• Novembertvillingar

ang. sov på höger sida el ej!!!!!!

hej hallå där ute alla gravida oroliga!

är det någon som fått svar på huruvida d e så jäkla stora risker med att sova på höger sida el. ej?????

är så jäkla nojig då jag sista nätterna vaknat på höger sida fast ja tvingat mig själv somna på vänster.
    har fått så ont i vänstra axeln att ja knapt kan sova alls. :(

svar någon???????

• Svar på tråden ang. sov på höger sida el ej!!!!!!
  • Hanna36
    stor och liten skrev 2012-07-11 22:08:27 följande:
    Jag kan inte ligga paa höger sida för daa blir jag yr. Ryggläge eller vänster sida gaar utmärkt. Jag tror hela teorin staar och faller med hur barnet ligger i magen. Mitt ligger paa tvären.
    Tyvärr, det spelar ingen roll hur barnet ligger, det är barnets tyngd på de stora kärlen i magen som avgör.... sidoläge är bäst, rygg bör undvikas.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Lufsan

Man kan knappast bestämma vilken sida man sover på. Man vänder sig under natten. 

En dag i sänder.
  • Hanna36
    Lufsan skrev 2012-07-11 22:57:48 följande:
    Man kan knappast bestämma vilken sida man sover på. Man vänder sig under natten. 
    Ja, visst är det så... och kroppen brukar få mamman att vända sig på sidan om den börjar må dåligt... =) finurligt..
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Lufsan
    Hanna36 skrev 2012-07-11 23:04:31 följande:
    Ja, visst är det så... och kroppen brukar få mamman att vända sig på sidan om den börjar må dåligt... =) finurligt..
    Ja, det finns ingen anledning till panik om man vaknar på höger sida. hehe
    En dag i sänder.
  • Takex

Man sover som man vill, skulle vi bara sova på vänster skulle ju armen ramla av! Jag har tagit att man ska sova på vänster sida som ett tips för dom som mår dåligt eller har det obekvämt och för att underlätta inför tredje trimestern så blir man rekommenderad att vänja sig tidigare, jag har aldrig tagit det som en liv och död grej.

• stor och liten
    Hanna36 skrev 2012-07-11 22:47:29 följande:
    Tyvärr, det spelar ingen roll hur barnet ligger, det är barnets tyngd på de stora kärlen i magen som avgör.... sidoläge är bäst, rygg bör undvikas.
    Mitt barn i tvärläge verkar inte belasta dessa blodkärl. Min läkare och BM har sagt att skulle barnet trycka paa de stora blodlärlen skulle jag märka det genom att bli yr och illamaaende. Dessutom skulle barnet vara stressat vid CTG som jag alltid gör i ryggläge)  och det viasr han inga tecken paa...
  • Ova

Med först barnet sov jag i stort sett bara på rygg, men sen så skrämde min barnmorska mig så nu har jag värsta nojjan och vågar inte ligga på rygg (även om min hjärna säger att kroppen skulle signalera om det inte är bra)

• fortsätt paddla

Västerländska blivande mammor har nog på tok för mycket tid att oroa sig på. Om du lyckas hitta En bekväm ställning när du ska sova ts, sov för Guds skull.

• Snuttan 01
    Hanna36 skrev 2012-07-11 22:47:29 följande:
    Gäller detta hela graviditeten?
  • Hanna36
    jennie01 skrev 2012-07-12 17:16:37 följande:
    Gäller detta hela graviditeten?

det är framförallt på slutet när bebisen är stor och tung...
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • stor och liten
    fortsätt paddla skrev 2012-07-12 17:06:35 följande:
    Västerländska blivande mammor har nog på tok för mycket tid att oroa sig på. Om du lyckas hitta En bekväm ställning när du ska sova ts, sov för Guds skull.
  • LilaLilja

Jag hade dilemmat att min BM sa att jag inte fick sova på höger och en läkare sa att jag inte fick sova på rygg. Båda dessa skulle stoppa blodflödet..
    Min svägerska är också barnmorska i Stockholm och hon berättade det att man kan sova hur man vill så länge man inte ligger raklång, på hårt underlag. Så man kan sova hur man vill så länge man ligger i soffa, säng etc med en kudde under huvudet.
    Dessutom sa hon att om blodflödet skulle stoppas av någon anledning vaknar du för du blir riktigt yr och illamående så du hinner vakna och flytta på dig innan det händer något allvarligt.
    :)

• Irrbloss

Min bm sa att det inte är någon fara hur man än sover, men jag har förstått att det sägs olika från olika ställen...jag kunde sova på rygg fram till v 25 sen började jag må illa efter ett tag. Men nu kan jag sova på rygg igen och är i v 27+3 men får ont i vänstra höften:p Jag sover bäst på höger sida, får inga problem av det, men när jag ligger på vänster sida får jag hjärtklappning och måste vända mig. Rätt jobbigt vissa nätter när det inte går att sova som man vill:p

• Konvaljen

Men alltså, man märker ju om bebisen trycker på vena cava. Själv kan jag inte ligga på rygg längre, är gravid i vecka 36. Svimmade vid senaste CTG. Mår man dåligt så vänder man sig, svårare än så är det ju inte...

• Novembertvillingar

Mycket tvistande om detta ämne. Men skönt att se att d finns dom som orkar svara. Jag som ts behöver inte längre fundera på vilken sida längre då ja får halsbränna om ja ligger på höger sida. :-O Nog e d konstigt va forskning kan leda till iaf för någon sanning måste ju ligga bakom i att d e bäst att sova på vänster annars hade d ju aldrig skrivits om d!?

• Gabbs

Får jag sova är jag nöjd! O med tanker på hur skräpigt man mår när man ligger på rygg o barnen trycker på fel ställen har jag svårt o tänka mig att jag skulle ligga kvar på höger sida medan jag sover om jag skulle må likadant. Tror man känner själv vad som är bra o inte. Mår man plötsligt illa o d går över om man flyttar sig ja då kanske man inte behöver bosätta sig åt det hållet. 

Svar på tråden ang. sov på höger sida el ej!!!!!!