• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • ränderpåtvären
    Eliiin87 skrev 2012-09-03 10:35:46 följande:
    Jag fick frågan i torsdags av min barnmorska, hur jag vill göra med amingen..
    Det är vårat första barn så kan ju bara gissa...

Skäl till att inte amma..
    1. Jag tror att jag aldrig skulle kunna amma i närheten av folk.
    2. Jag vill veta hur mkt min bebis får i sig.
    3. Jag vill att pappan ska få vara delaktig.

Skäl ill att amma..
    1. Naturens gång, det är så vi är skapade...

Andras skäl till att man ska amma:
    1. Mjölken är alltid tillgänglig. (det är väl inte så jobbigt att ha med sig en termos å lite pulver? )
    2. Allid rätt temperatur. (finns ju bra flaskvärmare att köpa som man kan ha flaskan i)
    3. Man slipper gå upp på natten bara att mata bebis liggandes i sängen. (flaskvärmare brevid sängen?)
    4. Man går gravidkilona fortare.  ( hur kan det vara så?)
    5. Det är en mysig stund med bebisen som skapar band. (ska inte pappan få den chansen?)

Som ni ser är jag ganska klar med att jag inte vill amma..
    Men samtidigt så är jag ganska velig..
    Men MEST för att jag är rädd för vad alla andra ska säga...

Jag har min Sambos fulla stöd hur jag än gör.. 

Vart nästan bara mer velig när jag läste den här tråden.. Obestämd

Jag går upp i vikt av att amma. Däremot är bröstmjölken så god att jag inte behöver undra om hon får i sig tillräckligt. En noja försvinner i o m att man normalt sett inte mäter bröstmjölk, sedan när fast mat introducerats har jag inte behövt bry mig särskilt mycket där heller. Om barnet blir allergiskt är det skönt att kunna amma istället för att behöva ge s k mjölkfria ersättningar och inte särskilt allergivänliga grötar/vällingar.
    Amma offentligt var en vanesak, för mig, hade amningskläder till BB. Liggamning är slappt! Om du vill ge amningen en chans läs på innan. Upplevde det strax som rätt omysigt och hade ont ett tag. Men därefter har det varit guld värt att ha!
    Blöjbyten har också sin charm, trodde jag inte innan ;)
  • LisaSthlm
    Eliiin87 skrev 2012-09-03 10:35:46 följande:
    Jag fick frågan i torsdags av min barnmorska, hur jag vill göra med amingen..
    Det är vårat första barn så kan ju bara gissa...

Skäl till att inte amma..
    1. Jag tror att jag aldrig skulle kunna amma i närheten av folk.
    2. Jag vill veta hur mkt min bebis får i sig.
    3. Jag vill att pappan ska få vara delaktig.

Skäl ill att amma..
    1. Naturens gång, det är så vi är skapade...

Andras skäl till att man ska amma:
    1. Mjölken är alltid tillgänglig. (det är väl inte så jobbigt att ha med sig en termos å lite pulver? )
    2. Allid rätt temperatur. (finns ju bra flaskvärmare att köpa som man kan ha flaskan i)
    3. Man slipper gå upp på natten bara att mata bebis liggandes i sängen. (flaskvärmare brevid sängen?)
    4. Man går gravidkilona fortare.  ( hur kan det vara så?)
    5. Det är en mysig stund med bebisen som skapar band. (ska inte pappan få den chansen?)

Som ni ser är jag ganska klar med att jag inte vill amma..
    Men samtidigt så är jag ganska velig..
    Men MEST för att jag är rädd för vad alla andra ska säga...

Jag har min Sambos fulla stöd hur jag än gör.. 

Vart nästan bara mer velig när jag läste den här tråden.. Obestämd

Ang om det är mer praktiskt eller inte:
    Det är såklart viss skillnad mellan att bara kunna öppna tröjan jämfört med att planera måltider och ta med varmt vatten, pulver, blanda till, sätta sig någonstans att mata osv.
    Jag är bekväm av mig och har tyckt det är oerhört skönt att ha med mat och senare mellanmål utan att behöva ägna detta en tanke.
    Jag ammar mitt barn när han sitter i bärsele när vi är ute. Extremt praktiskt, diskret, och ett utmärkt sätt att söva honom även i de mest stökiga miljöer.

Ang nattmål: 
    Vi flaskmatade de första 3 veckorna (problem med amningen) och jag kan säga att jag aldrig bytt nattamning mot flaska! Som sagt är jag bekväm av mig och det har varit så skönt att kunna ligga kvar i sängen, bara rulla över på sidan och så tar barnet bröstet och vi sover bägge två vidare. Behöver nu för tiden inte ens vakna.

Ang att gå ner gravidkilona: 
    Mjölkproduktionen vid helamning gör åt med ca 500 kcal per dag. Så om man inte äter mer för att kompensera detta, kan man gå ner lättare i vikt. Har jag helt klart märkt av!

Ang att amma i närheten av folk:
    Första gången jag ammade offentligt kändes det spänt och jobbigt. Det släppte ganska fort. Nu har jag en hyggligt stor garderob med bra amningsplagg och kan amma jättediskret.  Jag är bekväm med att amma i princip överallt nu. Men jag visar inte  brösten. :)

Ang veta vad bebis får i sig:
    Om bebis är mätt och nöjd och går upp i vikt kan nog de flesta släppa detta rätt fort. Har man ett sjukt barn kan det däremot göra att man hellre flaskmatar, det förstår jag.

Ang pappans band:
    Pappan hittar andra sätt att mysa och knyta an. Flaskamata är inte så mysigt, tycker jag personligen. Flaskmatar man får man nog hitta andra sätt att mysa även som mamma.
    Visst vore det toppen om män kunde amma. Men det kan vi tyvärr inte ändra på. Amning kan skapa en fantastisk närhet anser jag själv, och även om det gett mig en "fördel" gentemot min man, skulle jag aldrig vilja förneka mig och mitt barn den möjligheten att njuta av varandra endast av rättviseskäl.

Personligen tycker jag att om man velar om något så kan man lika gärna testa det innan man bestämmer sig.  Det är ju bara att ha en flaska och ersättning stående i skåpet om du känner att du inte trivs med amningen! Men OM du och bebisen faktiskt skulle tycka att amning är supermysigt så är det ju onödigt att inte ens testa. :)
  • webby

En mätt och nöjd bebis är en glad bebis, en glad bebis ger en glad mamma, därför ger jag mina barn flaska Solig

• Eliiin87

Ja det är svårt, men har några veckor kvar å tänka på.. 
    Min bästa vän ger sin bebis flaska å jag tycker det är super mysigt att mata med flaska.. 

Kan dessutom tillägga att jag har piercing i ena bröstvårtan, eller nu har jga tagit ut den såklart.
    Men eftersomm den ena bröstvårtan sticker ut mer än den andra så kan det innebära att bebis bara vill ta den..

Hur gör ni som ammar när ni t.ex. ska iväg på nånting, som i mitt fall till stallet, och inte kan ta med er eran bebis? Pumpar ni alltid innan?  

• LisaSthlm
    Eliiin87 skrev 2012-09-04 10:19:01 följande:
    Ja det är svårt, men har några veckor kvar å tänka på.. 
    Min bästa vän ger sin bebis flaska å jag tycker det är super mysigt att mata med flaska.. 

Kan dessutom tillägga att jag har piercing i ena bröstvårtan, eller nu har jga tagit ut den såklart.
    Men eftersomm den ena bröstvårtan sticker ut mer än den andra så kan det innebära att bebis bara vill ta den..

Hur gör ni som ammar när ni t.ex. ska iväg på nånting, som i mitt fall till stallet, och inte kan ta med er eran bebis? Pumpar ni alltid innan?  
    Varför skapa problem innan de finns? :) Finns massor av kvinnor som har bröstvårtor som avviker från standardvårtan och amningen brukar gå bra ändå. 

Jag var inte borta mer än nån timme innan barnet blev 6 månader och kunde äta andra saker. Men jag vet många som pumpat ur eller gett ersättning när mamman är borta. 
  • Eliiin87

Jo men det jag menar är att det bara är den ena bröstvårtan som sticker ut mera, och jag vet att det kan skapa problem och att barnet endast tar ena bröstet vi amning.. inte säkert vid mitt fall men det är vanligt.. 
    (därför rekomenderas det att man piercar båda bröstvårtorna.)

Jag skapar inte problemen jag försöker väga för och nackdelar.. 

I stallet tar det åtminstonde 3 timmar så lär ju bli någon flaska där emellan isf.. 

Vi får se hur jag gör, lutar iaf mot ersättning.. 

• Höghus

Bara så du vet Eliiin så går det i de allra flesta fall utmärkt att delamma. Dvs du ammar när du är hemma och din partner ger bebisen ersättning när du är i stallet. Då får man både amningens fördelar (barnet får antikroppar mm.) och du kan lugnt åka iväg.

• LisaSthlm
    Eliiin87 skrev 2012-09-04 12:13:03 följande:
    Jo men det jag menar är att det bara är den ena bröstvårtan som sticker ut mera, och jag vet att det kan skapa problem och att barnet endast tar ena bröstet vi amning.. inte säkert vid mitt fall men det är vanligt.. 
    (därför rekomenderas det att man piercar båda bröstvårtorna.)

Jag skapar inte problemen jag försöker väga för och nackdelar.. 

I stallet tar det åtminstonde 3 timmar så lär ju bli någon flaska där emellan isf.. 

Vi får se hur jag gör, lutar iaf mot ersättning.. 
    Ja du gör ju självklart som du själv vill och känner!

Men missa inte att väga in det tyngsta argumentet: bröstmjölken är näringsmässigt det absolut bästa för barnet. Det är ju därför de allra flesta ammar, som kan amma. :) 
  • straw2008

[quote=66491846][quote-nick]Eliiin87 skrev 2012-09-03 10:35:46 följande:[/quote-nick]Jag fick frågan i torsdags av min barnmorska, hur jag vill göra med amingen..Det är vårat första barn så kan ju bara gissa...Skäl till att inte amma.. 1. Jag tror att jag aldrig skulle kunna amma i närheten av folk.2. Jag vill veta hur mkt min bebis får i sig.3. Jag vill att pappan ska få vara delaktig.Skäl ill att amma..1. Naturens gång, det är så vi är skapade... Andras skäl till att man ska amma:1. Mjölken är alltid tillgänglig. (det är väl inte så jobbigt att ha med sig en termos å lite pulver? )2. Allid rätt temperatur. (finns ju bra flaskvärmare att köpa som man kan ha flaskan i)3. Man slipper gå upp på natten bara att mata bebis liggandes i sängen. (flaskvärmare brevid sängen?)4. Man går gravidkilona fortare.  ( hur kan det vara så?)5. Det är en mysig stund med bebisen som skapar band. (ska inte pappan få den chansen?)Som ni ser är jag ganska klar med att jag inte vill amma.. Men samtidigt så är jag ganska velig.. Men MEST för att jag är rädd för vad alla andra ska säga... Jag har min Sambos fulla stöd hur jag än gör.. Vart nästan bara mer velig när jag läste den här tråden..   [/quote Våra barn har ätit ersättning som varit rumstempererad, alltså bara att ha e ntetra breve sängen. Sen sover de flesta ersättningsbarn extremt mkt längre pass än ammande barn så vi var aldrig uppe på nätterna efter babyn fyllt 3 mån. Vi tycker att flaskan var det enkla valet.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Nymphadoraa

Min 7 månaders vägrar fortfarande annan mat än bröstet och vägrar även flaskan. Så jag kan inte vara borta längre stunder. Men så är det när man har barn. Ibland blir det inte som man vill. Hur kan man sitta och bestämma innan ifall man ska amma eller inte? Testa tycker jag Iaf att man ska göra och framför allt följa barnet, vad verkar barnet vilja? Är hon mätt och gillar att amma tycker jag att det är helt sjuk att man väljer bort amningen för sin egen skull. Tycker väldigt synd om dom kvinnor som inte kan amma men gärna vill. Att dom dessutom ska känna sig uttittade och kränkta är förfärligt. Men dom som väljer bort amningen för att det blir lättare för sig själv har JAG absolut ingen förståelse för! Sen måste det vara jätte jobbigt att känna att man absolut inte kan amma offentligt, känner man så så borde man verkligen gå och prata med någon.

Svar på tråden Skäl för att inte amma.