Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Jobba på Samhall...

Jag jobbar på samhall. Men lönen varierar . Det beror på hur många timmar man arbetar. Allt skiljer sig också beroende på vart man är. Alla som jobbar där måste ha någon typ av funktionsnedsättning. För mig var det så att jag arbetade länge innan som dansare på balett högskolan som lärare. Men fick grava problem med knäna och bena efter all dans. Slutade fick en chans att komma in på samhall. Det är inte en helt sund miljö att vara i. Kommer ta tillbaka till den vanliga arbetsmarknaden. Tyvärr finns det många med psykiskt funktionsnedsättning som kanske inte alltid mår jätte bra. De behöver en annan typ av hjälp. Vi ute på plats blir ofta dom som får ta hand om den. Fast de inte hör till arbetet. Där brister samhall rejällt. Vårat jobb blir lidande. För sällan går man till sitt arbete och får jobba med det man är där för. Fått ta hand om människor som i princip legat på toaletten och typ velat ta livet av sig. Är medmänniska. Så jag bryr mig. Men blir tungt. Ringt ledning flera gånger. Får till svar de måste vara kvar och utveckla sig. Så mycket ansvar blir på oss som är på plats. Få har jag mött som är klara helt i huvudet. Just därför ska jag tillbaka på vanliga arbetsmarknaden. Fick tillfälle nu att prova detta pga dåliga knän och ben som inte vill. Måste bort från samhall. De är en stängd värld. Vill man bli tokig så är samhall de rätta. För det är speciellt och krävande och jobba med lyniga människor. De får frispel. Inte överallt. Men finns gott om dem på samhall. Visa av dem ska inte jobba med offentliga jobb. Men de gör det.

• Anonym (Nej)

Det kan skilja sig rätt mycket beroende på vart du arbetar.Har jobbat på samhall i många år.Pga utan kroppslig funktionsnedsättning.Är glad för själva jobbet.Har aldrig varit ute efter perfekt arbetsmiljö.Men man ska veta att de är inte är som att gå in på ett vanligt jobb.Jobbade utanför samhall i många år innan.Du kan få tampas med en rad utbrott.För de är många med olika typer utav diagnoser.Alla är inte sådana.Men har varit länge på samhall nu och på olika ställen så jag vet vad jag talar om.Gäller att orka vara i denna arbetsmiljö.Haft och har folk runt mig med ständiga utbrott och humörsvängningar.Människor man måste prata med som om de vore bebisar.En del blixtrar till rak av.De brister här.Jag är vanlig arbetare.Men sen jag börjat.Har jag mer fått ta hand om människor som inte klarar sig alls.Änn att göra det jag faktiskt är där för.Då menar jag situationer som rent utsagt varit helt galna.Vi är ju ute hos kunder.Många kan glömma bort det.Aldrig kommit överräns med min chef då hon ständigt skickar folk till mig.Som de vill att jag lär upp.Aldrig fått lön för detta.Hinner inte göra mitt jobb.För de personer de skickat har ärligt inte vetat vad höger och vänster är.Samt fått gå i mellan när folk börjat slås och bråkat.Inget fel på folk med funktionsnedsättning.Men de blir fel när de ger mig en roll som jag inte bett om.Har nedskrivet på papper att jag ska utföra lokalvård.Men har sällan verkligen fått göra det jag är där för.De här har fått mig att faktiskt bli sönderstressad.För det blir en arbetsmiljö för mig som blir för tung.En person mådde skit ringde min chef.Fick kalla handen.Jag fick gå med denna kvinna till psyk.Är medmänniska.Men det blir för mycket.Är ingen teamleader heller.Utan lokalvårdare.Många teamleaders där jag varit brister.För de slutar oftast med att de inte heller har klarat sig.De vänder sig till mig med allt.Har haft kontakt med facket. För detta tär på mig och de glömmer faktiskt att även jag har en funktionnedsättning som inte syns.Jag är klar i huvudet.Kanske är en nackdel att vara som jag.

• Anonym (Nej)
    SwedishPagans skrev 2016-09-12 16:41:15 följande:

Samhall är en riktig skit arbetsplats åtminstone där jag är, det är inte mitt första jobb men driftledare där jag är pressar mig som fan så jag har blivit varnad för att jag kommer gå in i väggen pga all stress och press samtidigt så säger dem att man ska jobba lugnt utan stress etc. Det är riktigt jävla hyckleri även dem högre cheferna som säger det är precis likadana, kör slut på UVAre (heter ju utvecklingsanställning men borde döpas om till bli utbränd anställd)

Jag varnar för detta skit företag som försnillar statens pengar

Håller med dig fullständigt.Har du kontakt med facket?Jag har vänt mig dit.För de som händer på många arbetsplatser inom samhall där jag varit är helt sjukt.Långt över gränsen ohållbart.Varit utanför samhall.De som sker på Samhall sker inte på vanliga arbetsplatser och skulle aldrig accepteras.
  • Anonym (Nej)
    efterblivent skrev 2017-03-07 01:01:35 följande:

Jaha så det finns alltså normalbegåvade på samhall,fast då jobbar du väl FÖR samhalls personal och ska se till att dom har det bra? eller uttför du samma arbetsutgifter som dom?

Samhall är en plats för människor med funktionsnedsättning.Men de kan se olika ut.En del har kroppslig och en del psykiskt. För mig är det kroppsligt.Men är inte veck i huvudet.Jobbat många år utanför Samhall innan jag kom in på Samhall.Men jag är ingen utbildad vårdare psykolog utan mitt arbete i dag ska handla om lokalvård.Många gånger skickar de ut människor som inte klarar sig alls.Det blir en helt annan uppgift änn det man faktiskt är där för.Är med människa för stunden.Men det här rör sig om helt andra saker.Man måste ha en utbildning för att kunna hantera den här typ av människor.Jag pratar om att för mig som arbetare blir det en helt galen arbetsmiljö.Folk går bergsäkra gång.Hoppar på en fysiskt.Hänt ett antal gånger.Utan att chefer lyft ett finger.Har samtal med facket.Blir en omöjlig miljö att arbeta i.Sen är vi ute hos kund.Fackombudsmannen säger att de får in anmälningar från människor som arbetar på Samhall som säger samma sak som jag.Jag dömer inte svaga människor.Men vore bra om jobb var i fokus.Less på vredesutbrott,Människor som går på fysiskt.Sker även hot från chefer att man inte får yppa ett ord om det som faktiskt sker.Jag vill ta mig ur och inte jobba på Samhall.Letar nu non stop efter jobb utanför.Stannar jag på Samhall blir jag själv sjuk i huvudet.De senaste två åren har samhall uttnyttjat mig totalt.Är fan ingen psykolog,ledsagare eller vårdare.För mycket.Nu i veckan förhandling med facket.
  • Anonym (Nej)
    Sanna1990 skrev 2017-03-06 21:35:54 följande:

Jag jobbar på Samhall. Jag är 27 år, helt normalbegåvad, utbildad till undersköterska men har för ont i kroppen för att jobba i vården.

Vi "vanligt folk" på Samhall blir ofta stöttepelare åt de som inte är självgående. Vi skickas ut på uppdragen som kräver körkort och eget ansvar. 

Lönen är helt okej, tempot lugnt och vi behandlar varandra ödmjukt och med respekt. Fördomar stöter jag på men bryr mig inte om det för jag vet vem jag är och vad jag gör.

Men får du betalt då för de jobb du gör? Menar att de krävs en hel del för att jobba med dessa människor.
Svar på tråden Jobba på Samhall...