Eliiin87 skrev 2012-09-03 10:35:46 följande:
Jag fick frågan i torsdags av min barnmorska, hur jag vill göra med amingen..
Det är vårat första barn så kan ju bara gissa...
Skäl till att inte amma..
1. Jag tror att jag aldrig skulle kunna amma i närheten av folk.
2. Jag vill veta hur mkt min bebis får i sig.
3. Jag vill att pappan ska få vara delaktig.
Skäl ill att amma..
1. Naturens gång, det är så vi är skapade...
Andras skäl till att man ska amma:
1. Mjölken är alltid tillgänglig. (det är väl inte så jobbigt att ha med sig en termos å lite pulver? )
2. Allid rätt temperatur. (finns ju bra flaskvärmare att köpa som man kan ha flaskan i)
3. Man slipper gå upp på natten bara att mata bebis liggandes i sängen. (flaskvärmare brevid sängen?)
4. Man går gravidkilona fortare. ( hur kan det vara så?)
5. Det är en mysig stund med bebisen som skapar band. (ska inte pappan få den chansen?)
Som ni ser är jag ganska klar med att jag inte vill amma..
Men samtidigt så är jag ganska velig..
Men MEST för att jag är rädd för vad alla andra ska säga...
Jag har min Sambos fulla stöd hur jag än gör..
Vart nästan bara mer velig när jag läste den här tråden..
Ang om det är mer praktiskt eller inte:
Det är såklart viss skillnad mellan att bara kunna öppna tröjan jämfört med att planera måltider och ta med varmt vatten, pulver, blanda till, sätta sig någonstans att mata osv.
Jag är bekväm av mig och har tyckt det är oerhört skönt att ha med mat och senare mellanmål utan att behöva ägna detta en tanke.
Jag ammar mitt barn när han sitter i bärsele när vi är ute. Extremt praktiskt, diskret, och ett utmärkt sätt att söva honom även i de mest stökiga miljöer.
Ang nattmål:
Vi flaskmatade de första 3 veckorna (problem med amningen) och jag kan säga att jag aldrig bytt nattamning mot flaska! Som sagt är jag bekväm av mig och det har varit så skönt att kunna ligga kvar i sängen, bara rulla över på sidan och så tar barnet bröstet och vi sover bägge två vidare. Behöver nu för tiden inte ens vakna.
Ang att gå ner gravidkilona:
Mjölkproduktionen vid helamning gör åt med ca 500 kcal per dag. Så om man inte äter mer för att kompensera detta, kan man gå ner lättare i vikt. Har jag helt klart märkt av!
Ang att amma i närheten av folk:
Första gången jag ammade offentligt kändes det spänt och jobbigt. Det släppte ganska fort. Nu har jag en hyggligt stor garderob med bra amningsplagg och kan amma jättediskret. Jag är bekväm med att amma i princip överallt nu. Men jag visar inte brösten. :)
Ang veta vad bebis får i sig:
Om bebis är mätt och nöjd och går upp i vikt kan nog de flesta släppa detta rätt fort. Har man ett sjukt barn kan det däremot göra att man hellre flaskmatar, det förstår jag.
Ang pappans band:
Pappan hittar andra sätt att mysa och knyta an. Flaskamata är inte så mysigt, tycker jag personligen. Flaskmatar man får man nog hitta andra sätt att mysa även som mamma.
Visst vore det toppen om män kunde amma. Men det kan vi tyvärr inte ändra på. Amning kan skapa en fantastisk närhet anser jag själv, och även om det gett mig en "fördel" gentemot min man, skulle jag aldrig vilja förneka mig och mitt barn den möjligheten att njuta av varandra endast av rättviseskäl.
Personligen tycker jag att om man velar om något så kan man lika gärna testa det innan man bestämmer sig. Det är ju bara att ha en flaska och ersättning stående i skåpet om du känner att du inte trivs med amningen! Men OM du och bebisen faktiskt skulle tycka att amning är supermysigt så är det ju onödigt att inte ens testa. :)