• Novembertvillingar

ang. sov på höger sida el ej!!!!!!

hej hallå där ute alla gravida oroliga!

är det någon som fått svar på huruvida d e så jäkla stora risker med att sova på höger sida el. ej?????

är så jäkla nojig då jag sista nätterna vaknat på höger sida fast ja tvingat mig själv somna på vänster.
    har fått så ont i vänstra axeln att ja knapt kan sova alls. :(

svar någon???????

• Svar på tråden ang. sov på höger sida el ej!!!!!!
  • Saheell

Varför skulle det vara risker med att sova på höger sida? Aldrig hört talas om något sådant. Jag sover på alla sidor som finns, förutom på magen

• Sandylol

Jag sov på alla olika sätt under min graviditet och sitter nu med en frisk liten pojk i famnen!

• JePaLuLi

Jag frågade min bm om det och hon sa att ingen sida var värre än den andra. Man vänder sig automatiskt när det blir obehagligt...

• Kjellgren

Jag tror helt ärligt att alla larmrapporter till gravida har skadat fler barn än brieostar har gjort.

• kallasbecca

Varför skulle de vara farligt att sova på högersida? Jag sover ju på den sidan hela tiden :S

• Lyckligajag78

Ja man kan bli tokig på alla rapporter.

Enligt sida:
    www.unt.se/uppsala/battre-for-gravid-att-sova-pa-vanster-sida-1373837.aspx
    Det finns dock studier som visat att trycket på vissa blodkärl hos modern ökar och att blodförsörjningen till barnet sjunker om kvinnan ligger på rygg eller höger sida jämfört med om hon ligger på vänster sida. 

Jag har problem med åderbråck också och dessa kan också kännas bättre av att man ligger på vänster sida. Vena cava superior löper på höger sidan, det är den som påverkas när man är tung i slutet.

Själv tycker jag att det är jobbigare att andas och jag blir nästan svimfärdig när jag ligger på höger sida och ligger automatiskt på vänster sida hela natten, somnar alltid och vaknar alltid på vänster sida. Var likadant när jag väntade mitt första. 

Ska nog inte stressa upp sig i onödan...

• Hanna36

Jag jobbar på KK och vet att det är så att den "bästa" sidan att ligga på är den vänstra, för då ökar det venösa återflödet bäst! Vi lägger tex alltid gravida mammor på vänster sida när de sna snittas. Rygg är mindre bra att ligga på då fostret trycker på alla de stora kärlen i mammans mage.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Novembertvillingar
    Hanna36 skrev 2012-07-06 19:26:10 följande:
    Jag jobbar på KK och vet att det är så att den "bästa" sidan att ligga på är den vänstra, för då ökar det venösa återflödet bäst! Vi lägger tex alltid gravida mammor på vänster sida när de sna snittas. Rygg är mindre bra att ligga på då fostret trycker på alla de stora kärlen i mammans mage.

tack för svaret!

en annan fråga blir ju då att om jag sover bättre på höger sida å inte känner av några krämpor, domningar, andnöd el va man kan få för problem. är det ändå bättre att sova på vänster å få mindre sömn???
  • Novembertvillingar

sitter oxå här hemma me en frisk dotter å då sov ja som ja ville.

varför ja extra nojig nu e bla pga rapporten om ökade riskerna och för att ja väntar tvillingar vilket i sig ger högre risk för grav.komplikationer.

• Hanna36

Vänster sida är bäst, men höger sida är bättre än rygg.. =)

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden ang. sov på höger sida el ej!!!!!!