• Tainted

Föds man med ADHD eller kan det yttra sig senare? Eller vad är det som händer? :(

Undrar bara då min dotter alltid varit extremt tillbakadragen, pratar aldrig med folk om hon inte träffat dom minst 10-15 gånger tidigare. Bara inskolningen på dagis (när hon var 1) krävde att jag var där i 6v för att hon inte skulle få totalpanik, sen tog det ytterligare några månader innan hon slutade gråta dagligen när jag inte var där..
    Hon har haft lätt för att koncentrera sig, vart en riktig pyssel-tjej som älskat att hålla på med smågrejjer och kunnat sitta med en pärlplatta tills den blivit klar etc.
    Men nu senaste året, hon är 5,5 nu, har det totalvänt. När hon fyllde 4 ungefär så har hon varit lite som en helt annan människa, hon kan absolut inte avsluta något hon påbörjat, och om ska påbörja något så har hon iofs oftast glömt vad hon ska göra innan hon ens börjat.. Hon är överallt högt och lågt, ingen ro någonstans förrän hon däckar totalt om kvällarna. Även dagis har tagit upp att hon senaste året har väldigt svårt att sitta still på samlingar etc.
    Det är inte bara fysiskt som hon är överaktiv och stressad utan även psykiskt, hon registrerar helt enkelt inte vad som händer runtomkring och vad hon gör eller blir åtsagd att göra. Kan tex säga till henne 5 gånger på morgonen att borsta tänderna, och när hon äntligen får fram tandborsten så har hon den bara i handen medans hon ska leka med katten eller välja tröja eller keps etc.. Detta har resulterat i att vi i princip alltid höjer rösten åt varandra..

Jag är ändå en människa med grymt stort tålamod, och skulle det ta slut så sätter jag mig alltid ned och tvingar migsjälv att tänka objektivt och samla mig så jag kan vara en så god mamma och förebild som möjligt.. Men nu känns det mest som att man bara är en enda stor irriterad pekpinne 24/7.
    Men börjar på allvar misstänka en diagnos hos min dotter. Men eftersom hon varit totala motsatsen innan undrar jag om det ens är möjligt?  

Kan tillägga att hon var jäkligt tuff i 2års trotsen, men det var ju på ett helt annat sätt än detta.. Det var ju snarare revolt än att bara inte "vara med i sammanhanget" som nu, eller hur man ska förklara..

Ah, jag är kluven och splittrad, jag rökte en och annan cigg under graviditeten, snälla banna mig inte, har hört att detta kan leda till bokstavssjukdomar..
    Vad tror ni efter min lilla förklaring?    

• Svar på tråden Föds man med ADHD eller kan det yttra sig senare? Eller vad är det som händer? :(
  • Muffins i magen

Jag vet inte men kan säga att min 4-åring beter sig precis som du beskriver och jag har också funderat på diagnoser så jag inväntar svar här med spänning. Fast min flicka har aldrig varit tillbakadragen, tvärtom, men nu är det helt galet här hemma och jag tappar tålamodet flera gånger varje dag. Puh...

• Tainted

Ja det är fruktansvärt när större delen av tiden ihop blir negativ.. :(

• Isis

Kan det vara så att hon är känslig och att något i hennes tillvaro blir "för mycket"? Hon kanske är överstressad.

• Tainted

kanske.. har vart arbetslös i början, började jobba heltid när hon var 3,5 och är ensamstående så det blev ju en drastisk förändring för både henne och mig men ändå, det känns som nåt mer :(

• Litet My

Vad säger de på förskolan? I vårt fall fick vi stöd via dem att starta en utredning men för oss var det främst där det märktes på den tiden.

Har själv barn med npf och det finns mycket man kan göra och jobba med hemma också när barnet tex fastnar/försvinner/glömmer bort vad som skall göras osv man kan göra även om barnet inte har diagnos tex med bilder/bildscheman och strukturera upp det man kan.

Kikar in senare då jag skall åka och jobba nu.      

• Yosa

Om du är orolig tycker jag du ska fråga förskolan som hon går på. Du kan alltid be om ett enskilt samtal en kort stund ( kanske bara gå in i annat rum) om du inte vill beskriva allt detta i hallen när du lämnar o hämtar. De kanske "tänker " något också men inte kunnat sätta fingret på. Ni kan hjälpas åt och kanske en specialpedadog kan komma o titta. Inget ovanligt alls att specialpedagoger kommer ut o tittar i den vanliga leken. Men om spec. ped ska kolla enkilt barn krävs ditt intyg som förälder. Ta upp detta med förskolan så kanske ni tillsammans kan reda ut detta. // förskollärare

• Muffins i magen

Litet My: du får gärna komma med konkreta tips på bildscheman och dyl. Just det där att hon glömmer bort det hon ska göra, eller håller på med, tar så oerhört på krafterna att tjata om.

• Tainted

på dagiset upplever de att hon senaste året varit extremt högljudd, inte lyssnar, och inte kan sitta still. de säger även att hon inte avslutar det hon håller på med även om kompisarna sitter kvar osv..

Vad är npf som du skriver? jag tar tacksamt emot alla tips som kan förbättra vardagen för om det fortsätter som det är nu så håller det inte alls i längden! 

• Tainted

hon flyttar från förskola till förskoleklass nu i sommar så jag vill inte ta upp detta direkt med nya läraren.. vill att hon ska få en egen opartisk uppfattning om dottern innan iaf.. men kommer absolut ta upp det till hösten/vintern om det fortsätter.
    men är det möjligt, att om det ex är ADHD, att det inte visar sig förrän i 4-5års åldern?

• Isis
    Tainted skrev 2012-07-06 20:14:46 följande:
    kanske.. har vart arbetslös i början, började jobba heltid när hon var 3,5 och är ensamstående så det blev ju en drastisk förändring för både henne och mig men ändå, det känns som nåt mer :(
    Det slog mig just att hon kanske är otrygg. Även om det är svårt som ensamstående så kanske hon behöver mer tid med dig?
  • Tainted
    Isis skrev 2012-07-06 21:07:36 följande:
    Det slog mig just att hon kanske är otrygg. Även om det är svårt som ensamstående så kanske hon behöver mer tid med dig?

ja.. mycket möjligt.. men ändå vill hon vara hos mormor om hon välja :/
  • Isis
    Tainted skrev 2012-07-06 21:09:45 följande:
    ja.. mycket möjligt.. men ändå vill hon vara hos mormor om hon välja :/
    Kanske än viktigare då :)
  • Isis
    Isis skrev 2012-07-06 21:46:30 följande:
    Kanske än viktigare då :)
    Nu kät det nog lite fel... Menar inte att hon skulle föredra sin mormor mer än dig. Förlåt om det lät så. Om hon trivs bra hos mormor så kanske ni kan spendera mer tid där och umgås allihop?

Om du själv misstänker att hon är otrygg så kanske du kan prata med Bup om råd.
  • Litet My
    Tainted skrev 2012-07-06 20:25:54 följande:
    på dagiset upplever de att hon senaste året varit extremt högljudd, inte lyssnar, och inte kan sitta still. de säger även att hon inte avslutar det hon håller på med även om kompisarna sitter kvar osv..

Vad är npf som du skriver? jag tar tacksamt emot alla tips som kan förbättra vardagen för om det fortsätter som det är nu så håller det inte alls i längden! 
    Npf, barn med diagnoser som ADHD, Autism och många fler, skickar med en länk åt dig: http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Vad-ar-en-neuropsykiatrisk-funktionsnedsattning/

Jag skulle dock berättat som det var redan från början, just för att förskolan/skolan skall vara extra vaksamma och även kunna sätta in tex en specialpedagog om det skulle behövas. Om inte annat för att de skall kunna "fånga upp" barnet och veta förutsättningarna/misstanken redan innan så de kan lägga upp det på ett bra sätt, istället för att de tror att din dotter bara är bråkig. Många pedagoger och lärare är väldigt okunniga på npf.
  • Litet My
    Muffins i magen skrev 2012-07-06 20:24:06 följande:
    Litet My: du får gärna komma med konkreta tips på bildscheman och dyl. Just det där att hon glömmer bort det hon ska göra, eller håller på med, tar så oerhört på krafterna att tjata om.
    Hemma med sonen (7 år, Autismliknande tillstånd och uppmärksamhetstörning) har vi både bildscheman och bildstöd.

Tex sitter det en bild på hans sovrumsdörr 1)  vaknar 2)Går in till mamma/mig(annars tappar han bort sig redan i dörren och fjantar efter katten ner i köket och hittar på impulsiva små ideer. Är det skoldag sitter det en extra bild att han skall klä på sig. En del barn behöver ännu mer detaljerat stöd tex bilder på vilken ordning man tar på sig kläderna i. Eller en elektronisk tomstock som visar tiden som man själv/eller barnet kan sätta på tex 5 minuter så han/hon vet när han/hon skall vara klar. Hos oss fastnar sonen så himla lätt i saker så att bara klä på sig nmär det blir rörigt skulle kunna ta timmar, och det utan att han själv skulle kunnat förklara varför eller vad han gjorde istället. Vi har dock ingen timstock utan kör med äggklocka i olika situationer, dock upplagt mer som lek än en pekpinne.

Sedan har vi bilder för skolan som vi satt iordning på kylen

1) Frukost
    2) Tandborstning
    3) Klä på sig ytterkläder
    4) Bild på när taxin åker

Sedan strukturerat det vi vet skall hända med bilder, tex samling, utedag osv. För oss har det räckt med de bilderna för skolan medan andra barn är känsliga vid förändringar och man får vara ännu tydligare. Många med Autism behöver tex en bild på läraren/personen han/hon skall vara med också.

Sedan har vi bilder för vad som skall göras efter skolan

1)Vila
    2) (Valfri aktivitet, där finns många kort son sonen väljer)
    3)Middag
    4) Pyjamas
    5)läggning osv.

Man kan ju egentligen göra lite som man vill, vi skulle fått hjälp av habiliteringen men eftersom de på dessa 4 år vi haft dem inte kunnat hjälpa till med något alls i hemmet så har jag hittat på själv, tex att vi har olika färger på bilderna tex är aktivitetskorten gula, skolkorten blå osv. Har också ritat väldigt enkelt på dem utan för mycket plotter men huvudsaken är ju att barnet vet vad bilden står för (och man själv)

Exempelvis i TS fall kanske det funkat med bilder på toa vid handfatet

1) Blöta tandborsten
    2)Lägga på tandkräm
    3)Borsta
    4) skölja av tandborsten osv, kanske i kombination med att man tar tiden tex 2 min på hur länge man borstar, ofta brukar då fokus ligga på klockan och inte så mycket på katten, vad som händer ute osv.

Hemma kör vi också ett schema på städningen, vad man plockar upp först så det blir i en viss ordning annars vet inte sonen var han skall börja eller sluta om han inte är supermotiverad vilket han sällan är.
  • Litet My
    Tainted skrev 2012-07-06 20:28:06 följande:
    hon flyttar från förskola till förskoleklass nu i sommar så jag vill inte ta upp detta direkt med nya läraren.. vill att hon ska få en egen opartisk uppfattning om dottern innan iaf.. men kommer absolut ta upp det till hösten/vintern om det fortsätter.
    men är det möjligt, att om det ex är ADHD, att det inte visar sig förrän i 4-5års åldern?
    De flesta barn med ADHD (om det skulle vara det tex) diagnosticeras inte föränn i skolåldern, även om en del gör det. Sedan får man också poängtera att diagnoser hos barn ALLTID är en färskvara som kan ändras i och med att barnet blir äldre.
Svar på tråden Föds man med ADHD eller kan det yttra sig senare? Eller vad är det som händer? :(