Inlägg från: Anonym (em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (em)

Högt blodtryck

Om du har en normal kaffekonsumtion på några koppar per dag så behöver du inte dra ner på den. 
    Att röka är aldrig bra, hur mycket röker du?
    Hur mycket rör du på dig i vanliga fall?
    Hur gammal är du?

"Att inte stressa" är inte en framkomlig väg att behandla blodtryck på. Det är inte bra med negativ stress för någon men det är sällan lätt att påverka och att andas sig till eller koppla av för att få bättre blodtryck kan du nog släppa. 

• Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 16:40:45 följande:
    Två koppar på morgonen och två vid middag.

En ask räcker två tre dagar och nu sen jag fick höra om trycket så har jag bara rökt 2-3 cigg per dag.
    Rör på mig gör jag massor går promenader, klipper gräsmattan, rensar blommor, spelar kub.
    Jag är 56 år.
    40 minuters låg-medelintesiv motion/dag (kan delas upp i 4x10 minuter dvs cykla till och från jobbet plus två raska promenader eller hur man nu gör för att komma upp i ca 40 minuter totalt) 5-7 ggr / vecka är ungefär de rekommendationer som man vet ger en positiv effekt på blodtrycket. Att motionera mer än så brukar man inte ge råd om. Det som gäller vid motionen är att den ska höja pulsen så att den hamnar någonstans mellan 50%-80% av din maxpuls. 

Bra att du dragit ned på rökningen. Bättre med färre men bäst helt utan. De som har stöd av någon vid rökstopp lyckas bättre och det finns något som heter slutarökalinjen som du kan googla på och ringa, för det har faktiskt effekt.

Om du är överviktig så är det bra med viktnedgång för blodtrycket.  

Sannolikt är planen att följa dig och kontrollera om blodtrycket några gånger. Är det så att du fortfarande har högt tryck om tre månader bör du sättas in på behandling med tanke på att du har 160/100 dvs en måttlig blodtrycksförhöjning.  
  • Anonym (em)

Glömde... (jag bakar bullar så jag är lite disträ )

Kaffet tycker jag inte att du behöver sluta med så länge du inte känner av hjärtklappningsbesvär eller liknande. 
    Salt är omdiskuterat. För mycket salt är inte bra men att gå så lågt som 5 g salt per dygn kan ge upphov till andra problem så drar man ner lite på saltet så får man nog se det som tillräckligt. 

• Anonym (em)

Ok, var du orolig när du var där så är det ju inte konstigt att du hade ett högre tryck. Blodtrycket ska ju variera dvs gå upp när vi anstränger oss eller är rädda och gå ner när vi vilar och är lugna. Vikt och motion låter ju bra för dig och det är rökningen som är det du måste fundera mer på eftersom det är en tung riskfaktor för hjärtkärlsjuklighet.  Gör så att du ber att få kontrollera om blodtrycket ett par gånger hos distriktssköterskan. Ligger det under 140/90 så är ju allt frid och fröjd och det här högre trycket får man då se som en tillfällighet. 

• Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 19:56:57 följande:
    Anonym (em): Jobbar du innom vården eller har du bara erfarenheter. Hur tätt ska man göra kontrollen för läkaren sa att jag skulle komma efter semestern.
    Jag är läkare och jobbar bland annat med blodtryckspatienter. Det räcker att kolla om någon månad igen men jag brukar vilja ha ett par tryck att ta ställning till så jag rekommenderar mina egna patienter att kolla trycket hos distriktssköterska eller på vår sjukhusmottagning två-tre ggr innan de kommer tillbaka till mig. Det är ingen fara att vänta någon månad. Om du ska gå och fundera på det här nu hela semestern så är det väl bättre att du kollar om ett tryck tidigare än så. Men det är bra att veta att det inte är farligt att gå med förhöjt blodtryck i ett par månader så ligger det kvar på 160/100 så är det inte något att bli rädd för i sig.
  • Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 22:02:11 följande:
    Aha bra att du är läkare i området. Några frågor då om du vill svara. Jag reser till norrbotten nästa vecka behöver jag oroa mig för flygandet kommer trycket att höjas ännu mer.

Jag har tänkt mig bada bastu så ofta det bara går vad säger du om det.

Jag ska vara ute och dansa två kvällar i rad kommer detta påverka.

Läser ju att du säger att det inte är farligt om det pågår några månader, men undrar ändå.
    Allt det där går bra att göra! Du behöver inte oroa dig. Flyga går bra. Basta sänker blodtrycket tillfälligt. Dans är bra motion. Du behöver verkligen inte tänka på ditt blodtryck alls medan du är borta. Det är inget att gå och tänka på och det är inget att hålla på att passa och förhålla sig till. Har man högt blodtryck så får man leva helt som vanligt men helst med motion och utan cigaretter... men råd om motion och rökstopp gäller egentligen alla ändå så man kan säga att det inte är någon skillnad. 
  • Anonym (em)
    Anonym (Vad göra) skrev 2012-07-06 22:19:21 följande:
    Låter bra och höra.

Men vi som är rökare och det händer nått som man oroar sig för så i allafall i mitt tänkande så brukar några bloss få mig att lugna ner mig.

En annan fråga jag vill ställa då min läkare inte kunde svara är att från att inte känt mig dålig alls fick jag för en vecka sen pulserande känssla i mellangärdet som inte gav med sig. Har tidigare haft detta, men det har släpp ganska så fort
    vad är detta för nått. Förut har jag ansett detta ha att göra med min magkatarr, men eftersom det inte gav med sig så kontaktade jag vårdcentralen. Där togs EKG som inte visade fel på hjärtat, men däremot höjd blodtryck och hög puls. Ska säga att jag vid tillfället var orolig till tusan.
    Det där kan jag tyvärr inte svara på över nätet. Det krävs att man har personen i samma rum och kan prata och undersöka osv. 
Svar på tråden Högt blodtryck