• Kjell2

Stämning/tingsrätt

Anonym skrev 2012-07-06 10:41:32 följande:
    Den 12e är det dags.

För första gången i mitt liv ska jag till en tingsrätt.
    Pappan vill ha GV.
    Samt bestämt UG.

Någon som har tips och råd, eller kan berätta hur det kommer gå till?
    Är livrädd. 

Tacksam för snabba svar! 
    Har du något ombud, dvs advokat eller liknande? Ta det då med honom eller henne.

Är det första besöket kommer det nog rätten i huvudsak höra vad ni vill, kolla om det finns möjlighet till en överrenskommelse och går det inte då skicka er till familjerätten.

Rätten kan drirva på rätt hårt att ni ska komma överrrens så bra att du vet vad du kan acceptera och abolut inte går med på.

Vill pappan ha GV och ni inte har samarbetsproblem lär det bli GV i slutändan. Är han inte blindgalen eller liknade lär han få någon form av fastställt umgänge.

• Kjell2
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 11:12:16 följande:
    men dotter vill inte träffa pappan

vad ska tr göra tvinga barnet hela lite?

det funkat inte så...jag vet tro mig jag vet 
    Nej, bara formellt till 18, sen bestämmer barnet själv, När barnet hamnar i tonåren brukar man släppa all verkställigheter om barnet vägrar och framförallt ta stor hänsyn till barnets vilja vid en tvist,.

Men, ja, även om ett litet barn inte vill så kan domstolen i extremfall begära verkställighet av en fastställd dom via t ex polishämtning.

Domstolen kan anse att även om inte barnet vill nu så är det långsiktgt bra för barnet att bygga upp en relation.

Vi tvingar barn att göra massor som de inte vill men som vi tycker är bra på långsikt, t ex tandläkare, sprutor, sovdags, mat. I vissa fall går till och med myndigheter in, tex skola. Även om ett barn inte vill gå i skola så tvingas de dit i, i många fall av föräldrarna men i extremfall via myndighet.
  • Kjell2
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 13:27:03 följande:
    du har fel....polishämtning sker bara om mamman vägrar lämna ifrån sig barnet!

Har inget med att polisen bär ut barnet skrikande o lämnar till pappan...om barnet inte vill....det funkar inte så

Säger du att det är så har du säkert rätt.
Svar på tråden Stämning/tingsrätt