• Anonym

när får man ta ledigt för att åka på begravning?

hur nära släking el vän ska det vara för att få rätt från arbetsgivaren att vara ledig för att kunna medverka på en begravning?

• Svar på tråden när får man ta ledigt för att åka på begravning?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-07-06 11:22:21 följande:
    hur nära släking el vän ska det vara för att få rätt från arbetsgivaren att vara ledig för att kunna medverka på en begravning?
    Att få ledig brukar inte vara något problem, framförallt om det är med lite framförhållning.

Ledighet med lön brukar däremot vara vilkorat till nära släkting, barn, syskon, make/maka, föräldrar och farföräldrar. Du får kolla vilka regler som gäller på din arbetsplas. Kan stå i t ex kollektivavtal eller lokal regler.
  • Anonym

Du menar för att få ledigt med betalt. Dom kan inte neka ledigt för en begravning men det är närmaste släkt mamma/pappa/barn/bror/syster/farmor/mormor brukar det vara. Jag fick ledigt för min plastbrors begravning med betalt

• Anonym

jag arbetar inom äldrevården som spring vikaie men har nu schema i sommar, begravningen är den 27/8 så om jag lämar lapp på måndag bör det väl inte vara nåt problem?

det gäller 2 pass innan jag tar sem, har ej råd att sambon åker sj 40mil enkel för att hämta mig 2dagar senare för att vi ka på semester till samma ställle sen.  

• izado

enligt kollektiv avtal kan man få ledigt med bibehållen lön vid dödsfall, begravning samt boupptäckning för:  barn, make/maka, föräldrar/svärföräldrar, och mor/farföräldrar. man har möjlighet att få max 10 dagar per år. ofta beror antal dagarna på om man får resa långt osv.

• Anonym

27/7 ska det va

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-07-06 11:27:29 följande:
    jag arbetar inom äldrevården som spring vikaie men har nu schema i sommar, begravningen är den 27/8 så om jag lämar lapp på måndag bör det väl inte vara nåt problem?

det gäller 2 pass innan jag tar sem, har ej råd att sambon åker sj 40mil enkel för att hämta mig 2dagar senare för att vi ka på semester till samma ställle sen.  
    Lämna inte en lapp, prata med din chef.
  • Anonym

chefen är på semester just nu ledig minst 2-3v till, så jag måste lägga lapp till tes planeraren,

• Kjell2

Jobbar du inom äldrevården, kommunalt, så finns det säker regler för detta. Kolla med någon på personalsidan.

• thegoddess

Det är olika kollektivavtal så di går kolla upp vad ditt kollektivavtal säger.
    Jagtillhör kommunal och fick ledigt till farmors begravning men fick ta ut semester.

• Anonym

men som sommarvikarie kan man väl inte ta semester,
    och nu är det min mans farmor som somnat in.  

Svar på tråden när får man ta ledigt för att åka på begravning?