Föds man med ADHD eller kan det yttra sig senare? Eller vad är det som händer? :(
Undrar bara då min dotter alltid varit extremt tillbakadragen, pratar aldrig med folk om hon inte träffat dom minst 10-15 gånger tidigare. Bara inskolningen på dagis (när hon var 1) krävde att jag var där i 6v för att hon inte skulle få totalpanik, sen tog det ytterligare några månader innan hon slutade gråta dagligen när jag inte var där..
Hon har haft lätt för att koncentrera sig, vart en riktig pyssel-tjej som älskat att hålla på med smågrejjer och kunnat sitta med en pärlplatta tills den blivit klar etc.
Men nu senaste året, hon är 5,5 nu, har det totalvänt. När hon fyllde 4 ungefär så har hon varit lite som en helt annan människa, hon kan absolut inte avsluta något hon påbörjat, och om ska påbörja något så har hon iofs oftast glömt vad hon ska göra innan hon ens börjat.. Hon är överallt högt och lågt, ingen ro någonstans förrän hon däckar totalt om kvällarna. Även dagis har tagit upp att hon senaste året har väldigt svårt att sitta still på samlingar etc.
Det är inte bara fysiskt som hon är överaktiv och stressad utan även psykiskt, hon registrerar helt enkelt inte vad som händer runtomkring och vad hon gör eller blir åtsagd att göra. Kan tex säga till henne 5 gånger på morgonen att borsta tänderna, och när hon äntligen får fram tandborsten så har hon den bara i handen medans hon ska leka med katten eller välja tröja eller keps etc.. Detta har resulterat i att vi i princip alltid höjer rösten åt varandra..
Jag är ändå en människa med grymt stort tålamod, och skulle det ta slut så sätter jag mig alltid ned och tvingar migsjälv att tänka objektivt och samla mig så jag kan vara en så god mamma och förebild som möjligt.. Men nu känns det mest som att man bara är en enda stor irriterad pekpinne 24/7.
Men börjar på allvar misstänka en diagnos hos min dotter. Men eftersom hon varit totala motsatsen innan undrar jag om det ens är möjligt?
Kan tillägga att hon var jäkligt tuff i 2års trotsen, men det var ju på ett helt annat sätt än detta.. Det var ju snarare revolt än att bara inte "vara med i sammanhanget" som nu, eller hur man ska förklara..
Ah, jag är kluven och splittrad, jag rökte en och annan cigg under graviditeten, snälla banna mig inte, har hört att detta kan leda till bokstavssjukdomar..
Vad tror ni efter min lilla förklaring?