• Novembertvillingar

ang. sov på höger sida el ej!!!!!!

hej hallå där ute alla gravida oroliga!

är det någon som fått svar på huruvida d e så jäkla stora risker med att sova på höger sida el. ej?????

är så jäkla nojig då jag sista nätterna vaknat på höger sida fast ja tvingat mig själv somna på vänster.
    har fått så ont i vänstra axeln att ja knapt kan sova alls. :(

svar någon???????

• Svar på tråden ang. sov på höger sida el ej!!!!!!
  • Novembertvillingar
    Hanna36 skrev 2012-07-06 22:22:58 följande:
    Vänster sida är bäst, men höger sida är bättre än rygg.. =)
    ~ Mamma till 3 goingar ~

Tack igen då försöker jag. :)
  • Mercurialis
    Hanna36 skrev 2012-07-06 19:26:10 följande:
    Jag jobbar på KK och vet att det är så att den "bästa" sidan att ligga på är den vänstra, för då ökar det venösa återflödet bäst! Vi lägger tex alltid gravida mammor på vänster sida när de sna snittas. Rygg är mindre bra att ligga på då fostret trycker på alla de stora kärlen i mammans mage.
    När ligger kvinnor som ska snittas på vänster sida?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • 060810

Man lutas lätt åt väster på op bordet. ;)
    Gjorde de med mig i a f. ;)

• Novembertvillingar

dom lägger en på vänster sida även när man ska föda naturligt å ligger å väntar på att öppningskedet är över.

om man inte klarar att sitta/stå el gå alltså!

d gjorde dom me mig! däremot va d ingen då som pratat om att sova på vänster e bäst vilket kommit i år el om d va förra året!

• Kampan

Jag fick ligga på höger sida på förlossningen ibland. Det har vi kort på. Jag hade problem med vena cava och ligga på rygg. Gjorde UL flera ggr och kunde inte ligga på rygg låg ibland på vänster ibland på höger sida. Ingen som sa något om det. Hade också bedrest och låg i en sjukhussäng i ca 11 dygn. Fick gå på toa och duscha. Det jag kände av när jag låg på rygg var ett starkt obehag lite andnöd och illamående. Blev så illa en gång när jag skulle göra vul att jag började kräkas. Då hade jag redan satt mig upp men det tog några min innan det kändes bra igen..

• Konvaljen

Att man inte "bör" sova på rygg är ju för att det kan vara obehagligt för mamman, inte bebisen.
    Känns så fruktansvärt onödigt att oroa sig för sovställningar, själv är jag gravid i vecka 33 och överlycklig för varje natt jag får sova hyfsat i vilken ställning det än må vara

• Hanna36
    Konvaljen skrev 2012-07-07 21:11:28 följande:
    Att man inte "bör" sova på rygg är ju för att det kan vara obehagligt för mamman, inte bebisen.
    Känns så fruktansvärt onödigt att oroa sig för sovställningar, själv är jag gravid i vecka 33 och överlycklig för varje natt jag får sova hyfsat i vilken ställning det än må vara

Om mamman får dålig blodcirkulation påverkar det ju även bebisen!?
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Novembertvillingar
    Hanna36 skrev 2012-07-10 09:34:58 följande:
    ~ Mamma till 3 goingar ~

Ja d stämmer!
  • nypnyp

Jag sov nästan bara på höger sida å min dotter mår alldeles utmärktð???

• stor och liten
    Hanna36 skrev 2012-07-10 09:34:58 följande:
    Jag kan inte ligga paa höger sida för daa blir jag yr. Ryggläge eller vänster sida gaar utmärkt. Jag tror hela teorin staar och faller med hur barnet ligger i magen. Mitt ligger paa tvären.
Svar på tråden ang. sov på höger sida el ej!!!!!!