Anonym skrev 2012-07-08 12:28:19 följande:
Fortfarande så jobbar man ju då på Samhall för att man inte platsar på en vanlig arbetsplats. Det är hård fakta. Synen på Samhall-personal blir därefter. Det är precis som att man tar för givet att en som spelar fotboll i div 6 är för dålig för den högsta serien för annars hade den personen med 99 % säkerhet spelat i högsta serien. Inte för att personen som spelar i div 6 är en sämre människa, däremot garanterat en sämre fotbollsspelare. Jag ser samma liknelse med Samhall. Min erfarenhet med Samhall är att en "normal" människa ofta kan göra tre-fyra Samhallarbetares jobb så länge det inte handlar om helt hjärndöda sysslor. Jobbade på ett företag förut där Samhall städade samt sorterade i arkivet och Samhall hade 5 personer där som jobbade. När företaget jag jobbade på sedan gjorde sig av med Samhall och tog in ett annat städbolag så skickade de dit 2 personer som gjorde samma jobb med minst lika bra resultat. Skillnaden var dessutom att de från städbolaget faktiskt gick att ha en intelligent konversation med i fikarummet. Hur duktiga Samhall-personal är på att plocka varor i ett lager, ställa upp saker på hyllor, flytta kundvagnar på Ica Maxi eller vattna blommor vet jag däremot inte.
Ska bara säga en sak som arbetat både på Samhall och på vanligt städbolag. När man jobbade på Samhall fanns det tid att göra rent, när man jobbar på ett vanligt städbolag finns det oftast bara tid att få det att se rent ut. Ett väldigt tidspressat jobb som enbart styrs av pengar, inte hur lång tid det egentligen skulle ta att göra det rent. Tycker i alla fall det är bra att Samhall finns för de som behöver anpassningar pga dålig rygg, eller vid andra handikapp. :)