har att göra med tidigare erfarenhet/naivitet och oförmåga att se att alla väljer olika.

Been there done that. 

Att jag nu helt föredrar ersättning är för att det är BÄST för MIG! Även om jag så fick amningen att fungera skulle jag inte vilja det med mitt andra barn, för en annan kanske det inte är det. Har inga skuldkänslor för detta. 

• Minion
    Lyckligajag78 skrev 2012-11-08 16:02:41 följande:
    Bra eller inte bra?
    Amma eller inte amma? Ge ersättning eller inte ge ersättning?
    Who cares?

Som sagt, jag har både ammat 100% ett halvår och ger nu 100% ersättning till andra barnet.

Orsaken att man tycker ditten eller datten och har åsikter vad alla andra gör/inte gör har att göra med tidigare erfarenhet/naivitet och oförmåga att se att alla väljer olika.

Been there done that. 

Att jag nu helt föredrar ersättning är för att det är BÄST för MIG! Även om jag så fick amningen att fungera skulle jag inte vilja det med mitt andra barn, för en annan kanske det inte är det. Har inga skuldkänslor för detta. 
    Vad som är bäst för ditt barn då?
  • straw2008

Ingen aning, vi har aldrig haft sånna problem.
  • straw2008

Förstoppning dör man inte av, det gör man däremot om man inte får mat som nyfödd, faktiskt.
  • straw2008
    Minion skrev 2012-11-08 13:31:22 följande:
    Just det. Och för att människobarnets mage egentligen är gjort för mänsklig bröstmjölk, inte komjölk.

Ok o HAR man inte mjölk så....? Ska man låta barnen svälta ihjäl ? DET är väl naturligast ?
  • straw2008
    Minion skrev 2012-11-08 13:34:21 följande:
    Det tycker jag inte, eftersom bröstmjölk är normen och det som i de allra flesta fallen är det bästa för barnet. Ersättningen som finns idag är väldigt bra, men den är inte lika bra som den riktiga varan. Finns inga argument eller åsikter som kan ändra på det. Ersättning är just vad det heter - ersättning för bröstmjölk.

Nej men du... det är INTE naturligast eller bäst för VÄLDIGT MÅNGA. Just de som väljer bort amningen är ju de som INTE tycker att det är naturligast eller bäst. Torramma, kan det någonsinn vara BÄST ?
Svar på tråden Skäl för att inte amma.